Avertismentul lui Viktor Orbán: Taxele aplicate Chinei vor mătura economia UE
- Emanuel Nițulescu
- 6 octombrie 2024, 09:45
Premierul Ungariei, Viktor Orbán, a avertizat că decizia Comisiei Europene de a impune taxe vamale suplimentare asupra autovehiculelor electrice provenite din China va afecta grav economia europeană, în special industria auto din Germania. Orbán a transmis acest mesaj pe platforma de socializare X, subliniind că această măsură ar putea adânci criza economică din Europa.
Criticile lui Orbán la adresa Comisiei Europene
Viktor Orbán a fost extrem de ferm în criticile sale la adresa Bruxelles-ului, acuzând Executivul european că nu mai acționează în interesul principalelor economii din Uniunea Europeană. Premierul a evidențiat faptul că Germania și industria auto europeană nu au reușit să influențeze Comisia Europeană în luarea unor decizii „raționale”.
Abordând un ton provocator, Orbán a întrebat: „Cine este în stare să facă asta?”, sugerând că influența statelor membre asupra Comisiei Europene este tot mai redusă.
Decizia Comisiei Europene și impactul asupra industriei auto
Comisia Europeană a anunțat recent că majoritatea statelor membre au votat în favoarea introducerii unor taxe vamale suplimentare pe vehiculele electrice importate din China. Această măsură vine ca răspuns la subvențiile oferite de guvernul chinez producătorilor locali, subvenții care, conform Bruxelles-ului, creează o concurență neloială față de producătorii europeni. Comisia a subliniat că acțiunea este menită să protejeze industria auto europeană, care se confruntă deja cu numeroase dificultăți economice.
Totuși, aceste taxe suplimentare ar putea afecta serios economii puternice precum cea a Germaniei, unde industria auto reprezintă un pilon central. Germania este unul dintre cei mai mari exportatori de autovehicule din lume, iar în prezent companiile germane se pregăteau să facă tranziția spre producția exclusivă de automobile electrice.
Pe de altă parte, importurile de mașini electrice ieftine din China ar putea destabiliza și mai mult piața europeană, aflată în acest proces de tranziție spre transport auto cu emisii zero de gaze cu efect de seră.
Poziția Ungariei, care deține acum președinția UE
Ungaria, prin vocea ministrului de externe și comerțului exterior, Péter Szijjártó, a anunțat că nu va susține această propunere.
La rândul său, Viktor Orbán a fost unul dintre cei mai vocali lideri din Europa împotriva acțiunilor Bruxelles-ului, subliniind de mai multe ori că măsurile impuse de Uniunea Europeană în ceea ce privește China riscă să declanșeze un „război rece economic” între cele două puteri. Orbán consideră că astfel de măsuri punitive nu fac decât să amplifice tensiunile economice globale și să submineze colaborarea comercială cu China, un partener esențial pentru multe economii europene.
Pe fondul acestor tensiuni, Orbán avertizează că economia europeană, în special sectoare-cheie precum industria auto, se va confrunta cu provocări majore.