Consiliul Fiscal: Prudenţă la creşterea cheltuielilor sociale! Riscăm să ratăm ţinta de deficit

Consiliul Fiscal: Prudenţă la creşterea cheltuielilor sociale! Riscăm să ratăm ţinta de deficit

Autorităţile române riscă să nu se încadreze în ţinta de deficit bugetar de 3% din PIB, anul viitor, cu actuala Strategie Fiscal-Bugetară pe perioada 2012-2014, elaborată de guvern, susţin membrii Consiliului Fiscal, într-un document oficial.

"În opinia Consiliului Fiscal, balanţa riscurilor în ceea ce priveşte politica fiscal-bugetară în anii următori înclină mai degrabă pe partea negativă (un deficit bugetar mai mare decât cel proiectat), chiar dacă activitatea economică este proiectată să accelereze începând cu 2012", se arată în documentul Consiliului Fiscal.

În opinia instituţiei, strategia bugetară pentru următorii ani ar trebui să conţină un capitol separat care să evalueze riscurile care pot afecta prognoza indicatorilor macroeconomici şi bugetari.

Totodată, guvernul ar trebui să prezinte şi eventualele măsuri pe care le-ar lua dacă aceste riscuri s-ar materializa, spune Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal.

Acesta recomandă o abordare prudentă a creşterii cheltuielilor sociale (salariile bugetarilor, pensii şi ajutoare sociale) planificate pentru anii următori şi "consideră absolut necesară implementarea unei strategii pe termen mediu de re-echilibrare financiară a bugetelor de asigurări sociale, în special a bugetului de pensii".

Alte comentarii ale Consiliului Fiscal pe lângă Stratega Fiscal-Bugetară 2012-2014:

  • Este obligatoriu ca, în anii următori, să se evite derapajele de la o politică fiscal-bugetara strictă şi prudentă (cum ar fi reversarea nesustenabilă a unor măsuri de ajustare implementate deja) care ar putea conduce la deteriorarea percepţiei de risc faţă de România, mai ales în contextul actual de criză a datoriilor suverane in cazul unor tari la nivel internaţional.
  • Proiectul Strategiei Fiscal bugetare reafirmă angajamentul pentru procesul de consolidare fiscală in următorii trei ani, deficitul bugetar fiind proiectat să scadă de la 4,4% din PIB în 2011 la 2,2% din PIB în 2014. Conform strategiei, reducerea de 2,2 puncte procentuale din PIB a deficitului bugetar pe perioada acoperită este proiectată a se efectua în mare parte prin ajustarea cheltuielilor bugetare, acestea fiind prevăzute să scadă cu 1,9 puncte procentuale din PIB în 2014 faţă de 2011.
  • Strategia Fiscal-Bugetară 2012-2014 prevede o ţintă de 3% pentru deficitul bugetar în 2012. Acest lucru implică eliminarea integrală a platilor restante ale bugetului general consolidat, dar implicit şi o îmbunătăţire considerabilă a rezultatelor financiare ale companiilor de stat incluse în sfera de cuprindere a sectorului guvernamental, astfel încât acestea să nu genereze un deficit suplimentar.
  • Strategia fiscal bugetară ar trebui să fie instrumentul esenţial pentru a asigura coerenţă şi predictibilitatea politicii fiscale pe termen mediu. În acest sens, este necesară o definire mai riguroasă a parametrilor care vor afecta veniturile bugetare.
  • Strategia 2012-2014 nu include o comparaţie cu varianta anterioară a strategiei care să explice modificările survenite la proiecţia de venituri, aşa cum ar fi trebuit să se întâmple. Comparativ cu varianta precedentă a strategiei, în anul 2012, nivelul total al veniturilor bugetare cresc cu 370 milioane lei, iar structura veniturilor bugetare se modifică semnificativ. Proiecţia veniturilor fiscale este majorată cu 233 milioane lei (-1,1 miliarde lei), în principal datorită creşterii proiecţiei aferente veniturilor din accize cu 1,5 miliarde lei, compensată parţial de reducerea proiecţiei veniturilor aferente impozitului pe venit cu 555 milioane lei şi a celor din TVA cu 390 milioane lei.
  • Conform proiectului Strategiei Fiscal-Bugetare 2012-2014, reducerea de 2,2 puncte procentuale din PIB a deficitului bugetar pe perioada acoperită de strategia fiscal bugetară este proiectată a se efectua în mare parte pe seama ajustării cheltuielilor bugetare, care sunt prevăzute să scadă cu 1,9 puncte procentuale din PIB în 2014 faţă de 2011.
  • Cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat sunt programate sa se reduca cu 0,7% din PIB pana in anul 2014, însă nu sunt prezentate ipotezele principale care fundamentează această traiectorie – câştigul mediu în sectorul bugetar şi numărul de personal avute în vedere în fiecare an acoperit de strategia fiscal-bugetara. Singurele informaţii oferite sunt legate de continuarea aplicării până în 2012 a regulii de înlocuire a unui singur angajat la şapte angajaţi ce părăsesc sistemul bugetar.
  • Noul proiect al strategiei fiscal-bugetare nu oferă informaţii cu privire la eventualele creşteri salariale în sectorul bugetar în anul 2012, fiind precizată doar "aplicarea etapizată a Legii-cadru nr.284/2010, astfel încât prin majorări succesive ale salariilor de bază, soldelor/salariilor de funcţie şi indemnizaţiilor lunare de încadrare în plată să se ajungă la nivelul de salarizare stabilit conform anexelor la lege", fără a fi menţionat care este procentul de creştere avut în vedere la fundamentarea alocărilor bugetare.
  • Un risc substanţial pentru respectarea ţintelor stabilite pentru fondul de salarii în sectorul bugetar, şi implicit pentru traiectoria de reducere a deficitului bugetar în perioada de referinţă, este reprezentat de titlurile executorii având ca obiect drepturile salariale obţinute în instanţă de personalul din sectorul bugetar. Astfel, suma aferenta titlurilor executorii obţinute de personalul bugetar până la 31 decembrie 2010, se ridică la 7,4 miliarde lei (exclusiv inflaţia), iar cadrul normativ în vigoare prevede plata eşalonată a acestei sume pe o perioadă de trei ani începând cu anul 2012, când ar trebui plătită o tranşă de 34% din suma totală (inclusiv inflaţia) - 3 miliarde lei, reprezentând 0,5% din PIB estimat pentru 2012.
  • Având în vedere impactul bugetar major în anul 2012 şi pe termen mediu, Consiliul Fiscal recomandă o abordare prudentă a deciziei de acordare a creşterilor salariale în sectorul bugetar până la clarificarea modului în care va fi eşalonată plata sumei aferente titlurilor executorii având ca obiect drepturi de natură salarială.

CITIȚI ȘI:

  • Bugetarii, fără tichete de masă și prime până în 2014. Salariile și pensiile nu vor fi majorate
  • Liderii coaliţiei s-au contrazis în declaraţii. Salariile bugetarilor vor fi majorate abia în 2012 
  • Jeffrey Franks, FMI: Ar fi neînțelept pentru guvern și pentru mine să facem promisiuni de creștere a salariilor

Ne puteți urmări și pe Google News