Cu toate acestea, există o săgeată otravită în inițiativa de act normativ. Ne referim la faptul că proiectul de OUG crește de la 60 la 65 de ani vârsta după care condamnatul poate cere liberarea condiționată. Indiferent de infracțiunile comise! Cu alte cuvinte, dacă ordonanța Anei Birchall va intra în vigoare, ea îi va ține în pușcărie chiar și pe cei care nu au săvârșit infracțiuni cu violență. Or, procedând așa, Birchall îndeplinește un vechi deziderat al Binomului SRI-DNA și al propagandiștilor acestuia: obsesia corupților care trebuie călcați pe cap cu orice preț, chiar dacă faptele acestora nu prezintă un pericol social ridicat, cum sunt cele comise cu violență. Altfel spus, ordonanța Birchall îi pune pe aceeași treaptă pe cei care au luat mită cu cei care au omorât, violat, tâlhărit etc.

Pe de alta parte, suspectăm că mișcarea Anei Birchall este o perdea de fum, menită să distraga atenția de la cumplita incompetență a procurorilor din cazul Caracal. Spunem asta în condițiile în care procurorii le puteau salva pe cele două fete – Alexandra și Luiza – chiar și în absența acestor modificări, propuse de ministresa Justiției. Spre exemplu, în proiectul de OUG este prevăzut mură-n gură faptul că percheziția poate fi efectuată și înainte de ora 6 dimineața în cazul infracțiunilor flagrante, ca și cum – vezi, Doamne – acest lucru nu ar fi fost posibil până acum. Total fals! Codul de procedură penală are deja două articole (159 și 293) care le dau dreptul procurorilor și polițiștilor să facă percheziție înainte de ora 6 în cazul infracțiunilor flagrante. Or, proiectul Anei Birchall nu face altceva decât sa detalieze un text de lege deja existent, ca pentru ultimul habarnist.

Alta anomalie – din punctul nostru de vedere – este aceea că proiectul Anei Birchall majorează, în principal, limitele superioare de pedeapsă, nu si pe cele inferioare. Or, majorarea limitelor inferioare este măsura care ar conduce la descurajarea infractorilor. În caz contrar, vor continua să existe situații în care judecători vor pronunța decizii de condamnare cu pedepse minime, unele chiar mai mici decât cele din cazul unor infracțiuni fără violență.

Redăm principalele amendamente aduse de proiectul de OUG :

1. creșterea perioadei după care detinuții pot fi liberați condiționat: după 25 de ani în cazul condamnărilor pe viață față de 20, cum prevede actuala formă a articolului 99 din Codul penal;

2. majorarea de la 60 la 65 de ani a vârstei după care se poate dispune liberarea condiționată (art. 100 CP);

3. sporirea limitelor de pedeapsă în cazul lipsirii de libertate comise prin răpire, asupra unei persoane care nu se poate apăra, precum și in cazul în care victima moare în captivitate (art. 205 CP);

4. înlesniri pentru autorități în cazul infracțiunilor flagrante, în special în ceea ce privește pătrunderea în domiciliul suspectului, efectuarea percheziției și emiterea mandatului (art. 61, 158, 159 si 293 Cod procedură penală)

5. detalierea sporită a infracțiunilor de competența DIICOT (OUG nr. 78/2016)

6. posibilitatea extinderii competențelor DIICOT și prin alte legi, nu doar prin OUG nr. 78/2016.

Te-ar putea interesa și: