CHILIPIRURI FALSE: Asigurări private făcute degeaba
- Adam Popescu
- 2 februarie 2009, 00:00
Un bucureştean care a făcut infarct în timpul unei vizite făcute fiicei lui în Franţa a fost nevoit să plătească mii de euro la spital, deşi avea o asigurare privată de sănătate.
O călătorie în străinătate poate să se transforme într-un coşmar, dacă nu aveţi grijă să vă încheiaţi o asigurare medicală, iar pe parcursul vizitei peste hotare apar probleme de sănătate.
Aşa a crezut şi Ştefan Ioan, un bărbat de 73 de ani din Bucureşti, care a mers, în urmă cu patru ani, să îşi viziteze fiica stabilită în Franţa. Pentru a se pune la «adăpost» de orice pericol, bărbatul şi-a făcut asigurare medicală cu o zi înaintea plecării. A dat de City Insurance, unde, în mai puţin de zece minute, un agent de asigurări i-a încheiat o poliţă de sănătate, pentru 2 luni. Doar că aceasta nu i-a mai folosit la nimic odată ce a ajuns în Franţa, unde a făcut un infarct. Cheltuielile nu i-au fost decontate la întoarcerea în ţară, iar împotriva firmei a pierdut procesul de trei ori la rând. Acoperit doar în caz de accident şi boli imprevizibile
Poliţa semnată de Ştefan Ioan prevedea faptul că bărbatului i se vor prelua cheltuielile medicale de urgenţă, precum şi alte cheltuieli, „în cazul unui accident ori al unei îmbolnăviri imprevizibile“.
Nici vorbă de infarct, un accident al inimii care apare cel mai adesea pe fondul colesterolului crescut, hipertensiunii arteriale, cardiopatiei ischemice, precum şi în urma unor factori de risc precum obezitatea şi fumatul. A plătit cheltuielile de spitalizare, plus pagube firmei
Asiguratorul a considerat însă că era vorba despre o „boală preexistentă“, pe care nu promisese clientului să i-o acopere, aşa că a refuzat să îi deconteze orice cheltuială medicală.
După ce a dat aproape 7.500 de euro pentru cele cinci zile de spitalizare în Franţa, răspunsul negativ al firmei, care refuza să deconteze chiar şi cea mai mică sumă, l-a dărâmat pe bătrân.
„Mi s-a părut nedrept că m-am asigurat şi nu îmi decontau nicio cheltuială, aşa că i-am dat în judecată“, povesteşte bătrânul. Ghinion însă: pe lângă banii plătiţi pentru spitalizare în Franţa şi chel tuielile cu avocatul, bătrânul a fost nevoit să plătească pagube firmei. Client hotărât să ajungă la CEDO A pierdut de trei ori acelaşi proces, însă bătrânul susţine că nu se va lăsa şi că va apela inclusiv la CEDO.
„Poliţa mă asigura de boli imprevizibile, dar infarctul nu poate fi considerat un accident coronarian acut, imprevizibil?!“, se întreabă acum bătrânul, după ce a studiat tratate de medicină, pentru a înţelege de ce a făcut infarct, atât timp cât nu era fumător, obez, nu suferea de hipertensiune şi nici colesterol ridicat nu avea.
Ştefan Ioan spune că singura problemă medicală pe care o avea era faptul că purta un „pacemaker“, un dispozitiv care reglează bătăile inimii. Medicii cardiologi consultaţi de EVZ susţin însă că nu există o legătură directă între purtarea unui astfel de dispozitiv şi apariţia infarctului. Poliţe mai scumpe pentru cei cu probleme Pe de altă parte, experţii în medicina asigurării la care am apelat pentru consultanţă, în acest caz, spun că, în general, firmele private nu asigură purtătorii de „pacemaker“.
Ştefan Ioan susţine însă că agentul City Insurance nu l-a consiliat în timpul încheierii poliţiei şi nici nu i-a pus vreo întrebare legată de istoricul său de sănătate. „A încasat banii şi mi-a dat o chitanţă“, povesteşte bărbatul. Firma nu comentează Rugaţi să comenteze ce înţeleg prin „îmbolnăviri imprevizibile“, precum şi faptul că agentul de asigurări nu a solicitat date medicale privind sănătatea vârstnicului, înaintea închieierii poliţei, reprezentanţii firmei de asigurări au răspuns negativ. „Procesul a fost câştigat în instanţă. Mai mult nu comentăm“, au afirmat aceştia.
VARIANTE
Cardul de asigurat, alternativă la poliţele private
Neobişnuiţi să citească printre rânduri, oamenii pot fi uşor înşelaţi prin poliţele de asigurări de sănătate, care la o primă vedere par să îi asigure de orice problemă, inclusiv de accidentele care ar putea rezulta în urma cata clismelor naturale. „Corect ar fi ca agentul să îi traducă poliţa clientului şi să răspundă la toate întrebările pe acesta care le poate avea“, spun experţii în medicina asigurării, consultaţi de EVZ.
Explicaţi asigurătorului ce probleme de sănătate aveţi La rândul lor, clienţii care pleacă în străinătate şi doresc o poliţă complexă de sănătate trebuie să fie sinceri cu asigurătorii, să spună care le sunt problemele reale de sănătate, astfel încât agentul de asigurări să le poată pune la dispoziţie produsul potrivit.
„Chiar dacă va fi un produs mai scump, clientul va avea siguranţa că va fi acoperit în funcţie de riscurile reale de îmbolnăvire pe care le are“, mai spun sursele EVZ. Valabil doar 6 luni
- O modalitate mai nouă de a vă asigura este Cardul European de Sănătate, pe care îl puteţi obţine gratuit de la Casele Judeţene de Asigurări, dacă aveţi calitatea de asigurat. Acesta vă acoperă cheltuielile medicale de urgenţă, în ţările din spaţiul UE, însă îl puteţi folosi doar în unităţi sanitare de stat, nu şi în cele private.
- Cardul este valabil pentru o perioadă de 6 luni în orice ţară a Uniunii Europene, iar pentru a intra în posesia lui este nevoie să completaţi un formular special (îl găsiţi pe site-ul caselor de asigurări sau la sediul lor), să faceţi dovada calităţii de asigurat pe ultimii cinci ani şi să aveţi o copie după buletinul de identitate. Toate aceste acte se depun la sediul casei de asigurări de care aparţineţi şi, în termen de o săptămână, veţi primi cardul prin poştă.
- Cardul nu vă acoperă operaţiile pe care dumneavoastră aţi dori să le faceţi în altă ţară decât cea de origine, ci doar cheltuielile medicale de urgenţă.
Apelaţi la firme cunoscute şi serioase
- În cazul în care doriţi să optaţi pentru o asigurare medicală privată, este de preferat să alegeţi o firmă serioasă, care vă prezintă clar contractul şi condiţiile în care veţi fi asiguraţi. Vă puteţi interesa de o astfel de firmă inclusiv la Comisia Naţională de Supraveghere a Asigurărilor.