Cel mai mare producator de pui pare sa fi mizat pe cartea castigatoare: intra pe produse refrigerate si pre-gatite, cu ambalaje inovatoare.
Calea Moldovei 94, la marginea orasului Bacau. De aici pleaca zilnic mii de caserole cu pui, marcate Agricola Bacau, catre toate colturile tarii si pana in Elvetia, Austria sau Grecia, de aproape 15 ani. De tot atat timp se afla la conducerea grupului si „mana de fier” Gheorghe Antochi.
Cunoscut pana de curand doar de bacauani, a devenit - alaturi de alti cativa angajati - o adevarata vedeta, dupa ce o reclama la puii crescuti in fabrica de langa orasul moldovean a pus accent pe testimonialele lor. „Am mare incredere in echipa mea de specialisti, pentru ca munca noastra inseamna o mare responsabilitate fata de consumator”, marturisea bossul de la fabrica de pui in spotul publicitar.
O mare parte din munca de aici e realizata inca manual: aproape 100 de „robotei”, majoritatea femei, transeaza, sorteaza, aranjeaza si ambaleaza 35.000 de tone de carne de pui pe an. Exodul spre Italia specific regiunii a lovit si aici si iti lasa impresia ca doar cei care nu s-au putut integra in afara au mai ramas sa lucreze in tara.
Tranzitie dificila Agricola a trecut de la infiintare si pana acum prin toate „relele” tranzitiei si post-tranzitiei: fluctuatiile cursului de schimb, pierderile in valoare ale leului, concurenta neloiala din partea producatorilor de carne de pasare din Brazilia si Statele Unite, imposibilitatea de a-si continua dezvoltarea fara suportul creditelor bancare. Antochi spune franc: „Agricola este a bancilor, nu a actionarilor”.
Peste toate, isteria generata de gripa aviara de anul trecut si stoparea exporturilor, care aduceau pana atunci 10a din venituri. „Este imposibil ca un virus sa intre in fabrica noastra. Pentru a nu ramane cu marfa pe stoc, am fost insa nevoiti sa vindem carnea la preturi de nimic.
A fost un an dezastruos si nici acum nu stim daca a fost sau n-a fost gripa aviara”, spune seful de la Agricola. Iar cifrele ii sustin dezamagirea: venituri de 73 de milioane de euro in 2006, cu doar trei milioane de euro peste banii intrati in conturile firmei in 2005.
Trei idei bune Ca in basmele cu feti-frumosi, episodul gripei aviare a fost proba de foc pe care Agricola a fost nevoita sa o treaca pentru a putea continua pe piata. Si tot ca intr-un basm cu feti-frumosi, a crescut intr-un an cat altii in zece. Cu o echipa de marketing nou-nouta si trei idei bune, s-a repus pe picioare: a ales sa investeasca in modernizarea echipamentelor pentru a produce carne refrigerata, pentru a aduce in rafturi produse pre-gatite si semipreparate si, mai nou, sa investeasca intr-o noua „fata” a ambalajelor.
In total, 12 milioane de euro au fost bugetati pentru investitii. Antochi nu s-a dat batut cand managerita din Departamentul de marketing i-a pus pe masa un plan de comunicare pe care trebuia sa-l respecte dumnezeieste si care costa 2 milioane de euro.
Ambalare mai desteapta E drept, rezultatele se vor contabilizate abia la finele anului, dar deja unele urmari ale schimbarii de macaz sunt vizibile: 30a din productia de carne de pasare este acum refrigerata si va ajunge pana la anul la 80%, exact asa cum prefera romanii sa manance acum puii, iar noua linie Sav’Or de produse pre-gatite (gata prajite - intr-o baie de ulei de 30 de secunde) a facut furori pe rafturile magazinelor din strainatate, cu toate ca piata romaneasca e inca amortita pe acest segment.
Comunicarea conceptului de bio-securitate pentru produsele iesite pe poarta fabricii a atenuat caderea libera a industriei de anul trecut. Prin urmare, experimentul va fi reluat, astfel ca Agricola va investi anul acesta un milion de euro in publicitate. Cat despre noua linie de ambalare, de 200.000 de euro si care a fost data in folosinta in urma cu doar o saptamana, permite inchiderea ermetica si pastreaza prospetimea carnii pentru o perioada de timp de doua ori mai indelungata.
PRODUCTIE INTEGRATA
Acasa la Agricola De la furca la furculita. Sau mai precis de la furaje la crescatorie, la abator si apoi la puiul direct in caserola sau, mai nou, la cel deja pregatit sa-si faca loc in farfurie. Pe toate le face Agricola, in cele cateva sedii pe care le detine in jurul orasului. Productia integrata are plusuri si minusuri, spune Gheorghe Antochi: pe de o parte controlezi tot procesul de productie si e mult mai usor sa nu faci rabat de la calitate, si poti trece mai usor peste diferitele crize care pot lovi industria.
Liderul pe pui de la noi a realizat anul trecut un profit de doar 2 milioane de euro. „Am o mare dezamagire, ca nu pot plati oamenii mai bine. Nici actionarii n-au castigat mare lucru, pentru ca reinvestim cea mai mare parte din profituri”, spune Antochi. Pachetul majoritar de actiuni este detinut acum de trei persoane fizice, iar restul actiunilor e divizat aproape pe jumatate intre 36.000 de actionari persoane fizice (fosti si actuali angajati) si de persoane juridice.
HIPERMARKET
Pasarea de la Bacau si-a facut loc in magazine
Desi in urma cu cativa ani marca Agricola era cunoscuta doar in regiunea Moldovei si cu precadere in magazinele proprii, puii din Bacau si-au facut intrarea intre timp si pe rafturile magazinelor din celelalte parti ale tarii. Acum, 40% din caserolele cu carne de pasare ajung in hipermarketuri, in timp ce doar 10% din produse mai sunt vandute in reteaua proprie de magazine.
Consumul anual de carne de pasare in Romania este de circa 24 de kilograme pe cap de locuitor, comparativ cu 30 de kilograme in UE. Asa se face ca piata de produse avicole (carne de pasare, oua si produse procesate) s-a ridicat anul trecut la 700 milioane de euro, in timp ce estimarile pentru acest an indica vanzari de aproximativ un miliard de euro, potrivit reprezentantilor Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR).