Cinematografia, in deriva

Cinematografia, in deriva

Uniunile de cineasti propun jurii acuzate de incompetenta.

Membrii contestatului juriu al Centrului National al Cinematografiei (CNC) care a respins la sfarsitul lui decembrie 2006 proiectele depuse de regizorii Cristi Puiu, Thomas Ciulei si Dumitru Budrala provin din uniuni de cineasti.

Ministerul Culturii a numit pe 3 noiembrie 2006 juriul format din Marin Vladimir (distribuitor), Dinu Tanase (regizor), Constantin Chelba (operator), George Balaita (scriitor)  si Radu Nicolae (actor) la Sectiunea fictiune si Radu Igaszag (regizor), Gabriela Albu (director de productie) si Mircea Sampetru la cea de documentare si animatie.

Ministrul alege membrii comisiei de la CNC din propunerile breslei, dupa Ordonanta nr. 39 din 2005. El poate desemna, din proprie initiativa, chiar si scriitori.  Concursul de proiecte a debutat pe 6 octombrie 2006, iar rezultatele au fost anuntate pe 22 decembrie.  

Ne puteți urmări și pe Google News

Nu se stie cine l-a numit pe Balaita Felul in care uniunile de creatie isi desemneaza insa reprezentantii este totusi foarte controversat. Scriitorul George Balaita n-a fost propus nici macar de Uniunea Scriitorilor (USR), desi este membrul acesteia.

"Nu l-am propus si nici macar nu am fost intrebati. A fost desemnat de la Ministerul Culturii", declara Nicolae Manolescu, presedintele USR. Drept raspuns, ministrul Iorgulescu precizeaza: "Nu-mi amintesc cine l-a propus pe Balaita. Propunerea putea veni si din minister". Nimeni din conducerea MCC nu a putut preciza cine l-a desemnat pe George Balaita in juriu.

Propuneri ignorate Uniunea Cineastilor (UCIN), fondata acum 43 de ani, n-a avut niciun reprezentant in juriul de anul trecut. Conducerea UCIN si nu numerosul ei consiliu, cu peste 70 de membri, a desemnat, de data aceasta, candidatii: regizorul Laurentiu Damian si operatorul Valeriu Leu.

Vicepresedintele Constantin Pivniceru motiveaza prin instiintarea tarzie de la minister, astfel incat n-au mai putut convoca intregul consiliu. Totusi, conducerile celorlalte asociatii afirma ca au fost anuntate cu cel putin o saptamana inainte de numirea juriului. Pe cei de la UCIN ii nemultumeste ca ministrul "le-a ignorat" propunerile, dar a acceptat un anonim precum Radu Nicolae.

Acesta, care se prezinta ca scenarist cu cateva productii facute in Canada si una in Elvetia, a trait multi ani in strainatate. El a reprezentat Asociatia Romana de Film si Teatru, necunoscuta multor colegi din breasla.

"Asociatii mafiote" De la Uniunea Producatorilor de Film si Audiovizual (UPFAR), care aduna 38 de producatori, regizorul Dinu Tanase a participat la jurizare si anul trecut, la fel ca in 2004. Pe el l-a propus, alaturi de Cristian Zgabercea, consiliul UPFAR reunit.

"E presedintele nostru, ne poate reprezenta. Totodata, e un om care stie sa judece filme ca regizor, ca operator, ca scenarist", precizeaza Ioan Ionel, directorul executiv. Alta organizatie din cinematografie, Uniunea Autorilor si Realizatorilor de Film, condusa de Sergiu Nicolaescu, a avut doua propuneri: pe regizorul Ioan Carmazan si pe producatoarea Gabriela Albu.

De la organizatia cu cei mai multi tineri in conducere, Asociatia Cineastilor din Romania (ACRO), au venit patru propuneri la minister: Constantin Chelba, Andrei Cretulescu, Florin Iaru si Radu Igaszag.

"N-am propus doar membri de-ai nostri, ci oameni cu coloana vertebrala",  explica producatoarea Ada Solomon. Pe distribuitori i-a reprezentat in juriu Marin Vladimir, de la GlobCom Media.

