Cătălin Stanciu, viitor om de afaceri şcolit în SUA

Cătălin Stanciu, viitor om de afaceri şcolit în SUA

Stanciu Cătălin (23 ani) este unul dintre românii care au ajuns să studieze, din 2006, la Stern Business School din cadrul New York University. Universitatea are un program foarte intens de finanţe, fiind a doua optiune a studenţilor care aplică anual, după Wharton School of Business. Student în ultimul an, Cătălin îşi doreşte să devină un om de afaceri de succes şi să poate aduce acasă, în România, cât de mult posibil din ceea ce a învăţat în Statele Unite.

EVZ: Cum ai ajuns în Statele Unite ale Americii şi care au fost motivele care te-au determinat să pleci din România? Cătălin Stanciu: În 2004, după terminarea liceului, am fost acceptat la Universitatea Româno-Americană. La sfârşitul anului doi de studii un apropiat membru al familie, stabilit în SUA, mi-a propus să aplic la o universitate din  New York. Am fost foarte încântat de idee şi nu am stat deloc pe gânduri dacă să aplic sau nu.

Aveam de multă vreme ideea că vreau să-mi continui o parte din studii peste hotare. Singura facultate la care am aplicat a fost Stern School of Business din New York. Am vrut să intru acolo datorită nivelului ridicat de educaţie/pregatire al şcolii şi pentru locaţia unde se află şcoala. EVZ: Care au fost motivele care te-au determinat să faci acest pas? CS: În primul rând, performanţele la nivel academic au un nivel mult mai ridicat în SUA, decât în România. Profesorii sunt mult mai pregătiţi, iar materialul didactic folosit şi suporturile de curs sunt mult mai actualizate. Toţi profesorii de aici, în paralel cu clasele, fac cercetare academică. Personal, consider acest lucru extrem de important, pentru că astfel sunt la curent cu tot ceea ce se întâmplă în domeniul lor de activitate şi pot transmite studenţilor cu uşurinţă noile informaţii.

Pe lângă nivelul ridicat al şcolii, apreciez foarte mult şi locaţia, în Manhattan-NY, dar şi corpul de studenţi care este foarte cosmopolit. Fiind într-un mediu cultural atât de divers, am oportunitatea să cunosc multe persoane interesante.  EVZ: Cum ai ajuns să studiezi la una dintre facultăţile din cadrul New York University? CS: Am ajuns aici din dorinţa de a studia într-un oras unde se întâmplă multe lucruri noi într-o zi. Îmi place un ritm alert de viaţă. Stern Business School este o şcoală cu renume în SUA. Este a doua şcoală cu specializarea în finanţe, după Wharton. În plus, vedem tot ce are New York-ul de oferit, mă uitam pe website-ul NYU vroiam să pot folosi nenumaratele resurse care sunt oferite studenţilor şi aceste lucruri mă făceau să îmi doresc şi mai mult plecarea. Ideea de a beneficia de oportunităţile de dezvoltare care sunt aici m-au făcut să nu regret nicio clipă decizia luată. Totul a decurs destul de repede. În primăvara anului 2006 mi-am trimis dosarul, iar în toamnă am început cursurile. EVZ: Care au fost “puncte tari” ale dosarului tău de candidatură la Stern Business School? CS: Studenţii care sunt selectaţi aici trebuie să fie foarte diverşi. Cei de la Stern nu vor să fii extraordinar într-un anumit domeniu. Ei vor să fii bun la toate. În timpul perioadei de liceu, în cadrul Colegiului Economic din Galaţi, am fost interesat de turism. Şi tot în acea perioadă am participat la un program, Comenius, prin intermediul căruia am fost plecat în Germania şi Ungaria, unde am interacţionat cu liceeni din aceste ţări şi am participat împreună la diferite proiecte. Ulterior, la facultate, am făcut management şi marketing. Ştiam deja două limbi străine, engleza şi franceza. M-am implicat şi în multe proiecte extraşcolare şi am luat 10 premii în cadrul sesiunilor de comunicare organizate în cadrul Universităţii Româno-Americane.

EVZ: Stern Business School îşi alege studenţii pe principiul need-blind, adică este evaluată doar situaţia academică şi nu cea financiară? CS: Este luată în cosideraţie şi situaţia financiară a studenţilor. Sunt mulţi studenţi care obţin burse oferite de diferite fundaţii care îi ajută să îşi plătească cursurile la Stern.

