Banii pentru fotbal vin prin cablu

Banii pentru fotbal vin prin cablu

Preţul pentru Liga I la fotbal - 34 de milioane de euro pe an - va fi acoperit, în cea mai mare parte, de operatorul RCS/RDS, prin reţeaua de cablu şi prin platforma Digi TV. Contribuţia Antenei 1, din publicitate, va fi de 40% (13,6 milioane de euro pe an)

Antena 1 şi RCS&RDS, câştigătorii drepturilor de televizare pentru meciurile din Liga 1, au mai multe variante planificate pentru a amortiza cele 102 milioane de euro pe care le vor plăti pentru trei sezoane.

Cea mai mare sumă din istorie licitată pentru partidele din campionatul intern va fi acoperită, în cea mai mare parte, de operatorul de cablu RCS&RDS. Conform calculelor EVZ, publicitatea adusă de meciurile transmise de Antena 1, la nivelul preţurilor din 2008, s-ar ridica, anual, la 13,6 milioane de euro. Meciurile tari - pe Antena 1, restul, contra cost - pe Arenna Schema de pornire în ecuaţia Antena 1-RCS&RDS este simplă: postul familiei Voiculescu transmite cele mai importante meciuri din fiecare etapă, restul fiind păstrate pentru Arenna TV, viitorul post de sport al Intact. Canalul ar urma să se difuzeze numai pe grilele operatorului de cablu RCS şi ale platformei digitale DTH Digi TV. În prezent, cei doi „coechipieri“ discută formula exactă în care vor fi repartizate meciurile.

Laurenţiu Ionete, directorul regiei de publicitate Clir Media, care administrează spaţiul publicitar al Antenei 1, spune că sunt şanse ca suma pentru Liga I să se amortizeze. Cu o condiţie: „Tandemul care s-a angajat în licitaţie trebuie să decidă exploatarea în comun, şi nu separat, a drepturilor de difuzare“. Cu alte cuvinte, nici un meci din campionat să nu fie revândut şi altor televiziuni.

Din calculele EVZ, Antena 1 ar scoate cam o treime din cei 34 de milioane de euro pe an numai din publicitate. Dacă la un meci obiş- nuit, Antena 1 poate încasa 150.000 de euro, la un derby suma se poate ridica la 250.000 de euro. Astfel, la două meciuri difuzate pe etapă, se ajunge la aproximativ 14 milioane de euro pe an din publicitate. Pentru Antena 1, Liga 1 înseamnă nu numai un plus de rating, ci şi un avantaj strategic pe termen lung, în materie de imagine şi de bugete de publicitate.

Meciurile atrag o audienţă masculină consistentă, implicit advertiseri pentru acest segment de public. Odată captat, parte din public rămâne pe post şi în afara meciului. „Vom asista la o redistribuţie a bugetelor de publicitate, din domenii precum producătorii de bere şi cei din automotive“, spune Laurenţiu Ionete, adăugând că, „prin prisma cotelor de piaţă, piaţa se va reabilita, în ansamblu, în următorii ani“.

RCS, avantaj de business Şi pentru operatorul de cablu RCS&RDS meciurile sunt strategice. Fotbalul e un mare avantaj pentru atragerea de noi clienţi, atât în pachetele de cablu clasice (unde RCS are deja 1,2 milioane de abonaţi), cât şi pentru platforma digitală Digi TV (care numără 600.000 de abonaţi). De altfel, volumul mare de clienţi este cel pe care mizează operatorul în amortizarea drepturilor TV.

RCS a cablat blocuri din toată ţara, dublând reţelele existente, astfel că intrarea în casă este doar o chestiune de opţiune a potenţialului abonat. Odată „prins“ un nou client, RCS câştigă, de fapt, business. Banii vin din abonamentul principal pentru celelalte canale, nu numai din pachetul „Extra“, pe care l-ar putea constitui meciurile din campionatul intern, transmise prin Arenna TV. CONTROL LPF are pâinea şi cuţitul Reprezentanţii Ligii Profesioniste de Fotbal spun că banii încasaţi din noul contract de televizare vor fi împărţiţi echipelor la fel ca până acum, adică după sistemul italian, care ţine cont de clasamentul final. „Cluburile româneşti vor simţi beneficiile noului contract începând cu data de 15 mai a acestui an, pentru că banii se dau anticipat“, ne-a declarat Dumitru Dragomir, şeful LPF. El a precizat că primele două echipe din clasament vor încasa în jur de 3,5 milioane de euro fiecare, iar nou-promovatele - aproape 900.000 de euro.

„LPF are ultimul cuvânt în ceea ce priveşte desemnarea orelor de disputare a partidelor. În ultima etapă se vor juca toate meciurile în aceeaşi zi şi de la aceeaşi oră, indiferent de interesele televiziunilor“, promite Dragomir. Pentru trustul Intact, care şi-a manifestat dorinţa de a televiza toate partidele din Liga I, această situaţie va cauza o problemă serioasă, fiindcă în ultima etapă nu vor putea fi difuzate în direct, pe Antena 1 şi Arenna TV, decât cel mult două partide. (Cristian Delcea)

Ne puteți urmări și pe Google News