"Băieţii deştepţi" fac din cauciucul de vară unul de iarnă
- Ionu ţ Fantaziu
- 19 octombrie 2011, 11:41
Legea care obligă maşinile să aibă anvelope de iarnă pe drumurile înzăpezite încă naşte nedumeriri printre şoferi. Unii încearcă să păcălească poliţiştii lipind semnele cauciucurilor de iarnă.
Şoferii români au dat iama în magazinele de piese auto şi la vulcanizări. E obligatoriu, toate maşinile trebuie să-şi schimbe cauciucurile. În mai puţin de două săptămâni, cine e prins pe o stradă înzăpezită că nu are anvelope de iarnă montate pe maşină va primi o amendă de până la 1.430 de lei.
Producătorii spun că, până în prezent, piaţa vânzării de cauciucuri de iarnă a crescut, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, cu aproximativ 120%.
La colţul străzii, bişniţarii, care vând taloane auto sau centuri de siguranţă artizanale, speculează momentul din plin. Anvelopa de iarnă are un semn distinctiv, un "fulg de nea". Cei care vor să păcălească legea şi să-şi transforme cauciucurile de vară în unele pentru iarnă cumpără de la comercianţi ambulanţi semnul respectiv şi pur şi simplu îl aplică. Poliţiştii spun că îşi vor da seama, iar cei care fac asta riscă foarte mult.
Dacă ninge în august eşti amendat
Noua lege nu se aplică într-o anumită perioadă de timp. Dacă de exemplu ninge în august, iar tu ai anvelope de vară, vei fi amendat. Problema folosirii cau ciucurilor de iarnă provoacă, în continuare, dezbateri.
EVZ îţi oferă răspunsurile la întrebările esenţiale legate de anvelopele de iarnă.
În cadrul unei mese rotunde au răspuns: Alina Ghica, reprezentant Michelin, Titi Aur, multiplu campion la raliu, Florian Coman, director general al Autorităţii Rutiere Române, Cristian Bucur, reprezentat Registrul Auto Român şi Costin Tătuc, comisar şef Poliţia Rutieră.
Când se folosesc cauciucurile de iarnă? Alina Ghica (Michelin). Noi recomandăm folosirea anvelopelor de vară la temperaturi de peste 7 grade Celsius şi utilizarea celor de iarnă la cele mai mici de 7 grade. Trebuie să aibă marcajul un "fulg de nea" sau M+S. Acestea arată că performaneţele respectivelor anvelope sunt testate şi omologate oficial.
Cum acţionează cauciucul de iarnă pe zăpadă? De ce avem nevoie de el? Titi Aur (pilot de raliu): Anvelopa nu alunecă pe gheaţă, ci pe apa formată între zăpadă şi cauciuc. Datorită forţei de apăsare apare o degajare de energie, energie care se transformă în căldură, cea care face să se topească gheaţa şi zăpada. Cu cât e mai frig afară, cu atât avem aderenţă mai bună, pentru că se face mai greu stratul de apă. Doi bulgări de zăpadă nu alunecă unul pe celălalt. De aceea există tăieturi lamelare şi curbe pe cauciucul de iarnă. Acolo agaţă zăpada, iar cea din cauciuc cu cea de pe carosabil fac efectul "zăpadă- zăpadă", dând o aderenţă bună.
Ce se întâmplă cu şoferul care produce un accident şi nu are cauciucuri de iarnă? Florian Coman (ARR): Costurile din urma operaţiunilor de degajare şi de fluidizare a traficului sunt suportate de cel vinovat. Administratorul drumului emite un titlu de despăgubire, reprezentând cheltuielile operaţiunilor efectuate.
Dacă pe un drum înzăpezit sau cu polei se întâmplă un accident din vina mea şi am anvelope de vară ce se întâmplă cu asigurarea? Cristian Bucur (RAR): În cazul în care anvelopele nu au fost alese corespunzător documentaţiei de omologare, societăţile de asigurări vor fi extrem de reticente în a acorda despăgubirile de rigoare.
Legea intră în vigoare de la 1 noiembrie, însă nu se ştie şi o perioadă când se aplică. Florian Coman (ARR): De la data respectivă nu va exista o perioadă calendaristică, legea va fi aplicată de câte ori drumurile sunt acoperite cu zăpadă sau polei.
Costin Tătuc (Poliţia Rutieră): Cei care vor intra în trafic pe un carosabil umed, acoperit de polei, riscă de două ori, o dată din punctul de vedere al traficului rutier, pe de altă parte riscă o amendă între 9 şi 20 de puncte amendă, adică între 603 - 1.430 lei.
Există şi anvelopele "all seasons" (toate anotimpurile), cât de bune sunt acestea? Mircea Iosif (PRSR): O caracteristică a anvelopelor all seasons, nu ştiu dacă generală, e că amprenta pneului pentru anotimpul de iarnă este pe mijloc, iar pe margine e amprentă pentru vară. Practic ne oferă doar 50% siguranţă faţă de anvelope dedicate fiecărui anotimp în parte.
Anvelopele de iarnă se tocesc mai repede decât cele de vară? Titi Aur (pilot de raliu): Dacă sunt folosite la temperaturi mai scăzute de 7 grade nu se vor toci. Evident, ţine foarte mult şi de modul în care sunt utilizate atunci când vremea e mai bună. Poţi să spui: «bine, şi dacă avem o zi călduroasă ce fac?». Reduci viteza, intri mai uşor în viraje ca să nu soliciţi cauciucurile, le menajezi.
Putem folosi second hand? La ce să fim atenţi atunci când le cumpărăm? Titi Aur (pilot de raliu): Legea precizează că putem merge cu un cauciuc până la limita de uzură a canalelor de 1,6 mm. Testele au arătat că de la 8 mm, cât are un cauciuc nou, până la 4 mm aderenţa e mai scăzută, dar de la 4 mm scade abrupt, iar şoferul poate avea probleme serioase.
SEMNE
Cum recunoşti pneurile de zăpadă
Cauciucurile de iarnă au mai multe semne distincte prin care le poţi recunoaşte. Amprenta este mult mai reliefată decât la o anvelopă de vară. Cele indicate pentru drumuri înzăpezite au un fulg de nea imprimat pe lateral sau un M+S, adică "mud+snow" (noroi şi zăpadă). Pe suprafaţa de rulare există tăieturi speciale, de tip lamelar dispuse în curbe şi în zig zag.
Un set de anvelope de iarnă pentru o maşină mică, cum este cazul unui Ford Ka, costă în jur de 800 de lei. Pentru o maşină ceva mai mare este de 1.800 lei. Citiţi şi:
- Cauciucuri de iarnă, amendă pentru cei care nu le schimbă
- Anvelopele all-seasons nu sunt suficiente pentru a scăpa de amendă!
- Ce trebuie să ştii atunci când îţi cumperi anvelope de iarnă
- Anvelopele de iarnă - cum le alegi şi când trebuie să le ai