Cât costă o reclamă pe TV?

Cât costă o reclamă pe TV?

Preţul difuzării unui spot publicitar variază de la 500 de euro la TVR la 3.500 pe Pro TV.

Oreclamă va costa, în acest an, cu aproximativ 40-50 la sută mai mult decât în 2007. Pro TV, liderul în materie de audienţă, este, pe primul loc, în mod normal, şi la capitolul preţuri. Analiza EVZ a luat în calcul costurile medii pentru clienţii cu bugete medii. Cifrele pot varia în funcţie de mai mulţi factori: audienţa postului TV, bugetul de publicitate al clientului, dar şi poziţ ia reclamei în calup. Pro TV, cel mai scump Preţul unei reclame este strâns legat de audienţa pe care o obţine spotul publicitar. Cu cât audienţa este mai mare, cu atât este mai scumpă. Explicaţia este simplă, pentru că publicitatea se plăteşte la punctul de audienţă, cu un preţ diferit la fiecare post TV. De exemplu, dacă un spot publicitar are, la Pro TV, o audienţă de 6%, iar un punct de rating costă 500 de euro, clientul va plăti 3.000 de euro pentru difuzare.

În condiţiile audienţelor din luna februarie, o reclamă de 30 de secunde difuzată în intervalul de maximă audienţă (19.00-23.00) costă, la Pro TV, între 2.700 şi 3.500 de euro. La Antena 1, pentru o reclamă se poate plăti, seara, între 1.000 şi 1.500 de euro. Realitatea TV şi Antena 3 obţin, pe spot, 250-300 de euro.

În restul zilei, publicitatea este mai ieftină, dar şi audienţa este mai mică. Preţul unui punct de rating e cu 15-20% mai scăzut. La Pro TV, o reclamă între orele 8.00-19.00 ajunge, în medie, la 750-850 de euro, iar la Antena 1 între 450 şi 530 de euro. Postul public câştigă la fiecare reclamă cel mult 150 de euro, un preţ asemănător cu cel al Prima TV şi Kanal D. Spotul izolat, perla coroanei Fiecare post de televiziune păstrează pentru programele cu audienţa cea mai mare „cireaşa de pe tort“: spotul izolat. Difuzat din senin, întrerupe programul fără generic de publicitate, iar efectul este maxim. Dacă într-un calup audienţa este cu aproximativ 15-20% mai mică decât în program, spotul izolat ţine captivi telespectatorii.

Adăugând şi faptul că legea nu permite decât două astfel de reclame în fiecare seară (doar la meciurile de fotbal se permit câte două pe repriză) şi preţul este pe măsură. La Pro TV, o reclamă „izolată“ costă, în medie 5.000-5.300 de euro, iar la Antena 1 între 3.500 şi 4.000 de euro. Realitatea TV difuzează astfel de spoturi mai ales în timpul emisiunii lui Robert Turcescu, iar preţul se duce spre 1.000 de euro. Mai multe variabile În costul unei reclame intră mai mulţi factori în funcţie de care variază preţul punctului de audienţă. Calculul EVZ s-a făcut pentru un buget mediu (pentru posturile mari înseamnă clienţii din zona de 500.000 de euro) şi pentru audienţe medii. Dacă bugetul cheltuit de un client de publicitate este mai mare, preţul poate fi negociat în jos.

Postul de televiziune ţine cont şi de istoricul relaţiei cu clientul de publicitate: un advertiser cu tradiţie va obţine preţuri mai bune decât unul nou care intră pe piaţă. Programele cu potenţial de audienţă ridicat şi cele care atrag un public comercial „de calitate“ sunt taxate ca emisiuni premium, cu 50% şi chiar 100% mai mult decât cele normale.

Liga Campionilor, Campionatul European sau o superproducţ ie hollywoodiană pot intra în această categorie. Şi locul din calupul de publicitate contează la preţul final. Poziţiile bune - primul spot, ultimul, al doilea şi penultimul - care au potenţial de audienţă ridicat sunt mai scumpe. PIAŢĂ Pro TV, lider la volumul de publicitate Anul trecut, piaţa de publicitate TV s-a situat între 285 şi 300 de milioane de euro. Cea mai mare parte, aproape jumătate, a fost atrasă de posturile de televiziune din grupul Pro: Pro TV, Acasă TV, Pro Cinema, Sport.ro.   Canalele Intact - Antena 1, Antena 3, Euforia - au captat 70-72 de milioane de euro, adică aproape un sfert din piaţă, restul de 25 de procente împărţindu-se între celelalte staţii TV. În 2008, estimările indică o creştere a pieţei până la 375-380 de milioane de euro.

Ne puteți urmări și pe Google News