E o problema cu masinile coreene care sar peste un anumit palier de pret. De vina e credinta (la care s-a renuntat pe alte meleaguri) ca menirea lor ar fi aceea sa-ti ofere o alternativa la mersul pe jos sau transportul in comun. Pentru putini bani. Kia Magentis 2.0 CRDI in echiparea de top poate parea o optiune chiar mai scumpa decat este.

Bani si alte optiuni

Sa zicem ca poti accepta sa cheltuiesti 7.000, poate chiar 10.000 de euro pe un autoturism sud-coreean, atunci cand fondurile de care dispui sunt limitate. Iti e insa mult mai dificil sa intelegi de ce ar trebui sa arunci de doua ori mai multi bani, daca ii ai sau ii poti obtine – detaliu important! – pe o "fieratanie" produsa in Tara Diminetilor Linistite.

Oricat de mare, de nervoasa, de dotata si de fiabila ar fi. Iar daca nu iti dai seama de ce, cu siguranta ca se vor gasi altii dispusi sa-ti explice cum sta treaba. Nume consacrate, dar totusi fara pretentii exagerate, precum Volkswagen, Ford, Opel, Toyota vor insoti intrebari retorice si fraze clarificatoare.

Uneori nici macar nu e nevoie ca masina "serioasa" sa aiba un pret mai mic sau egal. Se gandeste simplu si direct: "Daca tot te desparti de suma asta frumusica de bani, n-ai mai putea gasi o mie-doua ca sa-ti iei un Passat, un Mondeo sau o Vectra?".

Echipare completa

Kia Magentis 2.0 CRDI Dynamic e penalizata din capul locului de lipsa de notorietate a marcii pe piata autohtona si, asa cum te astepti deja, de pret. E adevarat ca pentru 20.000 de euro – 25.000 cu toate taxele (TVA si taxa vamala de 10%, scazuta de la 30% cat era anul trecut) – primesti o sumedenie de lucruri.

La fel de adevarat e ca la unele nici nu te deranjezi, de obicei, sa te gandesti. Nu mori fara ele, ba chiar, daca intamplarea face sa verifici pretul de catalog, te simti mai bine la gandul ca numai "un tont" ar putea sa le bifeze.

Totusi, dintre dotarile pe care le regasesti aproape exclusiv pe lista de optionale in Magentis apar tapiteria din piele, scaunele incalzite cu reglaje electrice si trapa.

De la Mercedes la PlayStation

Habitaclul este un loc ingrijit, confortabil, dar nu cu mult mai spatios decat ceea ce ofera segmentul imediat inferior. Reglajele electrice ale scaunelor anterioare pot fi atragatoare la prima vedere, insa nu dispun de o plaja suficient de larga, mai ales pentru cel de la volan, caruia ii este refuzata optiunea unei pozitii coborate.

Lipsa suportului lateral in combinatie cu tapiteria din piele prilejuiesc o continua alunecare a soferului, dupa cum dicteaza fortele de inertie sau centrifuge. Cotiera-fata devine un accesoriu inutil atunci cand in stanga urca o persoana mai putin inalta care trebuie sa-si regleze scaunul spre inainte.

Bordul ofera comenzile la indemana. Butoanele de pe consola centrala sunt mari, usor de identificat si manuit. Culoarea aleasa pentru iluminarea lor, un bleu-pal, este foarte placuta, atribuind o nota eleganta, aerisita ansamblului. Ceasurile din spatele volanului reusesc sa aminteasca deopotriva de Mercedes si de PlayStation.

Fara prea mult elan

Kia Magentis 2.0 CRDI este potrivita drumurilor lungi si drepte. Trenul de rulare confortabil si directia supraasistata nu se impaca prea bine cu pasajele virajate abordate cu prea mult elan. Motorul diesel silentios si suplu isi transmite cei 140 de cai-putere spre puntea-fata prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu sase trepte.

Schimbatorul agata putin la cuplarea primelor viteze, dar, odata ajuns la viteza aleasa, cu cruise-cotrolul activat, calatoria redevine confortabila. Lista de dotari de siguranta a Magentisului este consistenta. Alaturi de ABS gasim ESP si sase airbaguri. Franele raspund prompt, cu un dozaj intuitiv. Recent, masina sud-coreeana a primit patru stele la testul de impact Euro NCAP.

La final, in pofida progreselor admirabile, pretul ar fi singura arma pe care ar trebui sa se bizuie Kia in lupta cu concurenta europeana. Magentis e insa o masina mai buna decat ar lasa sa inteleaga propria imagine.