Curtea Europeană, pentru a doua oară: taxa auto este ilegală. Europenii încurajează impunerea unei taxe anuale

Curtea Europeană, pentru a doua oară: taxa auto este ilegală. Europenii încurajează impunerea unei taxe anuale

Un alt român a câștigat un proces intentat statului român pentru că a plătit taxa auto atunci când a înmatricularat o mașină de ocazie, adusă din Germania. Curtea Europeană a sugerat impunerea unei taxe ”rutiere anuale”.

Domnul Nisipeanu a înscris în România un autovehicul de ocazie cumpărat în Germania. Acest vehicul, înmatriculat în Germania în anul 1997, are o capacitate cilindrică de 1.597 centimetri cubi şi respectă norma de poluare Euro 2. Pentru a putea circula cu mașina pe străzile românești, bărbatul a plătit, pe 1 februarie 2010, suma de 4.431 de lei drept taxă de poluare. Ulterior, considerând că taxa este contrară dreptului Uniunii, Nisipeanu a solicitat restituirea sumei plătite. Iar după ce instanțele românești nu i-au dat câștig de cauză, bărbatul s-a adresat Curții Europene de Jutiție. A doua decizie în defavoarea României Pe data de 7 iulie, magistrații europeni au decis că actuala formă a taxei de poluare, percepută de stat român, contravine normelor Uniunii Europene. Astfel, Curtea UE aminteşte că, astfel cum a stabilit deja în cauza Tatu, o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul că autovehiculele de ocazie importate şi caracterizate printr-o vechime şi o uzură importante sunt supuse, în pofida aplicării unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a ţine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piaţă, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piaţa naţională a vehiculelor de ocazie nu sunt în niciun fel grevate de o astfel de sarcină fiscală. În aceste condiţii, reglementarea menţionată are ca efect descurajarea importării şi punerii în circulaţie în România a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre. Curtea arată că aceleaşi consideraţii se impun şi în ceea ce priveşte regimul de impozitare prevăzut de OUG nr. 50/2008, astfel cum a fost modificată prin OUG nr. 208/2008, OUG nr. 218/2008, OUG nr. 7/2009 şi, respectiv, OUG nr. 117/2009. Astfel, toate aceste modificări ale OUG nr. 50/2008 menţin un regim de impozitare care descurajează înmatricularea în România a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre şi care se caracterizează printr-o uzură şi o vechime importante, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piaţa naţională a vehiculelor de ocazie nu sunt în niciun fel grevate de o asemenea sarcină fiscală. UE ar vrea taxă de poluare anuală Curtea precizează că obiectivul protecţiei mediului, invocat de Guvern pentru justificarea taxei, ar putea fi realizat mai complet şi mai coerent aplicând taxa pe poluare oricărui vehicul de acest tip care a fost pus în circulaţie în România. O astfel de taxare, a cărei punere în aplicare în cadrul unei taxe anuale rutiere este perfect posibilă, nu ar favoriza piaţa naţională a vehiculelor de ocazie în detrimentul punerii în circulaţie a vehiculelor de ocazie importate şi ar fi, în plus, conformă principiului poluatorul plăteşte. Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat recent că s-a discutat, în cadrul Comitetului Interministerial, înființat de Executiv pentru analizarea taxei auto, despre impunerea unei taxe de poluare anuale pentru mașini, variantă care este luată în considerare de guvernanți. Executivul a solicitat să limiteze efectele deciziei în timp Guvernul român a solicitat Curţii să limiteze efectele în timp ale hotărârii sale. În conformitate cu o jurisprudenţă constantă, interpretarea unei norme a dreptului Uniunii dată de Curte lămureşte şi precizează semnificaţia şi domeniul de aplicare al acestei norme, astfel cum trebuie sau cum ar fi trebuit să fie înţeleasă şi aplicată de la intrarea sa în vigoare. Rezultă că norma astfel interpretată poate şi trebuie să fie aplicată şi raporturilor juridice născute înainte de hotărârea Curţii. ”În ceea ce priveşte riscul unor perturbări grave, existenţa unor consecinţe financiare care ar rezulta pentru un stat membru dintr-o hotărâre preliminară nu justifică limitarea în timp a efectelor acestei hotărâri. Statului membru care solicită o astfel de limitare îi revine obligaţia de a prezenta în faţa Curţii date cifrice care să stabilească riscul unor repercusiuni economice grave”, se mai precizează în decizia Curții Europene. Guvernul român s-a limitat în esenţă la menţionarea numărului mare de cereri de rambursare a taxei percepute, care s-ar ridica la aproximativ 40 000, şi să facă referire la criza economică de care este afectată România. În lipsa unor cifre exacte care să arate că economia românească riscă să fie serios afectată de această hotărâre, Curtea a decis că Executivul nu a făcut dovada criteriului privind existenţa unor perturbări grave. Astfel, Curtea a respins cererea de limitare în timp a efectelor hotărârii sale. Guvernul merge înainte cu varianta de reducere a taxei cu 20-30% Laszlo Borbely, a declarat, joi, într-o conferinţă de presă la Târgu Mureş, că proiectul de lege privind taxa de poluare, prin care se impune o reducere între 20 şi 30% a taxei auto, va fi aprobat de Guvern în această vară. ”Nu putem prin ordonanţă simplă pentru că este vorba de lege organică, deci propunem un proiect de lege în Parlament. Sper să finalizăm cât de curând proiectul, pentru că Parlamentul e în vacanţă şi în procedură de urgenţă cerem să se discute în Parlament. (...) Legea trebuie adoptată mai întâi în Guvern. Proiectul este pe site-ul ministerului şi sper să fie finalizat cât de curând la nivelul Guvernului. Este un comitet interministerial care a căzut de acord de principiu. Va fi adoptat de Guvern în vara aceasta”, a afirmat ministrul. Borbely a precizat că, deşi se doreşte discutarea legii în Parlament în regim de urgenţă, nu s-a depus o solicitare pentru o sesiune extraordinară a Legislativului. De asemenea, el a precizat că în privinţa taxei de poluare poziţia ministerului este postată pe site şi înseamnă o reducere între 20 şi 30% a taxei auto faţă de luna decembrie 2010. ”Se vor returna banii pentru toţi cei care au plătit mai mult ca urmare a acelei componente noi care ne-a obligat în urma deciziei Curţii Europene ca la prima vânzare, la maşinile care sunt înmatriculate înainte de 2007, cumpărătorul să plătească taxa de primă înmatriculare. Aceasta este poziţia ministerului”, a subliniat Borbely. Ministrul a mai spus că cei care au plătit în plus faţă de noul nivel al taxei de poluare ce urmează să fie reglementat vor primi diferenţele înapoi, în funcţie de solicitări. CITIȚI ȘI:

  • Guvernul ia în calcul introducerea unei taxe auto unice. VEZI ce valoare va avea
  • Cine nu va plăti noua taxă auto şi cum scade valoarea ei
  • Gheorghe Popescu, Preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu: "Taxa de înmatriculare trebuie păstrată"
  • Executivul păstrează taxa auto neschimbată pentru Euro 5 şi maşinile puternic poluante
  • Borbely: Taxa de primă vânzare va fi plătită de cumpărător

Ne puteți urmări și pe Google News