Conchistadorii cu cai-putere

Conchistadorii cu cai-putere

Şase români pornesc astăzi în aventura Dakar 2009, cel mai dificil şi mai spectaculos raliu din lume, care se desfăşoară în acest an pe continentul sud-american.

Raliul Dakar 2009, care debutează astăzi la Buenos Aires, a ajuns la cea de-a 31-a ediţie. Caravana motoarelor va defila în acest an, în premieră, în America de Sud, întreaga cursă urmând să se desfăşoare în Argentina şi în Chile. Finalul celor 14 etape întinse pe 9.574 kilometri va avea loc pe 18 ianuarie şi va fi găzduit tot de capitala Argentinei. Cursa poate fi urmărită pe Eurosport.   Acest sezon al Dakarului adună la start şase concurenţi români. Vectra Racing Team, echipă care are sediul în Braşov, trimite la concurs trei motociclişti din ţară - Marcel Butuza, Romeo Duicu şi Emanuel Gyenes, şi patru „stranieri“ - David Casteu (Franţa), Phillipe Cottet (Elveţia), Frans Verhoeven (Olanda) şi Francisco Lopez (Chile). David Casteu a obţinut locul doi la Dakarul din 2007. „Diferenţa este că acum ştiu ce trebuie să fac pentru a câştiga“, a spus Casteu. Şi olandezul Frans Verhoeven şi-a propus să termine între primii zece.

Gyenes, mai sărac cu 100.000 de euro

Mani Gyenes, cel mai bun pilot de enduro şi rally-raid din România, vrea doar să termine cursa pe şa. Acesta a mai concurat la raliul Dakar în 2007, reuşind să termine pe locul nouă în clasamentul debutanţilor şi pe locul 46 la general.

În afara celor trei motociclişti, în cursă vor mai lua startul Eugen Banciu şi Marius Văsâi (la auto) şi Răzvan Pintilie (la camioane).

Combustibilul consumat de cele 542 de vehicule înscrise la start (235 motociclete, 29 quaduri, 194 automobile şi 84 camioane) va fi suportat de organizatori, la fel ca transportul echipajelor cu vaporul către continentul sud-american.

Costurile participării la aventura Dakar 2009 sunt însă destul de piperate. Gyenes a avut nevoie de 100.000 de euro pentru a putea participa. Banii vin de la sponsori, în funcţie de secundele în care concurentul apare la televizor cu logo-urile pe echipament. Nici măcar câştigătorii Dakarului nu primesc de la organizatori suficient de mulţi bani pentru a putea spune că obţin profit.   Pentru români, tranziţia de la frigul autohton la căldura din Buenos Aires, unde temperaturile sar de 30 de grade, a fost dificilă, la fel ca schimbul de fus orar (Argentina e cu cinci ore în urma României). De luni, de când au ajuns în ţara lui Maradona, Gyenes şi colegii lui s-au bronzat „ca tractoriştii“, pregătind motocicletele pentru start, însă în ultimele zile de concurs vor simţi din nou gerul, când vor trece prin Pasul San Francisco, aflat la 4.700 de metri altitudine.

"Mă aştept să fie o ediţie mult mai grea decât cea din Africa, de-acum doi ani, când am debutat. Sper să ajungem toţi cu bine la finiş şi să fim feriţi de probleme tehnice. Acest raliu e un vis."  - Emanuel Gyenes, concurent la Dakar 2009

MESERIAŞI Mecanicul şi instalatorul

Aventurierii români de la Vectra Racing Team sunt oameni muncitori şi când se dau jos din şa. Mani Gyenes a fost până în urmă cu puţin timp mecanic de motociclete KTM, în Satu Mare. Romeo Duicu are o firmă de instalaţii în Râşnov şi a devenit tată cu câteva zile înainte de a pleca în aventura din America de Sud. Marcel Butuza este proprietarul echipei Vectra Racing Team şi are o firmă care construieşte şosele, fiind cunoscut în branşă drept „Prinţul asfaltului“. Despre Butuza se vorbeşte „în şoaptă“ că a devenit abonat la lucrările de asfaltare şi deszăpezire din judeţul Braşov. Ceilalţi trei români care au plecat în aventura sud-americană, Eugen Banciu, Marius Văsâi (Rally Raid UK) - auto şi Răzvan Pintilie (Man) - camioane, participă doar pentru aventură.

Ne puteți urmări și pe Google News