Într-un raport asupra felului în care autorităţ ile britanice gestionează ameninţările teroriste, Lordul Carlile subliniază că înalţi ofiţeri de poliţie au „temeri reale“ legate de posibilitatea lansării unor atacuri de pe aeroporturile mici.

Astfel de atacuri ar fi „relativ simplu“ de pus în practică, motiv pentru care miile de avioane mici, închiriate sau private, care sunt capabile să zboare cu mare viteză între ţările UE şi Marea Britanie, ar trebui supuse unor verificări mai stricte. În prezent, în această ţară există aproximativ 8.500 de avioane particulare şi până la 500 de „spaţii de aterizare“ – de la terenuri cultivate la aeroporturi regionale. Responsabilii cu securitatea naţională nu au însă nicio evidenţă sau vreo imagine clară în legătură cu cine utilizează aceste spaţii, deşi, practic, orice aeronavă decolată este monitorizată de Autoritatea Aviatică Civilă.
 
Cursele „anonime“, inacceptabile

În condiţiile actuale, este adesea neclar care e punctul de origine al unui anumit zbor. Spre exemplu, un avion care vine din afara Uniunii Europene poate să facă escală pe un aeroport UE şi apoi să aterizeze în Marea Britanie, unde va trece drept un aparat din UE. „Aşa ceva, în mod evident, este inacceptabil“, a declarat Lordul Carlile. El a adăugat că este îngrijorat şi de temeinicia cu care se fac controalele asupra avioanelor private şi charter care traversează spaţiul aerian britanic în fiecare zi. În cazul multora dintre ele, măsurile de securitate sunt fie laxe, fie total inexistente.
 
Înaltul oficial britanic a subliniat însă că, până acum, nu au existat informaţii despre astfel de atacuri. Totodată, operatorii de aeroporturi locale au implementat deja planuri proprii „în care sunt implicate forţe speciale, alţi ofiţeri de poliţie lucrând în colaborare“, a admis Carlile. Asociaţia Piloţilor şi Posesorilor de Avioane a comunicat că îşi consiliază toţi membrii asupra felurilor în care trebuie tratate ameninţările teroriste. Directorul executiv al asociaţiei, Martin Robinson, a încercat să minimizeze riscul, arătând că acesta nu este mai mare decât cel al producerii unui atentat cu o maşină-capcană.

PREGĂTIRI

Brigadă de poliţie antitero

Poliţia britanică are de gând să creeze o forţă antiteroristă la frontiere, formată din 3.000 de ofiţeri specializaţ i, pentru a îmbunătăţi măsurile de supraveghere în porturi şi aeroporturi, scrie „The Guardian“. „ACPO (Asociaţia ofiţerilor de poliţie) a propus un nou model pentru forţă (de poliţie) unică la frontiere – o unitate specială, cu uniformă – care să includă aproximativ 3.000 de persoane. Ideea este cuprinsă în planul de reformă a poliţiei“, se arată într-o declaraţie a Ministerului britanic de Interne. Noua forţă de poliţie ar urma să colaboreze îndeaproape cu Agenţia britanică de frontieră. Pe ansamblu, noile măsuri vor permite o mai largă colaborare şi o mai bună transmitere a informaţiilor între poliţie şi noua agenţie britanică de frontieră.