TIPIC ROMÂNESC Autostrada Sibiu – Or??tie se scumpe?te. Finalizarea se amân? cu cinci luni | GALERIE FOTO

TIPIC ROMÂNESC Autostrada Sibiu – Or??tie se scumpe?te. Finalizarea se amân? cu cinci luni | GALERIE FOTO

Alunec?rile de teren de pe traseul viitoarei autostr?zi Sibiu – Or??tie impun lucr?ri ce vor duce la dep??irea atât a costurilor ini?iale, cât ?i a termenelor ini?iale. Constructorii sus?in c? un nou tunel este singura solu?ie pentru unul din cele trei puncte critice.

Italienii de la Impregilo SpA, societatea care a câ?tigat proiectarea ?i execu?ia tronsonului III din autostrada Or??tie – Sibiu, au descoperit pe parcursul lucr?rilor c? terenul este mult mai dificil decât era estimat în documenta?ia de dinaintea licita?iei. Problemele au ap?rut chiar de o parte ?i de alta a celui mai înalt viaduct de pe viitoarea cale rutier?. Un viaduct lung de un kilometru ?i cu o în?l?ime maxim? de 74 de metri.

Au ap?rut lucr?ri de teren ce nu puteau fi prev?zute. Vom merge la CNADNR cu o nou? ofert? tehnic?, deoarece la lucr?rile necesare nu ne putem încadra în bugetul alocat”, spune Dan Groza, coordonator de proiect din partea Impregilo SpA.

Solu?ia: un nou tunel

Pentru a rezolva cât mai durabil problema alunec?rilor de teren în cap?tul dinspre Sibiu al viaductului de un kilometru, situat în dreptul localit??ii sibiene Aciliu, constructorii italieni propun construirea unui nou tunel. Acesta ar fi al doilea tunel, primul de pe traseul Sibiu – Or??tie fiind proiectat înc? de la început pe teritoriului satului sibian S?cel, aflat la nici zece kilometri de zona în care este propus? noua solu?ie tehnic?.

Probleme cu alunec?rile sunt în ambele capete ale viaductului. Cea major? este dezvoltat?, s?-i spunem, la intrare pe viaduct, dinspre Or??tie spre Sibiu. Este mai masiv? în sensul c? problemele sunt pe o lungime mai mare. Iar cealalt? este la cap?tul opus, înspre Sibiu, unde constructorul a propus drept solu?ie tehnic? un tunel, care ar avea avantaje ?i din punctul de vedere al exproprierilor ?i a t?ierilor mai reduse de material forestier”, arat? ?i Gabriel Teodorescu, directorul general al Consitrans, firma angajat? de CNADNR s? asigure supervizarea lucr?rilor pe întregul ?antier.

Deocamdat?, nu ”se spun” sumele

Tot din cauza alunec?rilor de teren vor fi solicita?i mai mul?i bani ?i pentru finalizarea celor 16 km de autostrad? de pe lotul IV al autostr?zii, atribuit spre proiectare ?i execu?ie consor?iului  Astaldi SpA – Euro Construct Trading 98 SRL (România) – Astalrom SA. Chiar înaintea viaductului care asigur? leg?tura cu primul tunel de pe autostrad?, dealul pe care a fost desenat traseul autostr?zii s-a dovedit mult mai instabil. ”Antreprenorul a avut prev?zut ini?ial în ofert? o sum? de bani pentru consolid?ri de versan?i, având în vedere caracteristicile zonei. A început deja s? lucreze folosind acea sum? de bani cu alte solu?ii decât cele estimate în cadrul ofertei. Suma nu acoper? integral lucr?rile ce vor fi dezvoltate. Sper?m la un mic ajutor din partea Statului Român, dar ?i a Uniunii Europene pentru finan?area lucr?rilor”, mai spune Gabriel Teodorescu. Potrivit lui, sumele suplimentare care vor fi solicitate autorit??ile nu pot fi deocamdat? estimate, deoarece solu?iile tehnice propuse nu au fost definitivate.

Noul termen: noiembrie 2013

Autostrada Sibiu – Or??tie va avea 82 de km, a fost împ?r?it? în patru loturi, iar constructorii angaja?i s? proiecteze ?i execute cele patru tronsoane ale autostr?zii din iunie 2011 aveau termen de finalizare aprilie 2013. S?pt?mâna trecut?, reprezentan?ii antreprenorilor generali au anun?at c? nu pot respecta aceste termene, invocând motive obiective. Cele mai îndep?rtate noi termene asumate promit sibienilor c? vor ajunge în mai pu?in de o or? la Or??tie din noiembrie anul viitor. ”S? nu d?m termene lunare pe fiecare tronson. Consider c? sfâr?itul sezonului de lucru, s? spun noiembrie 2013, vom avea func?ional Deva – Sibiu”, spune Gabriel Teodorescu, directorul general al Consitrans, societatea care supervizeaz? lucr?rile autostr?zii Sibiu – Or??tie.

Autostrada Sibiu – Or??tie în cifre ?i date

Lotul I - 24,11 km, valoare 551 mil. lei, f?r? TVA - antreprenor general: Strabag SRL - patru poduri peste cursuri de ap?, patru poduri peste c?i de comunica?ie terestre, 7 subtravers?ri, 2 noduri rutiere (Or??tie ?i Sebe?), un spa?iu de servicii, un centru de între?inere, parcare inteligent? la Sebe? - termen nou estimat pentru finalizare: vara lui 2013

Lotul II - 19,74 km, valoare 377,78 mil. lei f?r? TVA - antreprenor general: asocierea Straco Grup SRL (România) – Studio Corona - 13 poduri, trei pasaje pe autostrad?, un viaduct, un tunel peste CF, trei noduri rutiere (Lancr?m, Sebe?, Cun?a), un spa?iu de servicii - termen nou estimat pentru finalizare: septembrie 2013

Lotul III - 22,11 km, valoare 604,7 mil. lei f?r? TVA - antreprenor general: Impregilo SpA - trei poduri peste cursuri de ap?, trei pasaje peste c?i de comunica?ie, un viaduct (cel de un km de la Aciliu), un nod rutier (Apoldu de Jos), un spa?iu de parcare ?i servicii - termen nou estimat pentru finalizare: noiembrie 2013

Lotul IV - 16,61 km, valoare 484,83 mil. lei f?r? TVA - antreprenor general: asocierea Astaldi SpA – Euro Construct Trading 98 SRL (România) – Astalrom SA - ?ase pasaje, dou? poduri, dou? noduri rutiere (S?li?te, Sibiu vest), tunel (dealul S?cel), un spa?iu de servicii, un centru de între?inere ?i monitorizare - termen nou estimat pentru finalizare: noiembrie 2013

Sursa: Consitrans

Ne puteți urmări și pe Google News