Cum eviţi o fraudă de tip phishing, care te poate lăsa fără bani în cont

Cum eviţi o fraudă de tip phishing, care te poate lăsa fără bani în cont

Eşti întotdeauna extrem de prudent când vine vorba de utilizarea cardului tău, ţii o evidenţă strictă a încasărilor şi a cheltuielilor şi, de aceea, ştii exact situaţia ta financiară. Cu toate acestea, ţi se poate întâmpla să-ţi apară pe ecranul bancomatului mesajul "fonduri insuficiente". Ce se întâmplă însă dacă eşti sigur că ai bani în cont şi îţi apare acest mesaj?

Elimini din start ideea că cineva ar fi putut umbla la cont datorită prudenţei extraordinare de care dai dovadă oriunde foloseşti cardul: te-ai asigurat că nimeni nu îţi vede PIN-ul la bancomat, nu scapi cardul din ochi atunci când faci o plată în magazin şi chiar ai cardul înrolat în sistemele de protecţie pe internet.

Totuşi, există probabil un lucru căruia nu i-ai acordat foarte multă atenţie până în prezent: phishing-ul.

Ce înseamnă o fraudă de tip phishing

Băncile sau organizaţiile de carduri (Visa şi MasterCard) nu trimit niciodată un e-mail posesorilor de carduri pentru a le cere numărul de cont sau alte detalii personale, de securitate sau legate de card.

În aceste condiţii, infractorii încearcă să profite de neatenţia posesorilor de carduri şi creează adrese de e-mail sau pagini care să semene cu cele ale companiilor, instituţiilor sau diverselor agenţii guvernamentale autentice şi cunoscute pentru a inspira încredere şi a îi determina să le furnizeze date care le pot da acces la cont. Odată ce aceste date sunt furnizate, infractorii pot să le utilizeze pentru a realiza diverse tranzacţii sau transferuri în numele tău.

Cum recunoşti un atac de phishing

  • Solicită utilizatorului transmiterea unor informaţii confidenţiale (CNP, codul PIN, numere de cont sau de card);
  • Mesajele trimit către pagini de internet care copiază foarte bine semnele distinctive ale companiei, pentru a avea şanse cât mai mari să păcălească utilizatorul. Adresa URL însă nu este cea corectă şi nu este niciodată securizată (o pagina securizată începe mereu cu "https");
  • Datele de contact trecute în email-urile de phishing sunt greşite sau nu există;
  • Mesajul poate conţine greşeli gramaticale;

Cum te poţi feri de phishing

Pentru a nu cădea victima unui atac de acest gen, este bine să urmezi câteva sfaturi simple care îţi permit să recunoşti atacurile şi chiar să le eviţi.

Nu da niciodată informaţii personale prin telefon sau prin e-mail! Dacă primeşti un e-mail sau telefon în care se spune că este un reprezentant al băncii tale sau al oricărei alte organizaţii şi prin care ţi se solicită informaţii despre contul personal, nu furniza detalii. În schimb, contactează-ţi banca!

Apelează la sistemele de protecţie pe internet! Siguranţă maximă pentru o tranzacţie cu cardul pe internet poţi avea dacă îţi înregistrezi cardul în platforma 3D Secure (mai exact stabileşti un mesaj de întâmpinare şi o parolă) şi plăteşti doar pe site-urile înrolate în acest serviciu.

Verifică detaliile tehnice! În cazul în care faci o plată la un comerciant online care nu este înrolat în 3D Secure:

  • verifică dacă în subsolul paginii apare simbolul unei chei sau lacăt;
  • verifică dacă adresa site-ului începe cu https:// în loc de http://
  • nu furniza codul PIN.

Un ultim lucru pe care pe care ar trebui să il ştii atunci când îţi foloseşti cardul este că în acest moment frauda pe cardurile emise în România este de nouă ori mai mică decât media european, dar întotdeauna este mai bine să fii prevăzător - în special, în perioadele aglomerate la cumpărături.

  • Notă: Pentru întrebări legate de plăţile cu cardul pe internet puteţi scrie la adresa plationline@evz.ro sau vizitaţi www.visa.ro pentru mai multe informaţii.

Ne puteți urmări și pe Google News