Modele de top, haine extravagante, lumini, muzica, toate acestea sunt ingredientele unui mare show de moda. Dar ce se intampla cand toate prezentarile au aceste "coordonate"?

Un creator are la dispozitie doar 15 minute pentru a-si prezenta cea mai noua colectie, iar pentru a atrage atentia criticilor de moda si a potentialilor cumparatori (lucru vital, de altfel, in industria modei), show-ul trebuie sa iasa din tipare.

Astfel, din ce in ce mai multi creatori investesc sume uriase intr-o singura prezentare, iar cel mai recent exemplu este, potrivit revistei "Forbes", cel al marcii de jeans "Rock and Republic". Designerul si intemeietorul companiei, Michael Ball, a pus in scena, acum doua zile, la Saptamana Modei de la New York, o prezentare care l-a costat 2,5 milioane de dolari.

Pretul vedetelor din primul rand

Ball nu este primul creator care investeste foarte mult intr-un show de moda. Cum concurenta a devenit din ce in ce mai mare in ultimii ani, designerii sunt obligati sa aiba spectacole originale.

P. Diddy a cheltuit (la lansarea unei noi colectii din linia sa de haine) 75.000 de dolari numai pe invitatii, Yves Saint Laurent a platit un milion de dolari pentru a tine o prezentare intr-un cort imens, instalat langa Muzeul Rodin, in timp ce Gucci a dorit, intr-unul dintre show-urile sale, o anumita specie de trandafiri din Africa, pentru care a platit 25.000 de dolari.

De asemenea, o vedeta prezenta in primul rand e un alt factor care da greutate unei parade de moda. Astfel, majoritatea designerilor consacrati isi asociaza imaginea cu cea a unor celebritati, carora le platesc pana la 50.000 de dolari pentru a le avea in public.

Investitii pe termen lung

Totusi, extravaganta costa, si nu toti oamenii din industria modei isi permit un astfel de show, chiar daca ideile nu lipsesc. "Anul trecut, unul dintre clientii nostri a dorit, in prezentarea sa, si o proiectie cu lasere, pe tema muzicala "Dark Side of the Moon", a celor de la Pink Floyd.

Totul costa 64.000 de dolari, iar clientul nu si-a putut permite", spune Kelly Cutrone, director al unei companii care se ocupa cu organizarea show-urilor de moda. Un alt lucru important in industria modei este sa te mentii, crede Cutrone.

"Cand am un client nou, care isi doreste o prezentare deosebita, il avertizez ca trebuie sa faca acest lucru cel putin trei sezoane la rand. Nu poti sa faci un show foarte bun, apoi sa cazi in obscuritate. Cel mai important e sa ramai in mintea oamenilor, sa se vorbeasca despre tine, ca sa te poti mentine pe piata", explica Cutrone.

"Totusi, atunci cand compania ta castiga sute de milioane de dolari pe an, cred ca merita sa investesti un milion sau doua intr-un show de moda", concluzioneaza ea.

Pretul succesului

Ingrediente costisitoare

Modele: intre 250 de dolari (pentru cele neconsacrate) si 50.000 de dolari (Naomi Campbell)

Show-ul de lumini: pana la 65.000 de dolari

Hair-stylist si make up artist: 10.000 de dolari

Onorariul DJ-ului: intre 3.000 si 10.000 de dolari

Catering: intre 400 si 600 de dolari