Tot mai mulţi părinţi ajung să nu se mai înţeleagă cu propriii copii, care comunică acum mai mult în mediul on-line decât în lumea reală.
Internetul, televizorul şi jocurile video au pătruns tot mai mult în viaţa copiilor, care ajung să petreacă chiar şi până la şase ore pe zi în faţa monitoarelor. Această expunere excesivă îi face să-şi descopere puternice abilităţi de comunicare, însă numai în mediul online, ridicând în acelaşi timp „un zid“ între ei şi părinţii depăşiţi de situaţie, scrie cotidianul „The Guardian“, citând un raport anual din Marea Britanie.
- Potrivit unui studiu la care au participat circa 1.800 de copii, cu vârste cuprinse între 5 şi 16 ani, din 92 de şcoli din Marea Britanie, o treime dintre aceştia au declarat că nu pot trăi fără calculator, iar unul din cinci a spus acelaşi lucru despre televizor.
Unii părinţi le-au interzis odraslelor să aibă un televizor în cameră, însă le-au permis să păstreze calculatorul şi accesul la internet, argumentând că le-ar putea folosi la realizarea temelor.
- Astfel, un sfert dintre copiii cu vârsta de 5 ani şi jumătate dintre cei cu vârste între 13 şi 16 ani au acces la internet în propria cameră. Aproape toţi au un telefon mobil.
Specialiştii spun însă că realitatea este diferită, principalele activităţi efectuate pe internet fiind accesarea portalurilor de socializare precum Facebook.
- În plus, 30% dintre copii spun că au un blog, iar 62% şi-au făcut un profil pe un site de socializare.
Probleme pentru „vechea generaţie“
„Este greu pentru cei din vechea generaţie să înţeleagă ce se întâmplă cu copiii lor, deoarece comunică într-un mod cu totul diferit“, explică Rosemary Duff, directorul de cercetare al companiei ChildWise, cea care a realizat studiul. Un alt efect este că, deoarece noile obiceiuri costă, cei mici îşi privesc tot mai mult părinţii şi bunicii din perspectiva sumelor pe care le pot oferi drept cadou sau ca bani de buzunar.
Coordonatorii raportului anual, ajuns la cea de-a 15 ediţie, spun că, anul acesta, intensitatea şi independenţa cu care copiii privesc activităţile on-line au crescut semnificativ. Prin comparaţie, interesul copiilor pentru lectură este în scădere.
Chiar şi autorităţile guvernamentale britanice s-au arătat îngrijorate de aceste date, analizând măsuri pentru controlarea expunerii copiilor la canalele media, fenomen pe care l-au botezat „copilărie toxică“. Printre măsurile propuse de psihologi se numără clasificarea jocurilor video în acelaşi stil cu programele TV, pe categorii de vârstă.