Într-un interviu acordat "Evenimentului zilei", directorul" Autorităţii Metropolitane de Transport, Adrian Criţ, a explicat că, pentru bucureşteni sau pentru cei care fac naveta din localităţile învecinate, mersul la serviciu va trebui reinventat, astfel încât să nu mai stea mult în trafic.
Totodată, Criţ este de părere că unele mijloace de transport ar trebui eliminate din zonele în care există autobuz, troleu, metrou şi tramvai, pe motiv că menţinerea lor în trafic nu mai este rentabilă.
Bilete valabile 1-2 ore şi economii pentru călător
"Ne gândim să implementăm un sistem prin care călătorul să poată circula timp de o oră-două cu acelaşi bilet. Totul depinde de blocajele din trafic şi de dimensiunea transportului public. Se fac nişte studii pentru a stabili intervalul în care se va putea circula cu acelaşi bilet", a explicat directorul instituţiei nou înfiinţate.
Totodată, cei care vor opta să îşi facă un abonament valabil la metrou, autobuz şi tramvai vor achita mai puţin pe viitor. "Cel care va cumpăra un astfel de abonament nu va mai achita 35 de lei abonamentul de la metrou şi 50 de lei cel RATB, ci mai puţin. Asta înseamnă sistemul de tarifare unic. Astfel, nu ar avea rost implementarea lui", a mai spus Adrian Criţ.
Întrebat dacă va fi acelaşi tarif pentru o călătorie cu orice mijloc de transport, directorul a explicat că nu se poate decide aşa ceva, pentru că fiecare operator are costuri diferite, chiar dacă se parcurge aceeaşi distanţă.
Astfel, tariful va fi stabilit în funcţie de ce mijloc de transport se foloseşte: autobuz, metrou, microbuz sau tren. Ulterior, banii se vor împărţi.
"Uneori este aglomerat pentru că lumea nu validează"
Şi pentru ilegaliştii care circulă fără bilet a găsit soluţie şeful instituţiei care va stabili unde, când şi ce mijloc de transport în comun va circula pe viitor. În opinia acestuia, va trebui ca românii să devină vestici.
"În vest se urcă numai pe uşa din faţă, noi de ce nu putem să fim vestici. Uneori, în staţii este aglomeraţie pentru că lumea nu validează. Probabil, uşor, uşor, o să ajungem să-i civilizăm şi pe oamenii mari. Ne gândim şi vom decide", este de părere cel care a fost, până de curând, directorul Regiei de Transport în Comun Bucureşti.
Trenul va merge până în staţia RATB
Pe viitor, linia unui autobuz se va intersecta cu gara unui tren care circulă în zona metropolitană a Capitalei sau cu staţia unui maxi-taxi. Totodată, vor fi înfiinţate trasee noi, cu capăt de linie în faţa unor parcări, care vor fi construite la intrarea în Bucureşti.
Motivul: cei care vin în Capitală îşi pot lăsa maşina şi pot lua un mijloc de transport în comun, astfel că oraşul nu va mai fi aşa de aglomerat. Totodată, acesta a explicat că cererea de transport trebuie transferată pe calea ferată.
Mai ales unde există mari centre comerciale, pentru că acolo este nevoie de mijloace de transport de minimum 100 de locuri, vehicule pe care operatorii actuali de transport nu le au.
Bucureştenii vor putea cumpăra abonamente integrate valabile, de exemplu, pe metrou şi maxi-taxi, pe tren şi RATB.
Orice aviz se obţine de la Autoritate
"Preţul abonamentelor va fi mult mai mic când tarifele o să fie integrate. De la 1 iunie, sperăm să dăm drumul la acest sistem", a adăugat acesta. Totuşi, directorul încă nu s-a întâlnit cu operatorii privaţi şi nu a pus pe hârtie nimic concret.
Şi deşi şeful Autorităţii recunoaşte că starea infrastructurii CFR în zona metropolitană nu este bună, acesta este optimist şi spune că este posibil să fie refăcută cu fonduri europene. Acesta a mai adăugat că, "deocamdată", nu vrea să intervină peste capul Municipalităţii şi că Primăria Capitalei va trebui să ia aviz pentru orice lucrare nouă de infrastructură.
"Dacă se va construi o stradă nouă sau se va reamenaja o arteră, autorităţile locale vor trebui să ceară aviz de la noi. Vom vedea cum va fi afectat transportul în comun de noul proiect şi vom decide dacă este oportună sau nu investiţia". Şi programul de trans port îl va elabora tot Autoritatea.
15 ani
este durata de viaţă a mijloacelor de transport în comun. Tramvaiele şi troleibuzele sunt mai vechi

INTERVIU
Soluţie de finanţare: taxă pentru firmele care au mai mult de nouă angajaţi
EVZ: Există trasee care ar putea fi anulate pentru că nu sunt rentabile?
Adrian Criţ: Există. De exemplu, Bucureştii Noi. De pe Calea Griviţei şi până la Laromet se suprapun toate mijloacele de transport în comun. Cel mai eficient şi care trebuie să rămână este metroul.

Nu s-au făcut investiţii în infrastructura de tramvai. Ar fi absurd să investim în reabilitarea ei şi în metrou. Rămân în zonă autobuzul, troleibuzul, dar e absurd să investeşti în tramvai. O altă zonă este Drumul Taberei.
Cum o să vă finanţaţi, care este bugetul noii instituţii?
Este bugetată, deocamdată, de la bugetul de stat. Nu îmi place că este bugetată de la stat şi vom încerca să ne finanţăm din surse proprii. Vă dau două modele.
În Franţa, în zona Lyon, societăţile comerciale care au mai mult de nouă angajaţi plătesc o taxă la Autoritatea Metropolitană. Altă soluţie ar fi perceperea de taxe pentru avizele pe care instituţia le va da.
Câţi angajaţi are Autoritatea?
Momentan, eu sunt singurul angajat al instituţiei şi lucrez cu oameni delegaţi de la Ministerul Transporturilor, de la Metrorex şi de la RATB.
Citiţi şi:

  • "Bilet" unic pentru călătorul bucureştean
  • Adrian Criț: De la 1 iunie, s-ar putea introduce sistemul unic de tarifare valabil pe autobuz, metrou, tren și maxi-taxi