Lovitura aprecierii monedei japoneze, yenul. Afacerile, forţate să părăsească Japonia

Lovitura aprecierii monedei japoneze, yenul. Afacerile, forţate să părăsească Japonia

Alături de dolarul american şi francul elveţian, yenul japonez este considerat de către mulţi economişti, printre care şi profetul crizei, Nouriel Roubini, drept monede sigure şi investiţii mai bune decât aurul.

Turbulenţele de pe pieţele financiare internaţionale i-a făcut pe investitori să-şi îndrepte economiile către yen, astfel încât au alimentat aprecierea monedei japoneze, în ciuda eforturilor autorităţilor de a o ţine în frâu.

Iar reversul medaliei este crunt. Acum, o parte dintre investitorii în Japonia au început să vorbească despre mutarea afacerilor în alte regiuni, mai ieftine. Eforturile guvernului nipon de a ţine sub control aprecierea yenului au eşuat, forţând producătorii să-şi reducă investiţiile în Japonia şi să-şi mute producţia în alte regiuni, a afirmat şeful alianţei Renault-Nissan, Carlos Ghosn, într-un interviu acordat Reuters, citat de Agerpres.

"Dacă guvernul nipon vrea într-adevăr să protejeze şi să extindă numărul locurilor de muncă, atunci trebuie făcut ceva. De ceva timp noi tot vorbim pe acest subiect. Arată ca şi cum orice efort s-ar face nu se văd rezultatele", a declarat Ghosn, directorul general al producătorului auto nipon Nissan Motor.

În ultimii doi ani, dolarul s-a depreciat faţă de moneda niponă de la aproape 91 de yeni la aproximativ 76 yeni. Tendinţa spre un yen mai puternic, care s-a accelerat din aprilie, a forţat Nissan să-şi reevalueze investiţiile în viitoarea producţie de automobile şi să ia în considerare mutarea producţiei în afara Japoniei, a explicat şeful alianţei Renault-Nissan.

"Trebuie să luăm decizii privind investiţiile tot timpul. Acesta este unul dintre factorii pe care îi luăm în considerare când studiem un proiect şi ne întrebăm dacă îl vom realiza în Japonia sau în altă ţară", a afirmat Ghosn.

Nissan va construi o maşină electrică în China

În ciuda presiunilor asupra producţiei auto în Japonia, Ghosn susţine că nu există semne privind scăderea cererii din partea consumatorilor, pe fondul crizei datoriilor din Europa şi a incertitudinilor economice din SUA. Şeful alianţei Renault-Nissan a declarat că se aşteaptă va vânzările auto în Statele Unite să crească în 2012, dar fără a oferi estimări detaliate.

De asemenea, Ghosn a anunţat că Nissan va construi un automobil electric în China, cea mai mare piaţă auto din lume. Nissan Motor şi partenerul chinez Dongfeng Group au anunţat recent că intenţionează să investească 50 de miliarde de yuani (7,8 miliarde dolari) în China şi vor lansa aproape 30 de noi modele pe această piaţă până în 2015.

Obiectivul celor două companii este creşterea vânzărilor anuale până la 2,3 milioane unităţi în 2015 de la 1,3 milioane unităţi anul trecut. Pentru a atinge acest obiectiv, compania niponă vrea să adauge noi facilităţi de producţie în Estul Chinei pentru a putea asambla autovehicule comerciale uşoare. De asemenea, o nouă uzină Nissan pentru producţia de autovehicule de pasageri ar urma să demareze operaţiunile în sudul Chinei anul viitor, alături de o altă uzină pentru producţia de autovehicule comerciale grele. Printre cele 30 de noi modele ce vor fi lansate pe piaţa chineză se numără şi un automobil electric, cu numele Venucia.

"Noul plan cu investiţiile sale în capacităţi, produse şi inovaţie va asigura că China rămâne cea mai mare piaţă a Nissan", a anunţat în iulie Carlos Ghosn.

Subvenţiile susţin piaţa

Anul trecut, Nissan controla 5,8% din piaţa auto globală şi 6,2% din piaţa auto din China, unde Nissan este cel mai mare producător auto asiatic devansându-şi rivalii Toyota Motor şi Honda Motor. China este în prezent cea mai mare piaţă auto din lume în funcţie de numărul autovehiculelor vândute, anul trecut fiind comercializate peste 18 milioane vehicule, în creştere cu 32% comparativ cu 2009.

Şeful alianţei Renault-Nissan susţine că că subvenţiile guvernamentale din SUA şi alte pieţe rămân importante pentru stimularea vânzărilor de vehicule electrice dar ar putea fi retrase în următorii doi-trei ani dacă se observă o majorare suficientă a vânzărilor.

În prezent, Renault deţine 44,3% din partenerul său nipon, iar Nissan deţine 15% din acţiunile companiei franceze. Vânzările Renault pe plan mondial au crescut anul trecut cu 14%, iar vânzările Nissan, cu 21,5%.

Ne puteți urmări și pe Google News