Organizaţia Superbrands a realizat o clasificare a mărcilor cu cea mai bună reputaţie în rândul oamenilor de afaceri din România. Aceştia au selectat, în mod spontan, cele mai importante branduri în opinia lor, precum şi criteriile relevante pentru a le clasifica. Astfel, cele mai frecvent menţionate mărci de business au fost Coca-Cola (21%), Petrom (18%), Vodafone (17%), Orange (15%), Rompetrol (13%) şi Dacia-Renault (12%).

Orange, Vodafone şi Coca- Cola deschid Top Business Superbrands care activează pe piaţa românească în acest an. Podiumul este urmat de Petrom, Nokia, Microsoft, Rompetrol, ING Bank, Procter&Gamble şi BRD. Acestea sunt cel mai bine cotate dintre cele 300 de mărci de business calificate în etapa finală a programului, care se va finaliza, la începutul anului viitor, cu un catalog promovat la nivel internaţional.

Băncile, preferate de experţi

Clasamentul realizat de Superbrands România este un mix al rezultatelor mai multor sondaje realizate în rândul oamenilor de afaceri. Într-o primă fază, a fost constituit un consiliu cu 21 de membri, care au clasificat brandurile de business în funcţie de patru criterii: reputaţie şi prestigiu, calitate, încredere şi diferenţiere pe piaţă, oferind un punctaj de la 1 la 10. Astfel, brandul cu cea mai bună reputaţie este, potrivit celor din consiliu, Coca-Cola. La capitolul calitate, cel mai bine cotat este Mecedes Benz, în timp ce Marriott Grand Hotel oferă cea mai mare încredere clienţilor. De asemenea, Orange este compania care se diferenţiază cel mai bine pe piaţă, consideră specialiştii.

Consiliul Superbrands este alcătuit din experţi în management, marketing şi industria comunicării. Brandurile indicate de aceştia au devenit eligibile pentru continuarea cercetării. Aproape jumătate dintre acestea sunt mărci dezvoltate iniţial pe pieţe din România, precum Rompetrol sau Petrom. Categoriile care au primit cele mai multe evaluă ri din partea consiliului sunt băncile, companiile de asigurări şi cele din industria de petrol şi gaze.
 
Petrom, cele mai bune performanţe

Partea a doua a cercetării a inclus un sondaj de opinie realizat on-line de firma de studii de piaţă Nielsen România, în rândul a 300 de reprezentanţi ai mediului de afaceri, respectiv proprietari de companii, directori generali, manageri, coordonatori de proiect, dar şi persoane fizice autorizate, cum ar fi medici, arhitecţi sau avocaţi.
 
Circa 97% dintre intervievaţi au considerat că cele mai relevante criterii pentru a clasifica brandurile în mediul de afaceri sunt performanţele companiei în domeniul în care operează, alături de calitatea produselor şi a serviciilor. Urmează, ca importanţă, reputaţia companiei, precum şi încrederea pe care le-o inspiră clienţilor.

Astfel, compania cu cele mai bune performanţe în sectorul său este Petrom, cea cu reputaţia excelentă, Coca-Cola, iar cele care denotă încredere mai mult decât restul sunt BCR şi ING Bank. De asemenea, Vodafone şi Orange au impresionat prin calitatea produselor şi a serviciilor, mai spun cei intervievaţi. Compania cea mai solidă din punct de vedere financiar este Petrom, care figurează şi în topul societăţilor implicate în rezolvarea problemelor societăţii.

PERCEPŢIE

Controversele influenţează reputaţia

Clasamentele Superbrands 2008 au ajuns la cea de-a treia ediţie, însă nu toate mărcile votate anul trecut se păstrează în top. De exemplu, Leo Burnett, preferată la mai multe categorii, cum ar fi „încredere“, nu se regăseşte anul acesta între cele mai relevante. Nokia a primit, în 2007, cea mai înaltă apreciere la capitolul „calitate“. La criteriul „diferenţiere pe piaţă“ s-a impus Vodafone, iar McDonald’s a câştigat la „reputaţie şi prestigiu“. De asemenea, „Ziarul Financiar“ a fost cel mai votat brand din presa românească. „S-a demonstrat că, în România, percepţia despre branduri depinde foarte mult de controversele în care este implicată compania. Spre exemplu, Rompetrol a lipsit, anul trecut, din clasamentele noastre din cauza scandalurilor în care a fost implicată, dar a revenit anul acesta, astfel că procesul poate fi reversibil“, a declarat Cătălina Stan, directorul Superbrands România.