Audienţa ziarelor, moneda publicităţii

Audienţa ziarelor, moneda publicităţii

Auditorul belgian Jean Pascal Robiefroid a garantat calitatea şi corectitudinea celui mai recent raport de măsurare a numărului de cititori efectuat de Studiul Naţional al Audienţei (SNA).

Auditorul independent din Belgia, Jean Pascal Robiefroid, a realizat cel mai recent raport de audit asupra metodologiei Studiului Naţional al Audienţei (SNA), din cadrul Biroului Român de Audit al Tirajelor (BRAT). Acesta a garantat calitatea şi corectitudinea studiului.

Comparativ cu analiza tirajelor, cercetarea măsoară audienţa pentru presa scrisă, adică media numărului de cititori care citesc sau răsfoiesc o publicaţie. Rezultatele devin un reper pentru piaţa publicitară, mai ales că persoanele audiate au un profil complex (sex, vârstă, educaţie, ocupaţie, preferinţe şi opinii).

Ultimul raport arată că "Evenimentul zilei" se află în top trei dintre cele mai citite publicaţii de tip quality.

Un etalon în publicitate

"Importanţa studiului este în domeniul industriei de publicitate, pentru că el este singura sursă care oferă audienţa publicaţiilor, şi pentru piaţa de publicitate el reprezintă un etalon, o monedă. Pe baza cifrelor se tranzacţionează spaţiul publicitar, în presa scrisă. Agenţiile de publicitate îşi pot targeta mesajul, ele pot alege ce publicaţii sunt mai eficiente pentru mesajul pe care vor să-l comunice", explică Arina Ureche, directorul general al BRAT.

"SNA-ul măsoară actul de citire, iar publicitatea nu este relevantă într-o publicaţie care nu este citită. Atunci este firesc să te uiţi la datele de audienţă. Acelaşi lucru îl măsori şi la TV, câtă lume se uită, nu câţi au televizor în casă", completează Claudiu Şerban, directorul general de la Editura Evenimentul şi Capital.

O sursă credibilă

Cât priveşte credibilitatea cercetării, "nu există dubii că nu este făcută corect. Această metodologie se utilizează la nivel internaţional pentru a face un astfel de studiu, şi se foloseşte în 90% din ţări. Membrii BRAT-ului nu sunt doar editorii de presă, ci şi agenţiile de publicitate şi clienţii de publicitate, iar ei, împreună, au decis care este metoda şi modalitatea după care se face studiul. În anumite domenii, România chiar este peste media obişnuită a ratei de răspuns, aproximativ 72%, în timp ce studiile europene din Vest au rata de răspuns undeva la 30-40%. La noi oamenii colaborează mai bine", precizează directorul BRAT.

Importanţi sunt cititorii

Tirajul nu semnifică cel mai valoros criteriu pentru im portanţa şi profitul unui ziar, mai remarcabil este numărul de oameni care citesc conţinutul acestei publicaţii, fără să fie impulsionaţi de inserturi (cărţi, DVD-uri sau alte mici cadouri).

"Faţă de tiraj, studiul acesta spune cu totul altceva. SNA-ul măsoară câţi oameni citesc publicaţia respectivă. Poţi să ai o publicaţie care are 10.000 tiraj şi poate că este citită de mult mai mulţi oameni, în funcţie de interesul lor faţă de publicaţia respectivă", încheie Arina Ureche.

Spre exemplu, "România liberă" declară un tiraj mediu de 45.000 de exemplare, cu o audienţă medie de 242.000 de cititori, în timp ce "Evenimentul zilei", cu un tiraj de 30.000 de exemplare, adună mult mai mulţi cititori (aproximativ 500.000).

Ne puteți urmări și pe Google News