"Caz penal", pentru DNA Uniunile breslei aduna destule aprecieri negative de la criticii independenti precum  Valerian Sava si Alex. Leo Serban. Amandoi au fost membri UCIN si au renuntat. Motivul lui Alex. Leo Serban este ca aceste organizatii functioneaza dupa un mecanism invechit si refractar, "sub aparenta democratica, cu alibiul votului. Astfel, incercarile de schimbare nu au sorti de izbanda".

Pe cei care sustin aceste mecanisme, Alex. Leo Serban ii acuza de "acomodare la compromis". El prefera insa, ca multi altii, statutul de independent pentru ca "iti permite sa strigi ca imparatul e gol. Altfel, mai zici ca are chilotei".

Pe langa impotmolirile breslei, criticul de film remarca si faptul ca procedura de alegere a juriilor de la MCC scartaie, acuzand coruptia si/sau incompetenta. Criticul comenteaza ca ministrul Iorgulescu, care nu este specialist in domeniu, alege din multele propuneri ale uniunilor.

"Pe ce criterii o face?", se intreaba Serban. O posibila solutie ar fi ca fiecare uniune sa desemneze cate un membru in juriu. Cineastul Thomas Ciulei acuza chiar: "Asociatiile propun oameni pentru juriu numai ca acestia sa sustina proiectele membrilor lor". El considera ca actuala jurizare ar trebui cercetata la DNA pentru ca este "caz penal".

Cele mai putin cunoscute sunt, in opinia criticului de film Valerian Sava, asociatiile distribuitorilor si producatorilor. "Aceste doua profesii vitale au fost amputate de dictatura", explica el.

Criticul desemneaza drept "mafiote" sau "fictive" unele asociatii de gen, dand ca exemplu pe cea care l-a scos la vedere pe Radu Nicolae. Vinovata numarul unu in proasta jurizare de la CNC ramane, in opinia lui, legislatia "proasta, dictata de mediocritatea revansarda".

PROTEST

Criticii cer anchete la CNC Intr-o scrisoare deschisa adresata ieri ministrului culturii, Adrian Iorgulescu, 15 critici de cinema cer, in cinci puncte concise, anchetarea modului in care s-a desfasurat concursul de proiecte din decembrie 2006 si suspendarea din functie a actualului director al Centrului National al Cinematografiei (CNC), Eugen Serbanescu, si a Corneliei Palos, consilier in Ministerul Culturii si Cultelor (MCC). Printre semnatari se numara Andrei Gorzo, Alex. Leo Serban, Mihai Chirilov, Magda Mihailescu sau Valerian Sava.

Ei solicita numirea unei comisii care sa cerceteze felul in care a fost instalat in functie Eugen Serbanescu, in octombrie 2006, si conditiile in care firmele Corneliei Palos au "multiple castiguri de cauza" in urma concursurilor.

Criticii sustin ca "regulamentul scolaresc si absurd in vigoare" ar trebui inlocuit, iar contestatiile ar trebui solutionate de o comisie din care sa faca parte tineri cineasti si critici recunoscuti.

Ei aduc in atentia MCC si cazurile "de finantare clientelara repetata, din Fondul Cinematografic National, a unor filme falimentare sau care nici nu s-au mai finalizat", care necesita investigatii. (Florentina Ciuverca)

CONFUZIE

"Fantoma" din juriul lui Theodorescu Nici in 2004, cand "Moartea domnului Lazarescu" a cazut la concurs, dar a primit finantarea de 900.000 lei noi prin ministrul culturii de atunci, Razvan Theodorescu (foto), juriul nu functionase mai bine. Despre situatia din 2006, fostul ministru crede: "Acum uniunile reprezinta gasti de interese si ii trimit ministrului numele care reprezinta cel mai bine gasca la putere".

Procedura din 2004 presupunea ca uniunile sa propuna la CNC, iar de acolo sa-i fie trimis ministrului juriul spre aprobare. Theodorescu precizeaza ca, de doua ori, a respins cate un membru.

Totusi, el l-a acceptat in juriul de acum doi ani pe regizorul Bogdan Dreyer, necunoscut in Romania, care a trait in Germania si Italia. Acesta foloseste si numele de Bogdan Dumitrescu, facandu-se astfel usor de confundat cu un actor roman de la Prima TV si un regizor de la Pro TV. (Catalina George)