În Bucureşti, goana după terenuri s-a mutat în stradă. Un gard completat cu mult tupeu este suficient pentru a trece o parte a domeniului public în ograda personală.
Bucureştiul este oraşul în care dai bani grei pe un teren la care nu eşti lăsat să ajungi. Se întâmplă în sectorul 2 unde, din cauza unui gard ilegal, un cetăţean nu poate - de un an şi jumătate - să ajungă la proprietatea sa. Autorităţile recunosc ilegalitatea, dar gardul, ridicat de un influent om de afaceri, rămâne în picioare.
Mai multe artere din Bucureşti suferă de aceeaşi boală. Chiar dacă sunt botezate „străzi“, se înfundă sistematic. Plăcuţele noi arată că nu e vorba de o eroare şi că autorităţile sunt la curent cu topografia zonei. Articolul de faţă s-a născut în urma numeroaselor reacţii primite după episodul I, în care vorbeam despre străzile Vornicul Ioniţă şi Tudor Mihai, din sectorul 2, şi Glicinelor, din sectorul 5. Cititorii au reacţionat, scriindu-ne despre alte străzi blocate, dar autorităţile nu. O singură stradă din trei a fost deblocată în urma demersului EVZ - Vornicul Ioniţă.
Primăria „desfiinţează“ construcţii din vorbe
Strada Vrâncioaia porneşte din Gheorghe Ţiţeica, doar pentru 200 de metri. Drumul se închide la marginea unui gard metalic, prevăzut cu poartă. Localnicii spun că porţiunea din spatele gardului a fost trecută, la cadastru, în proprietatea deţinătorului Trustului Carpaţi, Marian Bucur, patron, printre altele, şi al restaurantului Capşa. Tot lui i se atribuie şi blocurile înalte la care se lucrează în vecinătatea gardului. „Dacă şi-a luat bloc, înseamnă că şi-a luat şi stradă?“, se plânge un vecin.
Din cauza străzii blocate, un cetăţean străin, care a cumpărat o parcelă de pământ în spatele gardului, nu poate uza de terenul lui. „Când am cumpărat terenul, în august 2007, mi s-a promis că voi avea acces. Nu s-a rezolvat nimic, am un dosar întreg de acte, solicitări, am declarat la primărie că deblochez strada pe banii mei, numai să pot intra. Nu am primit niciun răspuns“, spune Cabiri Abraham, stupefiat de nepăsarea autorităţilor.
Primăria a recunoscut că gardul e ilegal, cel puţin aşa scria pe o hârtie oficială, ce a stat lipită inutil, în mai 2008, pe gard: „Se aprobă desfiinţarea unei construcţii provizorii, cu funcţia de gard prevăzut cu poartă de acces auto, amplasată fără autorizaţie de construcţie pe domeniul public al municipalităţii“. Contactat telefonic, patronul de la Capşa a răspuns scurt că „nu discută cu presa“.
Între timp, proprietarul face naveta România-Israel şi încearcă zadarnic să obţină ce îi aparţine. El crede că lucrurile s-ar fi rezolvat mult mai repede dacă ar fi fost dispus să joace după „regulile româneşti“. „Dar n-am vrut să dau şpagă“, recunoaşte israelianul.
Omul a fost păgubit de cele două milioane de euro date pe teren şi de banii investiţi în planurile de construcţii. „Legislaţia s-a modificat şi nu mai pot construi ceea ce voiam. 100.000 de euro, cât a costat planul, sunt pierduţi. Nu-mi doresc decât să scap de teren şi să nu mă mai întorc în România“, mărturiseşte omul, dezgustat. EXPLICAŢIA PRIMĂRIEI
Străzile „s-au mulat“ după proprietăţile oamenilor
Îndată ce ai intrat pe Strada Lăcătuşului din Gheorghe Ţiţeica, trecerea se opreşte în curtea unui cetăţean. Casa este acolo de când lumea, după cum povestesc vecinii, care nu-şi amintesc ca străduţa lor să fi comunicat cu un alt drum. Se pune întrebarea de ce autorităţile ţin morţiş să menţină la rang de stradă o simplă intrare.
