Actriţa, alături de Daniela Nane şi de alţi opt actori români şi polonezi, se numără printre primii zece absolvenţi europeni ai "Teatrului şi Culturii Japoneze".
Maria Dinulescu, Daniela Nane sau actriţa poloneză Paulina Sacharczuk se numără printre primii zece abosolveţi europeni ai ediţiei-pilot "Teatrul şi Cultura Japoniei", organizat de Catedra UNESCO a Institutului Internaţional de Teatru.
Desfăşurat la Bucureşti, între 25 octombrie şi 4 decembrie, cursurile teoretice şi practice de teatru japonez, parte a programului Asia- Europa aprobat în septembrie 2008 la Barcelona, i-au entuziasmat atât pe români, cât şi pe reprezentanţii japonezi.
"Când profesorii japonezi spuneau la Bucureşti că actorii românii sunt talentaţi şi sunt încântaţi de cum decurge programul am crezut că o spun din amabilitate. Au repetat acelaşi lucru şi la Tokio şi am înţeles că e real", a explicat prof.univ.dr. Corneliu Dumitriu, directorul Catedrei UNESCO/ITI.
10 actori pe băncile şcolii
La prima ediţie au participat opt actori din România, Marius Chivu, Simona Cuciurianu, Victoria Dicu, Maria Dinulescu, Alexandra Fasola, Florin Grigoraş, Dan Lupu, Daniela Nane, şi doi din Polonia, Paulina Sacharczuk şi Pawel Paszta. Ei au fost sprijiniţi financiar de Fundaţia Japonia (patru burse), Institutul Cultural Român (patru burse), Ministerul Culturii din Polonia (o bursă) şi Compania Coca- Cola din Polonia (o bursă).
"S-au depus 31 de cereri. Selecţia a fost grea deoarece toţi erau actori foarte buni. Am ţinut cont de starea fizică, ritmul fiind solicitant, de cunoaşterea limbii engleze, dar şi de faptul că au trebuit să renunţe, pentru 42 de zile, la toate angajamentele. Actorii nu puteau să lipsească de la ore fiindcă plăteau cursul, 5.000 de euro", explică prof. Corneliu Dumitriu.
Anii de şcoală au fost comprimaţi într-un maraton de 42 de zile, 12 ore pe zi, un total de 280 de ore de cursuri teoretice, practice şi videoproiecţii tematice, care au fost finalizate cu trei demonstraţii publice filmate ce urmează să fie difuzate şcolilor de teatru din întreaga lume.
Modulul de teatru tradiţional Noh şi Kyogen l-a avut ca profesor pe Juro Zenchiku. Desemnat "Bun Cultural de Patrimoniu al Japoniei", Juro Zenchiku este membru al unei familii celebre de artişti. Sanae Kagaya, membră a familiei moştenitoare a metodei de dans Butoh, a predat modulul doi. Fujisaburo Fujima este maestru Kabuki de peste 50 de ani.
Membru al şcolii de teatru Fujima, profesorul modulului trei s-a amuzat spunând că este o performanţă pentru străini că au reuşit să înveţe să-şi lege chimonoul în numai două zile. Cel mai mare stres al directorului a fost că atitudinea mai lejeră a românilor ar putea compromite proiectul.
"Fiind român şi cursul ţinându-se la Bucureşti, m-am temut că manifestările dâmboviţene ar putea să ne facă de râs. La japonezi un profesionist nu întârzie, nu se scuză că i-a întârziat maşina sau că a avut probleme cu copilul. Dar totul a mers perfect", adaugă directorul.
Programul se derulează sub înaltul Patronaj al Preşedintelui României, cu sprijinul ICR, Fundaţia Japonia, Ministerul Culturii din Polonia, Ambasadei Japoniei la Bucureşti şi în directă colaborare cu Toho Gakuen College of Drama and Music din Tokio.
Şi în 2011 "Teatrul şi Cultura Japoniei" se vor organiza la Bucureşti. Sunt invitaţi, între 12 iunie- 24 iulie, 12 participanţi, din Polonia, România, Bulgaria, Serbia, Croaţia, Ungaria, Slovenia, Germania, Austria şi Turcia. Fiecare demonstraţie cu public de la Bucureşti va fi urmată de spectacole în Varşovia, Viena şi Istanbul. "Am observat cum nivelul participanţilor a crescut de la o prezentare la alta, ceea ce-mi dă speranţe pentru reuşita ediţiilor viitoare" E. S. NATSUO AMEMIYA, ambasadorul Japoniei la Bucureşti