Baronul de Constanța, Nicușor Constantinescu, nu poate părăsi țara
- Virgil Burl ă
- 10 februarie 2014, 14:23
La data de 10 februarie 2014, procurorii din cadrul Serviciului teritorial Constanţa al DNA au pus în mişcare acţiunea penală împotriva inculpatului Constantinescu Nicuşor Daniel şi au dispus, faţă de acesta, măsura controlului judiciar.
Controlul judiciar este o măsură preventivă prevăzută Noul Cod de Procedură Penală, necesară în scopul împiedicării sustragerii inculpatului de la urmărirea penală. Aceasta va înlocui măsura preventivă o obligării de a nu părăsi ţara pentru o perioadă de 30 de zile, dispusă anterior, în cursul lunii ianuarie 2014, conform prevederilor vechiului CPP şi va intra in vigoare la expirarea acesteia. Pe timpul cât se află sub control judiciar, Constantinescu Nicuşor Daniel trebuie să respecte următoarele obligaţii: a) să se prezinte la Direcţia Naţională Anticorupţie sau la organul desemnat cu supravegherea, ori de câte ori este chemat; b) să informeze de îndată Direcţia Naţională Anticorupţie sau organul desemnat cu privire la schimbarea locuinţei; c) să se prezinte la organul desemnat cu supravegherea conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliţie;. d) să nu depăşească graniţele României, decât cu încuviinţarea prealabilă a procurorului competent; e) să nu deţină, să nu folosească şi să nu poarte arme. Acuzat de abuz în serviciu Președintele Consiliului Județean Constanța, Nicușor Constantinescu, este cercetat penal pentru infracțiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul avantaje patrimoniale sau nepatrimoniale. Cele cinci contracte Din Rezoluția de începere a urmăririi penale întocmită de procurori a rezultat că există date și indicii temeinice potrivit cărora, Nicușor Constantinescu și-a îndeplinit în mod defectuos atribuțiile de serviciu care decurgeau din calitatea de președinte al Consiliului Județean Constanța în sensul că a dispus efectuarea unor plăți nelegale în valoare totală de 23.105.903,62 lei (peste 5 milioane euro) după cum urmează: a) 1.239.987,60 lei către Regia Autonomă Județeană Drumuri și Poduri (RAJDP) Constanța, în cadrul proiectului de interes public județean „Caravana estivală a Județului Constanța” cheltuielile nu au avut legătură cu obiectivele proiectului (realizarea de perdele forestiere, reabilitare terenuri degradate, conservare biodiversitate naturală, dezvoltarea turismului ecvestru etc), proiect adoptat prin Hotărârea CJ nr. 148/2010 și nu au avut legătură cu Protocolul de colaborare cu autorități ale administrației publice și instituții, respectiv RA ROMSILVA, RAJDP Constanța și SC RAJA SA. În plus, cheltuielile au fost făcute fără să existe documentațiile tehnico-economice prevăzute de lege (devize de ofertă și procese verbale de recepție care să ateste realitatea lucrărilor executate în 31 de localități și conformitatea acestora cu cerințele proiectului pe de o parte și date și informații privind coordonatele cadastrale aferente lucrărilor realizate pe de altă parte); b) 13.305.000 lei, reprezentând plăți nerambursabile din fonduri publice către asociații și cluburi sportive; finanțarea și plățile au fost efectuate numai în baza hotărârilor CJ Constanța (instituție condusă de învinuit), cu încălcarea flagrantă a prevederilor Legii nr. 350/2005 care reglementează regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități non-profit de interes general și a prevederilor Legii nr. 69/2000 a Educației fizice și Sportului c) 5.094.836 lei, reprezentând finanțări nerambursabile din fonduri publice către asociații și fundații cu act in dom cultural; finanțarea și plățile au fost făcute în baza unei hotărâri a CJ Constanța (instituție condusă de învinuit), fără respectarea normelor legale în vigoare, prevăzute de Legea nr. 350/2005, privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități non-profit de interes general și de O.G nr. 51/1998, actualizată, privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale, care stipulează în mod expres principiile și regulile în care se pot asigura finanțări nerambursabile din fonduri publice; d) 1.054.405,98 lei, rezultată din aceea că a acceptat și a decontat o cotă de 23% din valoarea lucrărilor de împădurire și pepiniere executate de Regia Autonomă Județeană de Drumuri și Poduri Constanța, reprezentând cheltuieli indirecte, în loc de 18%, cât ar fi fost legal e) 761.749,06 lei, reprezentând o plată pentru lucrările de împădurire efectuate asupra unei suprafețe de 50 de ha din comuna Independența, jud.Constanța, în condițiile în care contravaloarea acestor lucrări fusese deja achitată anterior, în anul 2011. f) 1.650.925,04 lei, reprezentând plăți nelegale către SC Domeniul Public și Privat Județean Constanța, respectiv contravaloarea închirierii unui număr de 11 autoturisme, cu încălcarea prevederilor OG nr. 80/2001 care impuneau limitarea consumului de carburanți și a numărului de autoturisme pentru toate instituțiile publice, inclusiv pentru consiliile județene (la un număr de șase autoturisme cu un consum lunar pe autoturism de 150 litri benzină/motorină) și interdicția închirierii de autoturisme de către toate instituțiile publice. Faptele sus menționate s-au petrecut în cursul anului 2012 respectiv perioada 2012/2012.