Cea de-a 18-a editie a Festivalului "Enescu", cea mai importanta manifestare muzicala din tara noastra, se va desfasura intre 1-23 septembrie.
Initiat imediat dupa moartea lui George Enescu, festivalul si-a propus, inca de la prima editie, din 1958, sa puna in lumina personalitatea si creatia ilustrului compozitor.
Evenimentul a devenit, pentru multe decenii, unicul prilej de a-i vedea la Bucuresti pe cei mai mari artisti ai lumii. De cele mai multe ori, acestia cantau muzica lui Enescu, iar traditia a statornicit ideea ca, alaturi de acestia, sa apara si cei mai buni interpreti romani.
Anul acesta regasim pe afise numele catorva artisti de faima mondiala: violonistii Maxim Vengerov si Pinchas Zukerman, tenorul Jose Cura, pianistii Martha Algerich si Evgeny Kissin, dirijorii Sir Colin Davis, Michel Plasson, Valery Gergiev, Charles Dutoit si Christoph Eschenbach, compania de balet Bejart, Filarmonica din München, London Symphony, Filarmonica din Dresda.
Biletele la majoritatea acestor concerte s-au epuizat. Concomitent cu festivalul se desfasoara si concursul, derulat acum pe trei directii: pian, vioara si compozitie, dupa ce, o vreme, a figurat si o sectiune de canto.
Peste 7 milioane de euro buget
Din fericire, indiferent de culoarea si orientarile puterii politice, festivalul a fost mereu finantat din bani publici, iar in ultima vreme sumele au devenit generoase, facand posibila invitarea celor mai bine cotati interpreti si a unor orchestre de renume.
Bugetul festivalului este de 22.000.000 lei, iar sponsorizarile de 1.600.000 lei, adica in jur de 7.200.000 de euro. In actuala editie, festivalul apare mai lung decat la editiile precedente si cu mai multe oferte pentru publicul altor orase decat Bucurestiul - aici intrand, desigur, si concertele date la Sibiu, Capitala Culturala Europeana.
Cartonas rosu pentru „Oedipe”
O alta noutate este existenta unui comitet artistic, menit a echilibra deciziile posibil subiective luate la nivelul directiunii, asigurata si in acest an de Ioan Holender.
Pacat ca nici macar acesti consilieri de elita nu au reusit sa impuna pastrarea traditiei de a prezenta, la fiecare editie, opera „Oedipe”, lucrare pe care Enescu o considera cea mai importanta creatie a sa. Cartonas rosu pentru „Oedipe”. Capodopera enesciana este eliminata pentru prima oara in istoria de cinci decenii a festivalului.
Fara „Oedipe”, Festivalul „Enescu” este trunchiat si se departeaza de menirea sa. Mai mult, aceasta eliminare prelungeste situatia stranie potrivit careia in Romania fiinteaza singura Opera Nationala din lume care nu are in repertoriul curent nicio... opera nationala.
Noroc ca strainii pot fi obiectivi si recunosc din ce in ce mai mult valoarea exceptionala a acestei partituri, tot mai multe fiind centrele culturale interesate de prezentarea lui „Oedipe”. Urmeaza Parisul, in 2011: o splendida reluare, dupa decenii, chiar in teatrul in care, in 1936, avea loc premiera absoluta a operei lui Enescu.
Un maraton de cultura
Altminteri, festivalul propune un program foarte dens, cu multe concerte, unele in cascada, unul dupa celalalt, poate luandu-se in calcul faptul ca melomanii se vor intoarce din vacanta odihniti pentru a face fata acestui maraton de cultura.
Se implineste si un vechi deziderat al compozitorilor nostri: prezenta masiva a muzicii contemporane romanesti, dupa cum se remarca si numarul mare de interpreti romani.
Totusi, nu poate trece neobservata absenta lui Valentin Gheorghiu, despre care directorul festivalului afirma nu demult ca... nu are cota. Bine ar fi daca s-ar judeca in mod egal pentru toata lumea, fiindca printre invitati apar si nume pe care mai greu le-am putea asocia, ca valoare, listei de mari artisti de mai sus.
PRETURI
Biletele costa intre 15 si 50 lei
Biletele pentru cele doua spectacole pe care compania Bejart Ballet le va sustine la Teatrul National Bucuresti (TNB), pe 21 si 22 septembrie, in cadrul „Intalnirilor JTI”, au fost epuizate.
Spectacolele de la Teatrul National, de la Opera Nationala, precum si concertele de noapte de la Ateneu sunt vandute 100%, iar la Sala Palatului, pentru spectacolele unde evolueaza Evgeny Kissin, Sir Colin Davis, Valery Gergiev, Dan Grigore biletele sunt vandute 80%, a declarat Mihai Constantinescu, director Artexim si organizator al festivalului.
„Nu mai exista nicio categorie de abonament disponibila”, a adaugat Constantinescu. Si locurile la „Tragedia lui Carmen”, in regia lui Ion Caramitru, de la Teatrul National, sunt epuizate. Biletele la Ballet Bejart au avut preturi intre 50 si 100 de lei, iar la celelalte spectacole, de la Sala Palatului si Ateneu (ora 19.00), biletele costa intre 15 si 50 lei.