"Colegul meu de clasă e autist"

"Colegul meu de clasă e autist"

Până ajunge în băncuţa lui dintr-o şcoală normală, copilul cu handicap se loveşte de refuzul directorului, neputinţa învăţătoarei şi ignoranţa părinţilor colegilor.

Din această toamnă, micuţii cu handicap au prioritate la obţinerea unui loc în orice şcoală doresc părinţii. Teoretic, acest lucru îi va împiedica pe directori şi învăţători să închidă uşa în nas părinţilor.

"Când m-a întrebat o mămică dacă îi accept copilul în clasa mea, îi tremura bărbia şi nu ştia cum să spună că are autism. Timp de două luni, în altă parte, copilul fusese izolat, pus la colţ, mustrat", povesteşte Ioana Tarău, învăţătoare la Şcoala Nr. 5 din Capitală.

Imediat după întâlnirea cu părintele, ea s-a înscris la un curs, pentru a înţelege ce este autismul şi cum trebuie să lucreze cu puştiul la clasă. “Ioana, pot să te iubesc?"

Acum, copilul e prieten cu colegii lui, joacă şah în pauze şi-i cere voie doamnei învăţătoare "să o iubească". Participă la cursuri însoţit de “shadow" (o persoană adultă care îl ajută să facă faţă la ore). Orele Ioanei Tarău sunt uneori diferite de ale colegilor, alteori, nu.

"Există zile perfecte, dar şi altele când totul e dat peste cap, când se declanşează criza şi nu ştii ce anume a declanşat-o. În primul moment, toată atenţia copiilor se îndreaptă spre colegul lor, apoi reluăm activităţile, în timp ce fata care e shadow îl linişteşte, fie în sala de clasă, fie în cea alăturată". Tehnici adaptate de predare

Bunăvoinţa cadrelor didactice este cheia integrării acestor copii. "Ei au nevoie de mai mult suport vizual când primesc o sarcină, de simplificarea comunicării verbale prin folosirea unor termeni scurţi şi clari, de recompensă imediată după îndeplinirea sarcinii", explică Andreea Sorescu, mama unui copil autist şi consultant la Romanian Angel Appeal (care luptă pentru drepturile copiilor cu handicap). "Când m-a întrebat o mămică dacă îi primesc copilul în clasa mea, îi tremura bărbia.“ IOANA TARĂU, învăţătoare la Şcoala 5, Bucureşti SPRIJIN

Reclamaţi-ne cazurile de abuzuri! Dacă aveţi cunoştinţă de cazuri în care copii cu diverse tipuri de handicap sunt respinşi din şcoli sau grădiniţe, semnalaţi-ne aceste situaţii la numărul 021.202.20.44 sau pe adresa cristina.moldovan@evz.ro. CINCI SFATURI

Regulă pentru părinţi: apăraţi drepturile copilului

Andreea Sorescu recomandă părinţilor care au copii autişti ca la alegerea şcolii să respecte următoarele reguli: 1. Optaţi pentru o şcoală deschisă (prin director şi cadre didactice) integrării copiilor cu autism în sistemul de masă. Ei trebuie integraţi într-o clasă în care pedagogii cred în ei şi în şansele lor.

2. Cunoaşteţi cât mai bine înainte şcoala şi echipa didactică. Daţi-le in­formaţii generale despre autism şi despre copil (istoric medical, comportamente, abilităţi, bariere de învăţare, nevoi etc).

3. Pregătiţi copilul înainte, prin poveşti despre şcoala lui, colegi, despre învă­ţător/profesori şi optaţi pentru un proces treptat pentru ca adaptarea să fie mai puţin stresantă.

4. Dacă copilul are problemele comportamentale (este violent, are crize de râs sau plâns, face gălăgie etc), puneţi în aplicare cât mai repede un plan de estompare a acestor comportamente, care pot fi bariere importante în integrarea lui şcolară şi socială.

5. Fiţi la curent cu le­gis­laţia şi drepturile copilului. În cazul unor situaţii tensionate, abuzuri, apăraţi drep­turile copilului, întâi pe cale amiabilă şi apoi începeţi demersurile legale. CITEŞTE ŞI: Interviu cu primul copil din România recuperat din autism. "Pentru că este ceva abstract, fericirea se învaţă greu"

Ne puteți urmări și pe Google News