Proiect fabulos în România. Autostrada care va traversa munții. Sorin Grindeanu a anunțat când va fi gata

Proiect fabulos în România. Autostrada care va traversa munții. Sorin Grindeanu a anunțat când va fi gataSursa: Arhiva EVZ

Autostrada Sibiu – Pitești (Transcarpați) are cea mai mare prioritate în Planul Investițional 2020 – 2030 publicat de Ministerul Transporturilor.  Așadar, am putea avea prima autostradă care va traversa munții abia în 2028. 

Loturile 2 și 3 din Autostrada Sibiu – Pitești au obținut 100 de puncte din 100 în cadrul prioritizării proiectelor rutiere ce urmează a fi implementate până în 2030. Cu o lungime cumulată de aproape 69 de kilometri, cele două loturi vor completa Autostrada Transcarpați.

Mai mult, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că a fost desemnat câștigătorul licitației pentru proiectarea și execuția secțiunii 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești, între Boița și Cornetu. Termenul de finalizare este de 5 ani și 6 luni.

a1-sibiu-boita-pro-infrastructura-fb6

„A fost desemnat câștigătorul licitației pentru proiectarea și execuția secțiunii 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești, între Boița și Cornetu. Cu o lungime de 31,33 km, durata de proiectare și execuție a acesteia este de 5 ani și 6 luni. Contractul este finanțat din fonduri europene nerambursabile.

 Secțiunea 1 (Sibiu – Boița) de 13,17 km este  în faza de execuție. Termen de finalizare: 2023.

Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni) de 37,4 km este în faza de licitație pentru contractul de proiectare și execuție.  Deschiderea ofertelor: ianuarie 2022.

Secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș) de 9,86 km este în faza de proiectare. Termen de finalizare: 2025.

Secțiunea 5 (Curtea de Argeș – Pitești) de 30,35 km, este în faza de construcție. Are termen de finalizare anul 2025”, a transmis Sorin Grindeanu pe Facebook.

Compania care a câștigat licitația are la dispoziție 400 de milioane de euro și un termen clar, să termine bucata de autostradă care nu trece munții în 2025. Autostrada este decopertată pe toată lungimea ei. Dar din cauza vremii capricioase nu pot fi turnate straturi de balast ori asfalt.

Imagini de pe șantierul Sibiu-Boița, tronson al Autostrăzii A1. FOTO: Facebook Asociația Pro Infrastructură

„Șantierul avansează bine și, cu multă determinare din partea constructorului (PORR) și puțin noroc de vreme bună și dealuri ascultătoare, vom circula pe primii kilometri din Autostrada Sibiu-Pitești la sfârșitul anului viitor”, au scris pe social media reprezentanții asociației.

a1-sibiu-boita-pro-infrastructura-fb9

În schimb, se poate lucra la pasaje. Așa cum este și acesta cu o lungime de 1 kilometru, peste un canal al râului Argeș. În total vor fi 16 poduri pe acest tronson. Deși santierul pe care se lucrează nu este în munți, există anumite dificultăți. Sunt de pildă, probleme cu infiltrațiile, acolo unde pânza freatică este la suprafață.

Compania va aduce muncitori din Asia şi peste 1000 din Viernam

Pentru că nu găsește suficienți muncitori în România, compania vrea să aducă din Asia. Câțiva angajați străini sunt deja pe șantier, dar numărul lor va ajunge la 300 în scurt timp. La vară vor fi peste o mie de cetățeni din Vietnam. Cei o mie de vietnamezi vor pune umărul la construirea în România a bucății de autostradă care începe de la Pitești și se oprește la Curtea de Argeș. Tronsonul are o lungime de 30 de kilometri.

a1-sibiu-boita-pro-infrastructura-fb8

Urmează 10 kilometri între Curtea de Argeș și Tigveni unde lucrează austriecii de la Porr. Partea aceea trebuie terminată până în 2026 și va costa 400 milioane de euro.  Șoseaua de viteză este în licitație și se bat 15 companii pentru ea. Este o zona de muntoasă, cu 95 poduri, un tunel de aproape 2 kilometri. Autostrada ar trebui terminată până în 2028, iar prețul sare de 1 miliard de euro.

Pentru tronsonul Cornetu și Boița de aproape 31 de kilometri câștigătorul licitației este o asociație de companii turcești în frunte cu firma Mapa. Turcii trebuie să facă 49 de poduri sau viaducte, dar și 7 tuneluri cu lungimi de până la 1 kilometru și jumătate. Și această autostradă ar trebui terminată în 2028 și va costa un miliard de euro, scrie stirileprotv.ro.

S-ar putea ajunge pe autostradă de la Pitești la Sibiu, prin munți, fără a mai fi aglomerație pe Valea Oltului în 2028

„Practic sunt șanse de 99% ca până în 2028, chiar până în 2027 să finalizăm această autostradă cap-coadă, pentru că, de exemplu, secțiunile 1 și 5 vor fi finalizate mai devreme”, a declarat Alin Șerbănescu, consilier al ministrului Transporturilor.

Doar că pentru a putea ieși pe autostradă din țară pe la Nădlac, ar trebui să se termine și construcția tronsonului de aproape 30 de km între localitățile Margina și Holdea. Această șosea de viteză este în licitație și dacă nu există contestații, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere crede că ar putea să o dea în circulație în 2026.