O instanţă americană obligă Google, proprietarul site-ului de conţinut video, să pună la dispoziţia Viacom date personale ale utilizatorilor.
Un tribunal din Statele Unite a obligat Google să furnizeze detalii personale ale vizitatorilor site-ului YouTube, pe care îl deţine, corporaţiei Viacom, scrie „Financial Times“. Această decizie ar putea afecta şi sute de mii sau chiar milioane de români. YouTube este al patrulea cel mai vizualizat site din România, conform Alexa.com, site ce măsoară traficul pe internet. La nivel global, YouTube ocupă locul trei în topul preferinţelor utilizatorilor. Studiile arată că, numai în aprilie anul curent, peste 130 de milioane de utilizatori au vizitat YouTube. În procesul intentat Google, Viacom, conglomeratul media care deţine casa de film Paramount Pictures, studiourile DreamWorks şi MTV Networks, a acuzat compania de servicii pe internet că le permite utilizatorilor YouTube să posteze ilegal filme protejate de legile drepturilor de autor. Corporaţia media strânge dovezi pentru a demonstra faptul că popularitatea YouTube se bazează chiar pe punerea la comun în mod ilegal a unor materiale protejate de legislaţia drepturilor de autor. Precedent periculos Decizia Curţii, pronunţată miercuri, s-ar putea aplica în toată lumea şi-i va afecta pe cei peste 4 milioane de utilizatori înregistraţi ai site-ului YouTube. Sentinţa va fi cu siguranţă un precedent, spun analiştii, şi va afecta în viitor toate site-urile video.
În urma deciziei Curţii americane, compania Google este obligată să pună la dispoziţia Viacom datele confidenţiale ale celor care au urmărit materiale pe YouTube. Este vorba de numele folosit de utilizator pe site (ID), protocolul de internet al computerului (IP) de pe care acesta a accesat YouTube şi detalii despre conţinutul video urmărit. Sunt afectaţi şi cei care nu s-au înregistrat pe site, ci doar au vizionat filme la modul anonim. Utilizatorii, protejaţi Un oficial al Viacom a spus că datele pe care le vor obţine de la Google „nu vor fi folosite pentru a le face rău celor care au postat un material sau altul, chiar dacă acesta este protejat de legile drepturilor de autor“.
Compania susţine că pe YouTube sunt acum peste 150.000 de materiale ale căror drepturi de autor le deţine.
Pe de altă parte, atât organizaţiile care susţin drepturile omului, cât şi Google susţin că decizia Curţii americane este un atac la intimitatea utilizatorilor de internet.
Google a cumpărat YouTube în 2006 pentru 1,65 miliarde de dolari. Site-ul funcţionează pe baza unui act numit Digital Millennium Copyright Act, care postulează că, dacă un astfel de site îndepărtează conţinutul de copyright al unui material imediat ce intră în posesia lui, îl poate folosi apoi fără a avea de suferit din această cauză. „YouTube“-urile autohtone, liniştite deocamdată Şi în România există site-uri pe care poate fi încărcat şi vizualizat conţinut video. Dintre acestea amintim Trilulilu. ro, 220.ro sau Video.rol.ro. Sergiu Biriş, unul dintre fondatorii „YouTubeului“ românesc - Trilulilu.ro -, nu crede că în România se va ajunge la o situaţie similară cu cea din SUA. „Nu am avut probleme majore până acum cu drepturile de autor. Ni s-a cerut de câteva ori să ştergem de pe site anumite materiale, de către deţinătorii drepturilor lor de autor, lucru pe care l-am şi făcut“, a declarat el pentru EVZ. El ne-a spus că legislaţia din România este ceva mai permisivă în acest domeniu. „Oricum, încercăm să ne ferim de astfel de probleme prin parteneriate sau înţelegeri cu firmele care deţin drepturi de autor asupra anumitor materiale. Unele dintre înţelegeri implică şi bani“, a adăugat Biriş.
SUCCES Faimosul site a fost lansat în 2005
YouTube a fost fondat în 2005 de către Chad Hurley, Steve Chen şi Jaewd Karim, trei foşti angajaţi ai companiei intermediare de plăţi on-line PayPal. Înainte de a lucra la PayPal, Hurley a studiat designul la Universitatea Indiana din Pennsylvania, iar Chen şi Karim au studiat ştiinţa computerelor la Universitatea din Illinois. Domeniul YouTube.com a fost activat pe 15 februarie 2005, site-ul fiind dezvoltat în câteva luni. Creatorii au prezentat publicului o versiune a site-ului în mai 2005, cu şase luni înainte de debutul oficial. Înainte de lansarea YouTube, cei care doreau să posteze sau să vizualizeze conţinut video pe internet aveau puţine mijloace la îndemână. Unul dintre acestea este site-ul metacafe.com, lansat încă din 2003, sau Dailymotion.com, lansat în Franţa în martie 2005. Avantajul prin care YouTube a devenit numărul unu mondial în această industrie a fost simplitatea prin care un om putea încărca un film care apoi putea fi văzut de toată lumea în numai câteva minute.
ANTREPRENORI. Chad Hurley şi Steve Chen, doi dintre fondatorii YouTube