Lucrul in echipa e descurajat de la scoala

Lucrul in echipa e descurajat de la scoala

Unii specialisti considera ca romanilor le este greu sa munceasca in echipa,pe proiecte, dupa ce la scoala au fost intr-o continua competitie cu ceilalti.

Suntem invatati inca din scoala sa fim intr-o continua competitie cu propriii colegi, sa incercam sa gasim primii cea mai buna solutie decat sa ne punem toti mintile la contributie.

„Scoala continua sa promoveze o cultura putin sanatoasa. De exemplu, daca un elev le pune intrebari colegilor sau profesorului despre o tema de studiu inseamna ca este nepregatit. Aceasta mentalitate blocheaza orice initiativa de a lucra in echipa”, este de parere Dragos Dehelean, director general al agentiei de consultanta in comunicare Selenis.

Apoi ne trezim la primul job ca sefii ne recomanda sa facem „brainstorming”. Cum sa ne impartasim ideile echipei cand noi am stat aproape 12 ani la scoala cu mainile la spate?

Nu suntem obisnuiti sa facem echipa

„Romanii nu sunt obisnuiti sa lucreze in echipa. Inca de la scoala ei sunt invatati sa nu lucreze in comun, ci intr-o competitie continua, chiar daca sunt de aceeasi parte a baricadei”, spune Marian Preda, sociolog in cadrul Facultatii de Sociologie a Universitatii Bucuresti.

Teoria ne omoara

Pe de alta parte, specialistul in psihologia muncii Alexandru Raducanu crede ca nu competitia stimulata in timpul scolii ii face pe romani sa nu interactioneze bine intr-o echipa, ci faptul ca tot ce se invata este prea teoretic.

„Este o greseala sa opunem competitia ideii de munca in echipa, cele doua putand foarte bine coabita. Problema invatamantului romanesc, in general, nu este aceea ca stimuleaza competitia, ci ca este mult prea teoretic. In lipsa unor sarcini si aplicatii practice nu se poate crea cadrul muncii in echipa. Sunt insa si scoli private de business care pun, dimpotriva, accentul pe lucrul in echipe, MBA-urile fiind un astfel de exemplu”, spune Alexandru Raducanu.

Proiectele comune te responsabilizeaza

Dar pana sa ajunga la facultate, elevii se comporta asa cum li se preda la ore. „Atat in scoala generala, cat si in liceu, lucrul in echipa a existat intr-o foarte mica masura”, isi aminteste Cristina Ene, studenta a Academiei de Studii Economice din Bucuresti.De cand a inceput facultatea, Cristina a fost mai mult implicata in proiecte comune, ceea ce a facut-o mai responsabila si mai comunicativa, dupa cum apreciaza.

Muncesti in echipa, avansezi mai rapid

„Multinationalele au adus cu ele mentalitatea „lucrului in echipa”. Pentru asta investesc in dezvoltarea capacitatii angajatilor de a rezolva sarcinile impreuna cu alti colegi. Organizeaza periodic traininguri si sesiuni de team-building”, spune Dragos Dehelean. Si totusi, exista si un soi de respingere din partea angajatilor in ceea ce priveste echipa.

„Cei din mediul privat sunt mai obisnuiti cu ideea de team-building, insa pentru multi aceasta este doar o corvoada corporatista. Pentru angajatii de la stat lucrurile sunt mai relaxate, fiindca salariul nu depinde de cat de bine colaboreaza intre ei angajatii. La o companie privata, acesta este un indicator al eventualelor avansari sau se constituie in criterii de diferentiere in salarizare”, adauga Alexandru Raducanu.

Tendinta

Teme de lucru in echipa

„Sistemul de educatie romanesc este bazat pe ideea de competitie si pe studiu individual”, afirma Doina Melinte, directorul Colegiului National „Iulia Hasdeu” din Capitala. „Acum a inceput sa se puna mai mult accent pe studiul in echipa, prin programele europene in care sunt inscrise scolile”, adauga directorul de la Hasdeu.

In acest sens, profesorii au inceput sa dea teme de lucru pe echipe, dar nu trebuie sa uitam de concursurile scolare care promoveaza in continuare numai sistemul competitional individual.

Ne puteți urmări și pe Google News