Săptămâna modei de la Cluj a reuşit dubla performanţă de a strânge, într-un timp relativ scurt şi în premieră, un număr mare de designeri români şi internaţionali, dar şi de a se constitui într-un bun prilej de promovare a României în lume.
Colaboratori cu deja celebra Diane Pernet, designerul Graham Tabor şi fotograful Miguel Villalobos au remarcat în periplul lor de la Bucureşti la Cluj un detaliu care nouă cu siguranţă ne scapă: avem nişte ţărani foarte la modă. Deloc model de eleganţă – unul cu pălărie cu boruri largi, uzată, care s-a dovedit un accesoriu aproape nelipsit în cele patru zile de festival, celălalt cu un aer de parcă atunci se desprinsese de roata olarului – cele două personaje s-au dovedit fini esteţi şi atenţi observatori a tot ceea ce înseamnă România. Ajunşi în ţara noastră în calitate de participanţi activi la Cluj Fashion Week, Tabor şi Vilalobos au trăit din plin experinţa călătorului prin ţara lui Dracula. Într-o discuţie pe care am avut-o cu ei în cadrul vernisajului expoziţiei lor, ”1-100”, artiştii s-au declarat de-a dreptul fascinaţi de România şi de oamenii ei. ”Am călătorit mult de la Bucureşti la Cluj. Drumul a fost destul de greoi, din cauza curbelor, dar am văzut o ţară ca o poveste. Şi, ce am remarcat, în primul rând, a fost că aveţi nişte ţărani foarte la modă. I-am văzut sprijiniţi în bâtă, cu oile, pe dealuri, dar aveau, pe lângă hainele acelea din blană de oaie, adidaşi şi telefon mobil. Ne-am oprit de câteva ori să îi fotografiem”, au povestit cei doi americani.
Dincolo de vestimentaţia ciobanilor mioritici, de serpentinele Văii Oltului, de apa rece de la duş într-un hotel de patru stele şi de norul de cenuşă vulcanică, care ”i-a ţinut ostateci în patria lui Dracula”, artiştii spun că România este o ţară inedită, care reflectă întru totul mentalitatea est-europeană.
Şi, pentru că la Cluj istoria se conservă, artiştii au ales un cadru inedit pentru a-şi prezenta expoziţia de artă contemporană. Lumina rectilinie care străbătea prin ferestrele ”zgârcite” din Turnul Croitorilor direct pe exponatele depuse aparent neglijent pe buşteni masivi şi bucăţi de marmură, au transformat lucrările lui Miguel Villalobos şi Graham Tabor într-o reflexie postmodernă a formelor tribale.
”Lost in Cluj” pe scară de ”1-100”
Cei doi tineri designeri învârt metale şi fibre naturale, se joacă şi contruiesc accesorii din piele sau lemn. Brăţări şi coliere masive din piele prelucrată, tiare din fibre naturale, parcă rezultate mai degrabă din măiestria nativă a vreunui păianjen decât din mâna unui om, şi bijuterii din argint şi piele au alcătuit expoziţia ”1-100”.
Inspiraţie şi răbdare sunt ingredientele care asigură succesul acestui demers deloc obişnuit, mai ales pentru un spaţiu expoziţional precum România, unde, chiar şi în materie de accesorii, am rămas fideli stereotipurilor. Colecţia se numeşte ”1-100” deoarece Tabor şi Villalobos au gândit şi au creat fiecare accesoriu în număr fix de ediţii, 100. Şi, pentru că fiecare multiplcare constă în explorarea unor noi tehnici artizanale, niciunul dintre cele 100 de accesorii nu seamănă cu un altul făcut ”după asemănarea lui”. ”Am mers în această colecţie pe piele ca materie primă, pe care am tratat-o minimal”, ne-a explicat Graham Tabor, mărturisind totodată că ideea proiectului a venit în timp ce el şi Villalobos lucrau la un altul.
”Vedem un material care pare interesant prin consistenţă şi ”atitudinea” pe care o imprimă şi primul nostru gând este la ce ar putea ieşi din el”, dezvăluie Villalobos secretul ineditelor accesorii.
Şi după ce aceste idei se materializează, partenerul Tabor transpune în imagini foto povestea lor. ”După ce realizăm accesoriile, organizăm sesiuni foto în care vedete sunt chiar piesele colecţiei. Astfel că, la final, avem, pe lâgă obiect în sine, imaginea perfecţiunii reprezentate de el.”, spun artiştii.
Ei sunt convinşi că experienţa românească, pe care au numit-o ”Lost in Cluj” şi din care spun că ”au scăpat cu greu”, le va influenţa viitoarea colecţie.