Tablourile grofului Banffy, dispărute fără urmă

Tablourile grofului Banffy, dispărute fără urmă

După mai mulţi ani de procese, Tribunalul Cluj a decis că averea contelui maghiar Stefan Banffy, decedat în ianuarie 2006, aparţine de fapt şi de drept Asociaţiei Voluntare „Castel Banffy”, şi nu medicului Fornet Bela, nepotul grofului. Cele 55 de tablouri din averea contelui maghiar s-au epavorat însă în timpul procesului.

Stefan Banffy a încheiat un contract de întreţinere cu Asociaţia Voluntară „Casa Banffy”, potrivit căruia erau de acord ca asociaţia să preia în proprietate castelul familiei de la Luncani, zece hectare de teren şi 55 de tablouri şi obiecte de mobilier vechi.

După moartea grofului, nepotul său, medicul maghiar Fornet Bela, a atacat în instanţă contractul respectiv, susţinând că el este moştenitorul de drept. Instanţa a decis însă că actul respectiv este legal, dar din păcate, în timpul proceselor, 55 de tablouri, dintre care 12 se aflau în patromoniul naţional au dispărut fără urmă.

Castel transformat în centru pentru tineri

Preşedintele Asociaţiei Voluntare “Castel Banffy”, Marius Sin, a declarat că în prezent asociaţia pe care o conduce administrează castelul familiei Banffy de la Luncani.

„La Luncani  se renovează castelul, care are 44 de camere, cu ajutorul unor donaţii trimise din Germania. Aici va funcţiona un centru pentru tinerii care au împlinit 18 ani şi care provin din casele de copii. Aceşti tineri vor fi învăţaţi diferite meserii şi vor fi ajutaţi să treacă mai uşor peste perioada de tranziţie, dintre centrele de copii şi viaţa de zi cu zi”, a spus Marius Sin.

Ştefan Banffy era membru al celebrei familii Banffy care deţine proprietăţi importante pe teritoriul Transilvaniei. După 1944, Ştefan Banffy a rămas în România, unde a fost arestat în 1956 pentru că a făcut declaraţii în favoarea revoluţiei de la Budapesta, care a fost înăbuşită de tancurile ruseşti.

Suspectul principal, nepotul

În afara castelului de la Luncani, baronul Ştefan Banffy a mai lăsat fundaţiei şi 55 de tablouri. Aceste picturi au dispărut la câteva zile după ce baronul Banfyy a decedat. Martorii au susţinut că tablourile au fost preluate de medicul Fornet Bela, care a prezentat un certificat de moştenitor, document este contestat de Marius Sin.

Sin susţine că certificatul de moştenitor era valabil doar pentru alte bunuri imobile ale baronului Banffy şi nu pentru bunuri mobile, categorie unde intră şi tablourile.

„Toate cele 55 de tablouri erau de valoare inestimabilă. 12 dintre acestea se aflau în patrimoniul naţional al României şi reprezentau peisagii sau portrete ale membrilor familiei Banffy. La un moment dat, după ce noi am sesizat dispariţia acestor tablouri, Poliţia Cluj a descoperit că acestea erau depozitate la două familii din Harghita. Dar după ce s-a dat soluţie de neîncepere a urmăririi penale împotriva nepotului lui Banffy, nu mai ştim nimic despre aceste picturi. Cel mai probabil au fost sustrase, iar acum fac parte din patrimoniul naţional al altui stat”, a spus Marius Sin.

„Nu sunt bunuri de patrimoniu”

Comisarul şef Valentin Rusu, şeful Serviciului Judiciar din cadrul IPJ Cluj, a declarat că dosarul penal s-a dat soluţie de neîncepere a urmăririi penale, iar tablourile sunt în proprietatea moştenitorului lui Banffy deoarece acesta a prezentat un certificat de moştenitor.

„Sunt la om acasă. Tablourile nu sunt bunuri de patrimoniu pentru că nu au fost clasate. Tablourile trebuie clasate doar dacă participă la diferite expoziţii. Când am făcut noi dosarul aceste tablouri erau pe teritoriul României, dar nefiind bunuri de patrimoniu au putut fi scoase din ţară’, spune comisarul şef Valentin Rusu.

În replică, Marius Sin a declarat că oficiali de la Direcţia de Patromoniu au catalogat aceste tablouri şi că acestea participau la tot felul de expoziţii. „Veneau la baronul Banffy şi încheiau cu acesta contracte de închiriere ca să le poată prezenta în expoziţii. Cei de la Patrimoniu ştiu valoarea acestora”, a mai spus Marius Sin.

Ne puteți urmări și pe Google News