Premierul Tariceanu a testat primul sectorul Drajna-Fetesti. Nu cu "motorul", ci cu talpa pantofului.
Paine si sare pentru oficiali si un sac de promisiuni legate de urgentarea lucrarilor pe autostrazi. Asa s-a desfasurat ieri festivitatea de taiere a panglicei pentru sectorul Drajna-Fetesti din Autostrada Soarelui.
Imediat dupa deschiderea circulatiei pe ambele sensuri de mers, zeci de masini au deschis calea celor care de acum vor scuti minute pretioase in drum spre mare. Autostrada a fost data in folosinta cu mai bine de 6 luni inainte de expirarea termenului de finalizare a lucrarilor.
Tocmai de aceea, zeci de oficiali ai Ministerului Transporturilor si ai Companiei Nationale de Autostrazi, sub atenta supraveghere a premierului Calin Popescu-Tariceanu, s-au imbulzit sa-si asume meritele pentru taierea panglicii chiar cu patru zile inainte de 1 Mai, cand este de asteptat ca bucurestenii sa plece la mare.
„Multumesc foarte mult constructorilor”, a afirmat Tariceanu imediat dupa ce a ajuns la punctul de inaugurare a autostrazii si imediat dupa ce a dat mana cu reprezentantii Astaldi, firma care s-a ocupat de constructia sectorului.
Mustrari de la sefi
Autostrada nu va ramane insa mult timp asa cum arata ieri, cu panouri proaspat vopsite si fara gunoaie pe marginea strazii, lucru remarcat chiar de Tariceanu. Acesta nu a pierdut ocazia sa-si asume meritele si pentru o viitoare pastrare in stare buna a portiunii de autostrada Drajna-Fetesti.
„Este responsabilitatea voastra sa intretineti autostrazile, inclusiv gardurile la care locuitorii din zona au o mare bucurie sa le rupa pentru a trece cu caruta, caii, cainii, oile, bicicleta si camionul. Ori avem autostrada, si atunci trebuie sa asiguram conditii de siguranta la viteza legala cu care se circula, ori nu o botezam autostrada, ci ii spunem drum judetean cu patru benzi”, l-a mustrat premierul pe tanarul sef al CNADNR, Mihai Grecu, caruia i-a cerut sa colaboreze cu politia locala.
Nici „lucrarile de arta” de pe traseu nu l-au multumit insa pe seful executivului, acesta afirmand ca oricum termenul de finalizare a Autostrazii Soarelui este foarte indelungat. „In aceasta perioada in care ne grabim sa terminam cat mai multi kilometri de autostrada, nu putem sta dupa cativa care nu au capacitatea sa lucreze in termen”, a mai spus premierul.
Anul acesta vor incepe lucrarile si la tronsonul Cernavoda-Constanta Deschiderea traficului pe doua benzi pe sens pe portiunea de autostrada Drajna-Fetesti ii va scuti anul acesta pe turistii care vor sa ajunga la mare de zecile de minute de intarziere pe care le-au indurat anul trecut din cauza aglomeratiei.
Daca pana la Fetesti acestia vor merge snur, ceva probleme ar putea aparea pe drumul dintre Cernavoda si Constanta, tronson pe care lucrarile ar trebui sa inceapa in acest an.
Pentru a finaliza lucrarile la portiunea de la Drajna la Fetesti inainte de termen si chiar cu cateva zile inainte de 1 mai, statul roman a fost nevoit sa suplimenteze sumele alocate acestui proiect cu peste 30 de milioane de euro, in conditiile in care lucrarea a costat 90,5 milioane de euro.
Cu alte cuvinte, fiecare kilometru de autostrada a costat peste 2,5 milioane de euro. Spatiile de servicii, spatiile tehnice si centrul de intretinere si coordonare de la Fetesti vor fi gata insa abia la 30 decembrie 2007, conform contractului.
Desi traficul pe Drajna-Fetesti a fost deschis inainte de termen, vor mai trece inca trei ani pana cand romanii vor ajunge la mare folosind o autostrada finalizata de la Bucuresti la Constanta, potrivit planului actual de autostrazi valabil pana in 2013.
In trei ani, constructorii care vor castiga licitatia pentru ultimul sector al coridorului, Cernavoda-Constanta, vor trebui sa toarne asfalt pentru 52 de kilometri de autostrada.
Inca o bucata din „averea” de autostrazi Sectorul Drajna-Fetesti este a doua bucata importanta de autostrada pe care guvernul Tariceanu reuseste sa o finalizeze. Dupa ce in urma cu o luna oficialii Ministerului Transporturilor au anuntat prima lopata de nisip pusa la temelia autostrazii Bucuresti-Brasov, ieri acestia au dat in folosinta 36 de kilometri de autostrada care rotunjesc valoarea de 298 de km ce trebuie atinsa pana la sfarsitul lui 2007.
Acesti km s-ar putea transforma, in sase ani, in 1.800 de km, dupa cum promitea fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, proiect preluat si de actualul detinator al portofoliului, Ludovic Orban.
Pana in 2013, autoritatile au de gand sa taie panglica pentru patru autostrazi care vor strabate tara de la un capat la altul. Pentru acest lucru este nevoie insa de investitii de 12,8 miliarde de euro si de exproprierea a 9.000 de hectare de teren, la care s-ar putea adauga zeci de alte milioane de euro.
Acesti bani vor fi platiti din buzunarul contribuabililor si vor ajunge in conturile unor firme concesionare care se vor ocupa de intretinerea portiunilor finalizate.
INTARZIERI
Trenule, masina mica... Cei care aleg sa mearga de la Bucuresti la Constanta cu trenul vor face pe drum peste 4 ore si jumatate chiar daca-si vor cumpara bilet pentru Rapid sau la Intercity. In plus, in momentul de fata lucrarile la linia ferata dintre Bucuresti si Constanta, preconizate a se termina la sfarsitul anului 2006, nu au fost inca finalizate, deci unele trenuri pot avea inca intarzieri.
Vara trecuta, trenurile spre mare aveau intarzieri chiar si de sapte ore si jumatate, din cauza lucrarilor de modernizare. Oficialii Ministerului Transporturilor sustin ca intarzierile trenurilor spre mare vor fi din ce in ce mai mici in perioada urmatoare, mai ales ca acum „muncitorii pun la punct doar detaliile de final”.
In urma cu cateva zile, trenurile de Constanta aveau intarzieri de cam 10-20 de minute, potrivit reprezentantilor CFR Calatori. Aseara, trenul care a plecat de la Bucuresti la ora 13.20 a ajuns la Constanta chiar la ora inscrisa pe bilet - 17.51. Chiar si in aceste conditii, drumul spre mare este mai scurt pentru cei care aleg calea rutiera: maximum trei ore de condus pe noua autostrada, in conditiile in care circulatia nu se va strangula in zona Fetesti-Cernavoda sau la intrarea in Constanta.