Omul de afaceri spune ca a reusit ca, intr-un an de la relansare, sa faca din "Caru’ cu Bere" restaurantul cu cele mai mari venituri din Romania.
Dragos Petrescu (37 de ani), de al carui nume se leaga lantul de restaurante „City Grill” si revenirea spectaculoasa a „Carului cu Bere”, a debutat in afaceri imediat dupa Revolutie, pe cand mai era inca student la Autovehicule rutiere.
Primul business au fost chioscurile de ziare amplasate in zonele aglomerate ale Capitalei. Cinci ani mai tarziu semna un contract de franciza cu Shell Romania, pentru o statie de carburanti in cartierul Fundeni din Bucuresti. Numarul de statii luate in franciza a crescut intre timp, Shell a vandut afacerea catre MOL si apoi catre Petrom, insa businessul cu benzinarii a ramas in familie, fiind in prezent condus de sotia lui Dragos Petrescu.
Petrescu a intrat in afaceri cu restaurante in 1999, cand a deschis impreuna cu Catalin Mahu primul „La Mama”, la parterul unui bloc din bulevardul Barbu Vacarescu. Au pornit atunci de la filosofia restaurantului destinat clasei medii: un loc in care sa gasesti portii mari, la preturi accesibile. In 2004 a fondat „City Grill”, iar un an mai tarziu a iesit din businessul „La Mama”.
Petrescu a continuat sa dezvolte „City Grill”, a investit intr-un lant de cafenele si, in paralel, si-a facut timp pentru a teoretiza afacerile. In 1998 a absolvit cursurile Institutului Romano-Francez de Administrare a Intreprinderilor, a urmat o specializare la Hamburger University Oak Brook, Illinois (intre 1999 si 2000), si s-a inscris, in 2003, la Executive MBA-ul Asebuss - University of Washington, pe care l-a absolvit in 2005.
Cel mai recent pariu al omului de afaceri: hotelurile. Dragos Petrescu va investi anul viitor circa 3,5 milioane de euro in construirea, la Predeal, a unui hotel de tip tirolez, specific statiunilor montane din Austria. Constructia hotelului, care va avea 40 de camere, o sala de conferinte pentru circa 60 de persoane si doua restaurante, va incepe in primavara anului viitor si va dura aproximativ un an.
Aproape 3.000 de clienti intr-o zi buna si venituri lunare de un sfert de milion de euro. La un an de la preluarea faimoasei berarii a sfarsitului de secol XIX, „Caru’ cu Bere”, omul de afaceri Dragos Petrescu spune ca a reusit sa il readuca in topul celor mai apreciate locuri din Capitala si ca este in prezent restaurantul cu cele mai mari venituri din Romania.
„Am integrat in meniul din 2007 retete din anii de glorie ai restaurantului, asa cum sunt carnatii casei sau micii cu hrean”, explica Petrescu succesul pe care il are beraria de pe Lipscani. „Caru’ cu Bere” inregistreaza, in decurs de o luna, jumatate din veniturile generate de intregul lant „City Grill”, care are sase restaurante, dupa cum ne-a declarat Petrescu.
Informatia nu a putut fi confirmata de ceilalti jucatori din piata sau de oamenii de afaceri care au activitati tangentiale cu domeniul. „Mi-e imposibil sa apreciez veniturile restaurantelor din Romania, insa cu siguranta „Caru’ cu Bere” este un business bun. Exista insa restaurante unde traficul de clienti e mai redus, dar se cheltuieste mai mult. Un exemplu este restaurantul „Jaristea”„, spune Rares Marinescu, directorul general al producatorului de vinuri Cramele Recas.
„Caru’ cu Bere” este administrat de o companie condusa de Dragos Petrescu, din care mai fac parte „City Grill” si „City Cafe”, dar este in continuare detinut de mostenitorii fondatorului restaurantului, Mircea Niculae.
Se poarta „lantul”
Pe piata locala de restaurante, cei mai importanti jucatori sunt „La Mama”, „City Grill”, „Il Calcio Trattoria”, „Taverna Sarbului” si „Ruby Tuesday”. Oamenii de afaceri au preferat in ultimii ani sa investeasca in lanturi de restaurante, in detrimentul celor cu „marca unica”. „Dezvoltarea unui lant de restaurante ajuta managerii in negocierile cu furnizorii, in eficientizarea costurilor, a fluxului de aprovizionare”, spune Catalin Mahu, proprietarul lantului „La Mama”.
„Clientii au mai multa incredere sa intre in „Taverna Sarbului” din Sinaia sau din Poiana Brasov, dupa ce au fost in restaurantul din Bucuresti”, explica si Dragan Caranovic, unul dintre actionarii „Tavernei Sarbului”.
„La Mama” a facut anul trecut afaceri de circa 5,3 milioane de euro, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finante. Aceeasi sursa indica afaceri de aproape un milion de euro pentru „Taverna Sarbului”. „City Grill” a facut afaceri de aproximativ 5 milioane de euro, in timp ce „Il Calcio Trattoria” a inregistrat venituri de 2,5 milioane de euro.
Nu sunt destule localuri
In Europa exista 3,1 restaurante la mia de locuitori. Daca media europeana ar fi aplicata in Bucuresti, ar trebui sa avem circa 10.000 de localuri.
„Luand in calcul toate unitatile de profil, nu stiu daca sunt 4.000. Deci exista potential foarte mare. Este insa foarte greu sa gasesti spatii potrivite”, spune Catalin Mahu, care mai ridica o problema, a ilegalitatilor din industrie. „90% din piata restaurantelor functioneaza „la negru”, restul de 10a trebuind sa plateasca taxe, lucru ce se traduce prin profit redus, dar „curat".
Potrivit jucatorilor din piata, investitia in amenajarea unei cafenele de calitate se ridica la circa 100.000 de euro, in timp ce un restaurant „cu staif” costa cam 250.000 de euro, fara a include aici costurile cu spatiul inchiriat sau cumparat.
Cu mancarea italiana in Drumul Taberei
Preferinta romanilor pentru un stil de viata tot mai sanatos, dar si un argument mai pragmatic, cel al timpului necesar prepararii mancarurilor, l-a determinat pe seful de la „City Grill” sa investeasca intr-un lant de restaurante cu specific italian si mediteraneean, „Buongiorno”. „Daca o portie de sarmale se gateste in patru ore, cu numar mare de bucatari, o portie de pizza e gata in zece minute”, explica Petrescu.
Primul restaurant „Buongiorno” a fost deschis saptamana trecuta in zona Piata Victoriei, din Capitala. Anul viitor vor mai fi inaugurate alte doua localuri din acest lant, in punctele aglomerate ale Capitalei, inclusiv in cartiere.
„Clasa medie nu traieste doar in centrul orasului, ci si in cartiere, in Drumul Taberei, in Tineretului. Vom ajunge cu restaurante si acolo”, explica Dragos Petrescu.
Veniturile mai reduse din provincie si obiceiul de consum diferit de cel din Capitala ii tin deocamdata afacerile lui Dragos Petrescu doar in Bucuresti.