Taxa auto prăbuşeşte piaţa second- hand: nu se mai vinde nimic

Taxa auto prăbuşeşte piaţa second- hand: nu se mai vinde nimic

O primă înmatriculare pentru o maşină compactă de 4-5 ani poate ajunge la 1.500 de euro, astfel că târgurile auto au devenit un fel de muzee, cu doi-trei vizitatori pe oră. Avantaj: dealerii de maşini noi.

Creşterea taxei de prima înmatriculare a dus aproape la dispariţia tranzacţiilor de maşini secondhand (SH). "Piaţa e blocată. Acum nu mai poţi să cumperi un autoturism nemţesc cu 5.000-6.000 de euro care să meargă fără probleme câţiva ani. Iar ca să-ţi iei în aceşti bani o maşină nouă, nu-ţi ajung decât pentru ceva din clasa mini. Pentru că au scăzut foarte mult vânzările, multe dintre firmele care vindeau maşini s-au desfiinţat, n-au mai făcut faţă, iar acum au rămas doar persoanele fizice", a declarat Florin Pârvu, patronul Autovit, cel mai mare târg de maşini second-hand din ţară.

Discount de 500 de euro, dar taxă mai mare cu 900 de euro

În luna decembrie, numărul înmatriculărilor de maşini second-hand s-a dublat faţă de noiembrie şi, de asemenea, faţă de luna decembrie 2009. 41.075 de maşini cumpărate la mâna a doua s-au înmatriculat în ultima lună a anului trecut, faţă de 24.000 câte s-au înregistrat în decembrie 2009.

Ne puteți urmări și pe Google News

În prima lună de la intrarea în vigoare a taxei de primă înmatriculare s-au înregistrat 17.156 de maşini cumpărate secondhand, dar o mare parte fuseseră luate în ultimele zile din decembrie şi înmatriculate după terminarea Sărbătorilor. Pentru că nu se vând, cei care aduc maşini la mâna a doua din străinătate au început să lase din preţ.

La Constanţa, de exemplu, un Opel Astra GTC, Euro 4, cu motorizare de 1.8, pe benzină, cu până în 70.000 de kilomteri la bord îl poţi cumpăra cu aproximativ 7.000 euro. În luna noiembrie, costa 7.500 euro. E adevărat că taxa de înmatriculare te face să scoţi din buzunar încă 900 euro.

În Timişoara, un Ford Focus cu numere de Germania, din 2007, Diesel, cu motor de 1.6 şi 90.000 de kilometri îl poţi cumpăra cu aproximativ 300 euro mai ieftin - 5.700 euro. La acest preţ se adaugă taxa de primă înmatriculare de 600 de euro.

Preţ redus şi negociabil

Cosmin are două Opel Vectra în târgul din Vitan. Amândouă sunt din 2007, Diesel, cu motor de 1.9, 150 CP şi au numere roşii. "Le-am adus luna trecută din Germania. Înmatricularea costă 1.600 euro", spune vânzătorul. Primul preţ afişat, 9.500 euro e tăiat, acum maşinile costă 9.250 euro. "Şi ăsta e negociabil", mai spune vânzătorul.

Dar taxa de primă înmatriculare se plăteşte acum şi pentru motoarele Euro 5, întâlnite la foarte multe maşini noi. Taxa e însă cam la o treime faţă de Euro 4 sau Euro 3, iar dealerii nu sunt dispuşi deocamdată subvenţioneze acest nou impozit, semn că au reuşit să-şi stabilizeze afacerile în cei doi ani de criză. La un Chevrolet Cruze, cu motor de 1,8 litri, benzină, înmatricularea costă 370 euro. Reprezentanţii APIA privesc 2011 cu optimism, estimând o creştere a vânzărilor cu 20%.

Deja în ianuarie 2011 au vândut cu 500 de maşini mai mult decât în ianuarie 2010, un prim semn al revirimentului. Iar în martie reîncepe "Rabla".

ACTE

Înregistrate în Bulgaria, conduse în România

În Bulgaria, taxele pentru maşinile vechi sunt de trei ori mai mici decât în România. Îşi iau numere bulgăreşti cei care îşi aduc "de-afară" automobile foarte vechi, care costă 2.000-3.000 de euro, iar în ţară taxele le-ar dubla valoarea. De exemplu, prima înmatriculare la o maşină din 2005 costă în România 2.500 de euro. În Bulgaria, un "hârb" îl poţi înmatricula cu maximum 900 de euro (600 de euro taxa, asigurarea, ITP, talon şi 300 de euro obţinerea rezidenţei pe o perioadă de 5 ani).