EVZ: Cât de dificil este pentru un student român să se întreţină în timpul studiilor şi care sunt alternativele celor care trebuie să se autofinanţeze? CS: Este dificil, datorită costurilor şcolare ridicate. Băncile oferă diverse împrumuturi studenţilor pentru finanţarea studiilor. Nu cunosc multe detalii despre acest domeniu, dar ştiu că după terminarea studiilor se vor face plăţile necesare pentru acoperirea sumei obţinută ca împrumut.

EVZ: Care este cea mai mare reuşită a ta în Statele Unite? CS: În primul rând, faptul că voi termina anul acesta, în mai, Stern Business School, la NYU. Faptul că am urmat cursurile acestei şcoli mi-a permis să-mi fac o reţea de prieteni în toate colţurile lumii, ceea ce are o valoare inestimabilă atunci când faci afaceri, când ai nevoie de ajutor şi de idei noi. În plus, trebuie să subliniez faptul că sistemul de învătământ de aici este mult mai flexibil. În cei patru ani de studiu trebuiesc acumulate 128 de credite. În medie, pe semestru, se obţin cam 16-19 credite. Însă dacă vrei să termini mai repede, poţi lua cursuri în avans sau să participi la cursurile organizate pe timpul verii. Astfel, am avut parte de un sistem de învăţământ flexibil şi occidental, cu totul diferit de ceea ce este în România. EVZ: Care sunt planurile tale profesionale în viitorul apropiat? CS: Cred că o să lucrez pentru un Hedge Fund, de aici din New York, în cadrul căruia am avut deja un internship. Un Hedge Fund este o instituţie financiară care oferă oportunităţi de investiţii in special clienţilor instituţionali, dar şi persoanelor care dispun de resurse materiale importante. EVZ: Cum ai ajuns să faci un internship în cadrul acelei companii? CS: A fost destul de simplu. M-am prezentat la sediul companiei, am vorbit cu ei, mi-am prezenatat CV-ul şi astfel, timp de două luni, am fost asistent al unui analist financiar. A fost prima mea experienţă profesională în USA. Înainte să plec, am fost implicat o vreme în afacerea familiei, care a fost o experienţă extraordianară pentru că m-a ajutat în relaţiile de comunicare cu persoanele din jurul meu. Dar domeniile de activitate au fost complet diferite. Şi oricum, mediul economic de aici nu se compară cu cel din România. EVZ: Te-ai gândit să revii în România? CS: Aş reveni cu mare drag. Mi-ar plăcea să conduc o afacere în România. În acelaşi timp, mi-aş dori ca şi piaţa din România să fie mult mai liberă, să nu mai auzim de corupţie în fiecare zi şi să se uşureze mediul de afaceri. Este greu să poţi începe o afacere de succes când ai 23-24 de ani şi nu cunoşti pe nimeni care să te poata “ajuta”.  Nu militez pentru ajutorul nimănui, dar când cei mai “mari” încearcă să te doboare, vor reuşi, nu contează cât de inteligent eşti sau cât de bună este ideea pe care vrei să o pui în practică. Dar nu sunt pesimist, cred că până la urmă reuşeşti dacă încerci din greu. Când mă gândesc la a începe o afacere în România mă gândesc la câteva cuvinte personale “Măcar încearcă! Murdăreşte-ţi mâinile făcând ceva!”. Vreau să subliniez că am observant multe lucruri schimbate în bine de când am plecat şi mă bucur. România este deja o ţară unde se desfăşoară multe proiecte importante, iar altele şi mai importante sunt pe cale să urmeze. Trebuie să fim suficient de vigilenţi sî putem fi parte ân aceste proiecte importante de dezvolare. EVZ: Care au fost cele mai dificile momente pentru tine după ce ai ajuns la Stern Business School? CS : La început, cel mai greu a fost cu redactarea eseurilor. Nu am fost obişnuit de acasă să scriu eseuri pentru aşa de multe cursuri. Nu contează cât de multă engleză ştii, pentru că limbajul academic de aici este foarte diferit. În plus, pentru a obţine aceleaşi rezultate ca restul studenţilor buni, a trebuit să mă muncesc dublu decât ei. EVZ: Care sunt cele mai căutate specializări în SUA? CS: Chiar dacă piaţa financiară americană trece în acest moment printr-o criză, studenţii se îndreaptă spre finanţe, consulting, accounting şi marketing. EVZ: Ce ar trebui să ştie un student român pentru a studia în SUA? CS: În primul rând trebuie să studieze intens. Să aibă un obiectiv şi să fie motivat. Să pună accent pe matematică. În acelaşi timp nu trebuie să uite de principii şi să aibă o gândire logică. Este important să se implice în cât mai multe activităţi extraşcolare, să aibă un certificat de competenţă lingvistică şi nu în ultimul rând dorinţa de a face acest pas.

 

Ne puteți urmări și pe Google News