Electronicele care se strică în perioada de garanţie şi necesită intervenţii multiple pentru acelaşi motiv pot fi înlocuite cu altele de acelaşi tip, conform legii româneşti. Dacă nu doriţi acest lucru, puteţi cere banii înapoi.

"Legea 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate nu stabileşte un număr minim de intervenţii asupra produsului înainte de a se putea face înlocuirea, însă neaducerea produsului la conformitate după mai multe intervenţii şi persistenţa aceluiaşi defect pot fi interpretate ca o imposibilitate de reparare. În aceste cazuri, aveţi două posibilităţi, să solicitaţi înlocuirea produsului sau restituirea contravalorii lui, pentru că nu vi s-a permis practic utilizarea lui", explică Mihai Titichi, avocat şi consultant la Centrul European al Consumatorilor din România.

Aproape 70 de plângeri la ANPC în 2011

De la începutul anului şi până în prezent există 69 de reclamaţii înregistrate la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) privind produsele electronice defectate în termenul de garanţie.

Cu aceeaşi problemă se confruntă şi un cititor EVZ din Ploieşti, care ne-a solicitat ajutorul. "La începutul lunii decembrie am cumpărat un laptop HP de la eMAG din Ploieşti, care a costat în jur de 1.600 de lei. În februarie l-am dus la reparat pentru faptul că se supraîncălzea şi se închidea după 15-20 de minute de funcţionare. Acum o săptămână s-a stricat din nou şi am fost nevoit să îl duc la service", povesteşte Valentin Iosif, care nu ştie dacă legea este de partea lui, în condiţiile în care el ar dori fie schimbarea produsului, fie restituirea banilor.

Reprezentaţii eMAG explică faptul că "laptopul a avut două intervenţii în service care s-au rezolvat prompt de fiecare dată, în cinci zile. Ca urmare a expertizei tehnice efectuate de serviceul autorizat a rezultat că laptopul a fost utilizat în condiţii speciale, nerecomandate de producător. Dacă problemele persistă, eMAG îşi asumă costurile de reparaţie până la înlocuirea produsului sau returnarea banilor", a declarat pentru EVZ, Adrian Antohi, director service eMAG.

Un alt cititor Evz are o problemă cu un telefon mobil, pentru care a fost nevoie de patru reparaţii în service. "Anul trecut mi-am cumpărat un telefon care avea garanţie doi ani. După câteva luni, s-a defectat şi l-am dus la service. Când l-am primit înapoi, avea acelaşi defect cu care fusese reclamat. L-am trimis la service de alte trei ori, iar când am solicitat înlocuirea lui, reprezentanţii magazinului au refuzat", se plânge Mihai.

Produsele cu defect trebuie înlocuite sau reparate gratuit

Specialiştii în protecţia consumatorului susţin că în aceste cazuri există două legi care le ocrotesc drepturile. Prima face referire la faptul că un operator economic trebuie să vândă produse care funcţionează conform descrierii, iar a doua se referă la cum se remediază un defect.

"În conformitate cu O.G. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, operatorii economici sunt obligaţi să pună pe piaţă numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, iar consumatorii au dreptul de a pretinde vânzătorilor remedierea sau înlocuirea gratuită a produselor şi serviciilor obţinute. De asemenea, conform Legii 449/2003, vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice lipsă a conformităţii, existentă la momentul când au fost livrate produsele. În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire", explică Sorin Mierlea, preşedinte la Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România (ANPCPPSR).

În cazul în care vă confruntaţi cu astfel de probleme, specialiştii vă recomandă ca mai întâi să faceţi o reclamaţie la directorul magazinului de unde aţi cumpărat electronicele, apoi la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor sau la ANPCPPSR.

"Conform legii, vânzătorul e răspunzător faţă de con suma tor pentru orice lipsă a conformităţii existente la momentul când au fost livrate produsele" SORIN MIERLEA, preşedintele ANPCPPSR

LEGAL

Şi produse luate din afara ţării pot fi returnate

Legislaţia vă apară şi dacă achi ziţionaţi produse din afara ţării. În aceste cazuri puteţi apela la Centrul European al Consumatorilor din România (ECC).

Prin aceste centre, care există în toate ţările membre UE , au fost ajutaţi numai anul trecut 71.000 de consumatori să-şi rezolve problemele cu diverse firme. Unul dintre ei este şi N.I. căruia un notebook cumpărat din Germania i s-a stricat la scurt timp. Iniţial, la prima defecţiune, bărbatul a luat legătura cu vânzătorul german care i-a solicitat să trimită produsul înapoi pentru investigaţii.

După ce a fost reparat, notebook-ul s-a defectat din nou. Nemaiputându-l repara, comerciantul i-a propus înlocuirea cu un model mai performant, consumatorul urmând să achite diferenţa de preţ.

Pentru că vânzătorul nu mai avea un produs identic pentru înlocuire, consumatorul a solicitat restituirea contravalorii, măsură refuzată în primă fază de către comerciant. În aceste condiţii, consumatorul a luat legătura cu ECC România (www.eccromania.ro) care l-a ajutat să-şi primească banii înapoi.