Andrei Pitiş: "Românii dispun de o creativitate nativă în domeniu IT. Au nevoie de încredere în ei"
- Alexandra Postelnicu
- 3 noiembrie 2012, 18:19
Andrei Pitiş este Preşedintele ANIS şi investitor privat activ, mentor pentru mai multe startup-uri şi profesor la Universitatea Politehnică din Bucuresti. Pitiş are o experienţă de 22 de ani în companii de tehnologie, la toate nivelurile, de la programare open source/ linux kernel, la fondator de startup, director al departamentului de engineering şi country manager.
Evenimentul zilei: Sunteţi în prezent Preşedintele Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii (ANIS). Cum poate ajuta ANIS companiile care activează pe piaţa româneasca? Andrei Pitiş: ANIS este o asociaţie de firme, cu un board şi un preşedinte ales la fiecare 2 ani care funcţionează pe bază de voluntariat şi o echipă executivă plătită să ajute la derularea proiectelor. O astfel de asociere oferă mai multe avantaje: o voce comună pentru a face lobby pe subiecte de interes comun, posibilitatea creării unor grupuri de lucru pentru proiecte legislative, posibilitatea creionării unei strategii pentru industria de software şi servicii şi derulării unor proiecte comune pe baza acestei strategii.
Cât de important este sectorul IT pentru economie şi cât de important ar trebui să fie? Sectorul IT poate fi privit din două puncte de vedere. Este, pe de o parte, un sector orizontal care oferă tuturor sectoarelor economice verticale asistenţă în dezvoltare. Aici avem informatizarea şi automatizarea atât a firmelor private, cât şi a sectorului public. În comparaţie cu ţările din zonă, penetrarea IT-ului în economie în România este sub medie, deci există oportunităţi de creştere. Al doilea punct de vedere este cel vertical, al IT-ului ca sector economic, al producerii de software, şi aici intră atât firme de outsourcing, cât şi centre de R&D ale unor firme renumite, care sunt principalul nostru punct forte, România fiind recunoscută drept o ţară cu un mare potenţial de talente tehnice. Tot aici încep să intre, din ce în ce mai mult, firmele inovative care creează produse sau servicii de software cu care se adresează unei pieţe golbale şi startup-urile de tehnologie. Dacă atât sectorul orizontal IT, cât şi verticala de outsourcing sunt domenii consacrate care cresc de la an la an, verticala de startup-uri de tehnologie are potenţialul să crească exponenţial, şi aici văd eu dezvoltarea puternică a industriei de software, bazată pe inovaţie, proprietate intelectuală şi patente de tehnologie. Cum poate fi susţinută dezvoltarea IT? Care ar trebui să fie contribuţia statului în susţinerea acestui domeniu care este în continuă dezvoltare? În primul rând prin concentrarea pe dezvoltarea învăţământului de software engineering, creşterea numărului de studenţi şi de cadre didactice şi acordarea de spaţii corespunzătoare. În al doilea rând prin concentrarea pe inovaţie ca factor de creştere exponenţială, aici rolul statului ar fi să înlesnească crearea de startup-uri şi finanţarea lor din bani europeni, asa cum se întâmplă în Bulgaria, de exemplu. Ce rol au iniţiativele private în dezvoltarea sectorului? Ce fel de astfel de iniţiative notabile în acest sens există în România? Dacă vorbim despre mediul privat, în primul rând prin creşterea informatizării IMM-urilor, prin implementarea de soluţii software care să le eficientizeze funcţionarea. În al doilea rând, prin implicarea oamenilor care vor să investească într-un domeniu "hot", acela al startup-urilor de tehnologie. Au început să apară structuri care să susţină acest tip de investiţie - conferinţa How To Web, concursul găzduit de aceasta, Startup Spotlight, evenimentele Startup Weekend. Un alt exemplu, de data aceasta din zona investiţională, ar fi primul club de investitori de tip angel în tehnologie, www.techangels.ro, care se adaugă iniţiativelor deja consacrate ale Venture Connect, iniţiative care se adresează unui nivel ulterior de investiţie. De asemenea, au început să apară programe de accelerare - un exemplu ar fi Geekcelerator - care au rolul lor în ecosistem. În ciuda faptului că piaţa românească este cu un pas în spatele celei Europene, Bucureştiul este gazda celui mai mare eveniment despre antreprenoriat şi tehnologie din Europa Centrală şi de Est: conferinţa How to Web, al cărei ambasador sunteţi. Care au fost motivele care au stat la baza deciziei de a fi ambasador How to Web şi ce implică acest lucru? Am urmărit acest eveniment de la lansare şi am apreciat preocuparea constantă de a fi un eveniment cu substanţă. Este singurul eveniment de tech din sud estul Europei la care vorbesc speakeri recunoscuţi pe plan mondial. Ei vorbesc despre startup-uri de tehnologie globale care au produse şi servicii competitive la scară mondială. Acest lucru îl pune în contrast cu multe alte evenimente care vizează exclusiv piaţa din România, evenimente media, care în general tratează internetul ca pe un alt mediu de comunicare. How To Web este un eveniment care te pune pe gânduri, care se adresează cu precădere oamenilor din tehnologie, dar nu numai, însă cu siguranţă se adresează oamenilor inteligenţi care pot şi vor să fie cei care generază o schimbare în lume, prin tehnologie. Cum contribuie How to Web şi alte evenimente conexe la dezvoltarea mediului antreprenorial românesc? Le arată că se poate reuşi la nivel global cu o idee bună, o echipă strălucită şi o execuţie perfectă. Şi cu un pic de noroc. Le dă curaj, aş zice.
