Persoanele fizice renunţă masiv la abonamente, după ce au dispărut gratuităţile. Firmele păstrează numerele "pentru imagine".
Clienţii îngroaşă teancul de cereri de deconectare a telefonului fix. Aparatul cu fir spiralat a devenit un fel de bibelou pe care se pune praful. Începând cu 2005, marile firme de cablu au profitat de faptul că foarte mulţi renunţau la abonamentul Romtelecom şi i-au atras cu o "superofertă": "În abonamentul de internet vă oferim gratuit şi telefonul fix".
Estimativ, în 2005, Romtelecom avea aproximativ 4,3 milioane de clienţi la telefonia fixă, acum are doar jumătate.
"Privită dintr-o perspectivă mai amplă, scăderea înregistrată de Romtelecom pe segmentul de telefonie fixă urmează tendinţa internaţională", ne-a precizat Ana Sişu, Senior PR specialist al Romtelecom.
Abonamentul gratis i-a făcut pe cei de la RCS-RDS să ajungă la 350.000 de clienţi, cât aveau în 2005, la 1,5 milioane în 2009. Însă anul trecut, potrivit oficialilor companiei, trendul ascendent s-a oprit. Unul dintre motive îl reprezintă faptul că, dacă la început fixul a fost gratis, RCSRDS a pus o taxă de abonament, ceea ce i-a făcut pe o parte dintre clienţi să ceară renunţarea la aparat.
Un operator mai mic, UPC, a înregistrat scăderi, din 2009 până la finalul lui 2010 pierzând 10.000 de clienţi din cei 150.000.
"Dacă aveai faianţă şi fix erai chiabur"
Miercuri seară, în jurul orei 18.00, în centrul comercial Auchan, în jur de 10 oameni, majoritatea în vârstă, făceau coadă la centrul de plată RCS-RDS. "Renunţăm la fix", a explicat scurt un client care stătea la rând.
Alexandru Mironică are 61 de ani şi vorbeşte la telefonul fix din 1975. "Dacă aveai faianţă şi fix în casă erai considerat chiabur, un mare norocos", îşi aminteşte bărbatul zâmbind.
Săptămâna aceasta şi-a luat inima în dinţi şi s-a hotărât să renunţe la aparatul care i-a fost fidel o viaţă întreagă - telefonul fix. "În urmă cu vreo 4 ani m-am schimbat de la Romtelecom la RDS. Fiu-miu a insistat, că el a vrut net şi a zis că abonamentul la telefon e gratis. L-am pus", explică Alexandru Mironică. Toţi membrii familiei au telefoane mobile, iar fixul "e ca o carte în bibliotecă".
"Cred că în ultimul an am sunat o dată, când rămăsesem fără baterie la telefonul mobil. Mai vorbeam la ţară, cu mama, acum nu mai am cu cine şi n-are rost să mai plătesc abonament pentru el", îşi motivează decizia Alexandru.
Bunicile au trecut pe mobil
Elena Dumitraş are 48 de ani şi are telefon fix din anii ’90, imediat după Revoluţie. "Până de curând, îl foloseam cam de trei ori pe săptămână, vorbeam cu părinţii mei. Înainte vorbeam cu orele cu cei apropiaţi. Acum, că are toată lumea telefon mobil, le-am cumpărat şi părinţilor, le încarc eu cartela în fiecare lună ca să aibă de bip şi îi sun", explică femeia.
Săptămâna aceasta a renunţat de tot la telefonul fix. Ion Burduhaş are 72 de ani şi nici nu se gândeşte să renunţe la telefonul cu fir, aparatul pe care îl foloseşte de pe la 30 de ani.
"Am şi unul mobil pe care mă caută fiică-mea, dar eu vreau fixul. Pe ăla îl mai pierzi, se descarcă. Ăsta fix, fie că e cutremur, s-a tăiat lumina sau e furtună afară, merge în continuare, n-am avut niciodată probleme", explică ferm pensionarul bucureştean.
Reprezentanţii companiilor de telefonie terestră spun că cei mai fideli clienţi sunt firmele, care consideră fixul "un argument al seriozităţii".