E strangulata de la est la vest si de la sud la nord. Chiar si pe diagonale. Altfel spus, pare sa-si dea suflarea de pe urma. Inainte de a-i plezni in moalele capului pe cei care i-au adus pe timisoreni in pragul disperarii, trebuie sa vedem si circumstantele atenuante de care acestia pot beneficia.

Mai intai, e limpede pentru toata lumea, numarul masinilor a crescut foarte mult, iar strazile pe unde se poate circula sunt, in cel mai fericit caz, aceleasi. Apoi, lucrarile care se executa – e drept, de-o vesnicie parca – in mai toata Timisoara, altfel un lucru foarte util, micsoreaza spatiul circulabil.

Apoi, e drept ca circulatia prin oras sufera si din cauza indisciplinei (imbecilitatii) de care unii dintre noi -aia mai jeep-osi, in genere- dau dovada, stationand si parcand „aiurea-n tramvai“, pentru  a le arata „blondelor“, gura-casca pe marginea drumurilor, talpile murdare si unghiile netaiate ale picioarelor postate „maiestuos“ pe bordul utilajelor din dotare.

Aceste realitati le-ar putea da un strop de apa la moara autoritatilor. Acum, insa, printr-o Hotarare a Consiliului Local, data in ultima zi a lunii octombrie 2006, s-a hotarat ca, incepand de duminica, masinile mai grele de cinci tone sa nu mai poata circula in voie prin oras. Foarte bine, spun eu, posesorul unei masinute de cateva sute de kilograme.

Macar scapam de astia mari, cat de cat vom putea respira aerul unor strazi ceva mai aerisite, la propriu si la figurat. Totusi, nu pot lasa lucrurile la nivel de decizie a consilierilor locali si, carcotas, incerc sa vad cum se va aplica, incepand de maine, aceasta hotarare. Si ce-mi este dat sa observ? Exact lucrul de care imi era teama.

Si aceasta hotarare a fost gandita cu… dosul. Sa ma explic. Prin hotarare se interzice circulatia masinilor mai grele de cinci tone pe majoritatea arterelor din oras, fara sa se ofere o alta varianta plauzibila (centura, spre exemplu). Dar – ca fara „dar“ nimic nu e posibil la noi -, alesii nostri s-au gandit si la exceptii.

Si-aici sa vezi dezastrul! Cica pot circula fara restrictii, prin toata Timisoara, si fara restrictionari orare… si sunt insiruite exceptii, in zece puncte. Apoi sunt insirate, ca doar nu gandite, intervale orare, zeci de strazi, zeci de exceptii pe unde pot/nu pot circula anumite masini mai grele de cinci tone si, ca unele pot circula cu un gen de autorizatie emisa de Primaria Timisoara, ca altele au voie sa marsaluiasca pe strazi cu un alt fel de autorizatie si tot asa, pana cand realizezi ca e aproape imposibil sa memorezi ceea ce (n)-au gandit consilierii nostri locali, nicidecum sa mai si pui in practica.

Conchid, astfel: inca un vis, al meu, dar si al tau, a fost spulberat. Nu de semnalul ceasului desteptator, ci de ingustimea gandirii alesilor locali. Hotararea este un fiasco, ea nu va putea fi pusa in practica -prin urmare eu si masinuta mea n-o sa ne gasim linistea si spatiul necesare unui trai decent-,  politistii si inspectorii controlori vor fi nevoiti sa urmeze cursurile unei facultati de dezimbarligat haosul creat de o decizie bezmetica si, indiscutabil, impracticabila, data de, cica, „cei mai“ capabili dintre timisoreni. Daca ei, alesii nostri, sunt „cei mai“ capabili, e cert ca Banatul nu mai este „fruncea“.