Metoda anti-taxa: numar de Bulgaria

Metoda anti-taxa: numar de Bulgaria

Romanii din sudul tarii au descoperit o solutie ca sa scape de taxa de prima inmatriculare pentru masinile second-hand cumparate din strainatate: le inscriu in Bulgaria. In doar cinci luni, peste 200 de locuitori ai celor doua judete si-au cumparat masini pe care le-au inmatriculat in tara vecina.

Romanilor nu le-au trebuit mai mult de cateva luni ca sa descopere solutii pentru a evita imensa taxa de prima inmatriculare: cumpara masini din Germania, le inmatriculeaza in Bulgaria si circula cu ele in Romania.

Metoda, folosita pe scara larga in judetele de granita din sudul tarii, a devenit deja fenomen in Giurgiu si Constanta.

Totul e simplu; trebuie doar sa ai un prieten bulgar de nadejde care sa fie de acord sa-ti treci masina pe numele lui. Sau poti apela la serviciile unei firme care preia autovehiculul pe acte si ofera o procura pentru a putea circula in Romania. Revizia, inspectia tehnica provizorie si asigurarile se fac in Bulgaria, in Romania urmand sa fie achitata doar taxa de drum.

Sorin, din Giurgiu, si-a cumparat un VW Golf III, fabricat in anul 1995. A platit 2.600 de euro pentru masina. Alti 500 de euro l-au costat formalitatile din Bulgaria, inclusiv „taxa” perceputa de bulgarul al carui nume l-a folosit.

„La noi ma costa peste o mie de euro numai prima inmatriculare. Am fost cu un prieten bulgar in Germania. El a cumparat masina cu banii mei, apoi a facut o procura prin care eu pot sa circul fara probleme cu ea”, povesteste omul. Asemanator a procedat si Romeo, care conduce un Audi A3, fabricat in 1997, care l-a costat, cu totul, 4.000 de euro.

Poti ramane cu buza umflata

Succesul acestei afaceri a determinat dezvoltarea pietei in tara vecina. Initial, romanii au fost cei care si-au infiintat firme la Ruse, special pentru a presta astfel de servicii sau pentru a-si cumpara propriile masini. Acum exista peste 60 astfel de firme, cele mai multe bulgaresti. Exista insa si riscuri. Procura de la bulgari nu atesta calitatea de adevarat proprietar a romanului.

Bogdan povesteste cum un amic s-a trezit cu masina ridicata din fata casei: „Bulgarul a facut un imprumut de 10.000 de euro la banca si a dat gaj trei masini trecute pe numele lui, dar care erau ale unor romani. Nu a returnat creditul, si banca a confiscat masinile ca sa-si recupereze banii”.

Giurgiuveanul sustine ca exista si pericolul ca bulgarul sa moara. „Si atunci n-ai ce sa mai faci cu masina. De aceea eu am incredere in firme”, spune acesta. Dar nici in cazul lor nu exista garantii suta la suta.

Agenti de circulatie au inceput sa monitorizeze fenomenul

Fenomenul inmatricularilor de masini in Bulgaria a inceput in primavara acestui an. In localitatile de la granita cu Romania sunt organizate, la sfarsit de saptamana, targuri pentru romani. Cei care cumpara de acolo scapa, pe langa taxa de prima inmatriculare, si de alte dari catre statul roman. De exemplu, de taxele locale.

Seful Serviciului Inmatriculare a Vehiculelor Constanta, comisar-sef Romeo Tecau, explica de ce in Bulgaria sunt taxe mai mici la inmatriculare: pentru ca bulgarii nu construiesc masini. „Romania are tot interesul sa-si protejeze productia proprie de masini si pe muncitorii care lucreaza in aceasta industrie”, spune el.

Cateva sute de constanteni si-au inmatriculat deja in Bulgaria masini de lux cumparate la mana a doua din Occident. Seful Serviciului Politiei Rutiere Constanta, comisar-sef Constantin Dancu declara ca agentii de circulatie au inceput sa monitorizeze autoturismele inmatriculate in Bulgaria si sa-i identifice pe soferi. Exista, spune el, peste 100 de astfel de masini in Constanta, Agigea, Costinesti si Mangalia. 

„Am lasat actele miercuri si joi le-am luat”

N.O. si-a adus un Audi din Germania, in urma cu o saptamana. Miecuri era deja in Bulgaria, la Balcic, la o firma specializata. „Am lasat actele miercuri, si joi m-am intors sa le iau. Masina era deja inscrisa pe numele unui prieten si avea numar de Bulgaria”, povesteste constanteanul. El a platit doar taxa de rovinieta, in jur de 170 de lei, in loc sa fi platit o taxa de prima inmatriculare de peste 1.500 de euro, si poate circula in regula prin Romania. (Feri Predescu, Catalin Ionescu)

SI BINE SI RAU

Metode de achizitie

> rogi un prieten de nadejde sa treaca masina pe numele lui

> apelezi la serviciile unei firme specializate din Bulgaria

> cumperi teren, iti infiintezi o firma in tara vecina si incepi o afacere de familie din achizitionat autovehicule

> ai incredere intr-un angajat al unui parc auto care, pentru 400 de euro, accepta sa-ti cumperi automobilul pe numele lui

Riscuri

> „prietenul bulgar” pune gaj masina pentru un imprumut si o pierde

> dispare sau moare proprietarul

> automobilul cumparat poate avea actele masluite

> proprietarul in acte se poate razbuna si-ti poate lua oricand masina, cu toate ca tu ai platit bani pentru ea.

Ne puteți urmări și pe Google News