Acolo unde străzile Vrâncioaia, Pepelea, Dâmbovicioara ar trebui să comunice cu alte artere se găsesc, după caz, garduri sau plăci de beton care interzic accesul. Localnicii s-au obişnuit cu situaţia, ştiu care dintre drumuri sunt doar fundături şi le ocolesc.
Reprezentanţii Primăriei Sectorului 2 ne luminează: „Potrivit planurilor cadastrale, precum şi după o simplă analiză a hărţii sectorului 2“ se constată că străzile Lăcătuşului, Triteni, Vrâncioaia, Pepelea, Dâmbovicioara şi Glodeni se înfundă. Autorităţile ne şi explică de ce: „Configuraţia acestor străzi a fost realizată după apariţia proprietăţilor din zonele respective, astfel încât aceste străzi sunt înfundate“. Nu toate hărţile sunt însă ca aceea de la primărie. Pe unele dintre ele, inclusiv pe site-ul http://hartabucuresti. bucharest-guide.ro/, Strada Lăcătuşului chiar există şi începe din Gh. Ţiţeica terminându-se în strada Ramuri Tei. Dacă încerci să cauţi intrarea din Ramuri Tei, pierzi timpul. Singurele intrări sunt în spaţiile private din vecinătatea hipermarketurilor Kaufland şi Billa.
Strada Dâmbovicioara se opreşte în marginea unei baze de pregătire fizică a MAp. În spatele barierei se lucrează de zor la asfaltarea unei alei în continuarea străzii în cauză, dar lucrătorii spun că, după finalizarea lucrărilor, accesul va fi restricţionat.
CINE A PUS PARCAREA-N DRUM
Clinica Sanador şi-a extins ilegal curtea în stradă
Strada Dr. Dimitrie Sergiu, din sectorul 1, leagă strada Buzeşti de Dragoslavele sau cel puţin aşa ar trebui. În realitate, drumul se sfârşeşte în parcarea clinicii Sanador. Potrivit reprezentanţilor Primăriei Sectorului 1, clinica avea dreptul să-şi amenajeze locuri de parcare în jurul sediului, dar de aici şi până la a pava în întregime capătul unei străzi, blocându-l apoi cu bariere, e cale lungă.
Reprezentanţii clinicii au încercat să explice că strada ba nu există, ba nu e acolo. „Aşa-zisa stradă a existat înainte de ’89. De atunci au rămas munţi de moloz de la demolările din zonă, pe care noi i-am îndepărtat cu 120 de basculante şi am reuşit să deschidem o cale de acces“, susţine Florin Andronescu, reprezentantul clinicii. Acesta a recunoscut, totuşi, că pentru sistemul de bariere cu care e prevăzută parcarea nu are autorizaţie de construcţie, dar e de părere că acest lucru nu aduce prejudicii nimănui.
„Am investit foarte mult ca să deschidem acea cale de acces. Am discutat cu domnul primar dacă această stradă e inclusă în vreun proiect şi am aflat că nu a beneficiat niciodată de aşa ceva şi nici nu e în plan, mai ales că deserveşte doar primele două numere. A fost nevoie de bariere pentru că aveam o problemă reală cu cei care parcau acolo blocând trecerea“, mai spune Andronescu.
La primărie lucrurile stau altfel. „Strada Dimitrie Sergiu există, face legătura între Piaţa Buzeşti şi Dragoslavele şi chiar beneficiază de un proiect de dezvoltare a infrastructurii de canalizare şi apă, aflat în acest moment în execuţie. Parcarea ilegală a celor de la Sanador va fi desfiinţată“, a dat asigurări Alexandru Ichim, purtătorul de cuvânt al Primăriei Sectorului 1.