"Oamenii cu bani au început să înveţe că a investi într-un singur produs financiar nu este o idee bună"
Sunteţi business angel pentru mai multe startup-uri în tehnologie şi vă număraţi printre fondatorii reţelei de investitori privaţi Tech Angels, prima iniţiativă de acest gen din România. Cum va funcţiona Tech Angels şi ce servicii oferă? Am cântărit destul de mult modelul pe care va funcţiona acest club de angels. Credem că mixul de membri, care sunt în majoritate din tech, este cel care îşi va spune cuvântul. În momentul de faţă suntem în faza de construcţie a reţelei de angels, am primit multe aplicaţii, pot spune că suntem surprinşi în mod plăcut de ecoul pe care această iniţiativă l-a avut. În acelaşi timp evaluăm startup-urile care şi-au manifestat interesul să fie finanţate. Aş vrea să spun şi că noi oferim şi mentoring şi orientare pentru startup-uri, nu numai finanţare, şi le putem ajuta fie recomandându-le un accelerator sau incubator din afara ţării, fie pur şi simplu le oferim câteva opţiuni pentru următorul pas în devenirea lor.
Accesul la finanţare de tip business angel este foarte bine dezvoltat în ţările din Vest. Credeţi că va funcţiona şi în România? Cred ca va funcţiona şi în România deoarece oamenii care au bani au început să înveţe că a investi într-un singur produs financiar nu este o idee bună pe termen lung. Portofoliul de investiţii trebuie să fie diversificat, învăţăm asta cu toţii în fiecare zi şi investiţia în tech, pe lângă faptul că este o investiţie riscantă, este o investiţie foarte fun! Devii partener într-un business care creează produse şi programe software care pot fi folosite din Noua Zeelandă până în America de Sud. Sau pur şi simplu să-ţi spună un prieten - "am o aplicaţie foarte tare, ai încercat-o?" Şi tu să-i poţi răspunde - "sunt în echipa care a făcut-o". Este foarte rewarding. În ultimii ani antreprenorii tech au fost finanţaţi mai mult de către investitori europeni decât de către cei români. Cât de uşor a fost să descoperiţi investitori care cred în startup-urile româneşti şi în potenţialul profesioniştilor din ţara noastră? Zilnic se înscriu un număr de investitori care trec printr-un proces de selecţie. La început nu ne putem permite să acceptăm pe toată lumea deoarece credem că acest club de angels trebuie să crească organic şi să dezvolte relaţii între membrii săi. Toţi cred cu tărie în potenţialul startup-urilor româneşti.
Cât de inventivi sunt românii la capitolul startup-uri? Ce urmăresc? Există un startup care merită amintit? Românii dispun de o creativitate nativă, pe care am observat-o în 20 de ani de lucru cu echipe de ingineri software de pe toate continentele. Ei au nevoie doar de puţină încredere în ei şi de ecosistemul care să îi pună în valoare. Startup-uri de valori diverse, care pot fi exemple, ar fi: Avangate, BitDefender, UberVu, Brainient, Summify, Sunny Trail, Clevertaxi. Consideraţi că România este în continuare un exportator net de forţă de muncă în domeniul IT? Suntem recunoscuţi pentru forţa de muncă IT calificată şi o exportăm cu mare succes. Cred că este momentul în care să ne gândim cum să maximizăm această experienţă acumulată de-a lungul anilor şi să investim în startup-uri creative. Acest material face parte din seria "Diferenţiază-te şi inovează" despre inovaţia în tehnologie şi este creat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfăşoară pe 7-8 octombrie în Bucureşti şi va aduce împreună peste 800 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei http://howtoweb.co CITIŢI ŞI:
- TechAngels - prima reţea de investitori privaţi în startupuri tehnologice din România
- Premii în bani în valoare totală de 20.000$, mentoring şi prezentări publice pentru 32 de startup-uri din domeniul tehnologic la How to Web Startup Spotlight