Super "big-brother"-ul pieţei financiare generează controverse

Super "big-brother"-ul pieţei financiare generează controverse

O serie de prevederi din proiectul de ordonanţă de urgenţă care va consfinţi înfiinţarea Comitetului Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială au stârnit dispute.

Pentru a pune în aplicare o directivă europeană privind stabilitatea financiară, Guvernul a decis să urgenteze procedurile în vederea înfiinţării unei suprastructuri care să vegheze asupra bunului mers al pieţei financiare, respectiv Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială (CNSM). În acest scop, a fost pusă în dezbatere publică o ordonanţă de urgenţă, care va sta la baza naşterii acestui mega "big-brother". "Cel mai puternic om din stat" Textul ordonanţei a generat discuţii, accentul fiind pus pe faptul că acesta conţine prevederi care încalcă legea fundamentală. Problema a fost ridicată de jurnalista Nicoleta Savin, pe blogul personal, care a scris că "dacă Ordonanţa va fi adoptată, Mugur Isărescu (guvernatorul BNR - n.r.) nu are de ce să candideze la Preşedinţie: e deja cel mai puternic om din stat, indiferent de locatarii de la palatele Cotroceni, Victoria, de la Palatul Parlamentului sau din alte instituţii vitale ale României". Explicaţia acestei afirmaţii constă în faptul că organismul decizional al noii entităţi va fi Consiliul General. Conform proiectului de ordonanţă, acesta va fi format din nouă membri, din care cinci vor proveni din Banca Naţională (BNR), respectiv guvernatorul, primviceguvernatorul, cei doi viceguvernatori şi economistul-şef al băncii centrale. Doi membri provin de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), respectiv preşedintele şi primvicepreşedintele acesteia, şi doi vor fi reprezentanţi ai Guvernului, desemnaţi de premier. Deciziile vor fi aprobate prin votul majorităţii. În caz de număr egal de voturi, votul preşedintelui Consiliului, funcţie ocupată de guvernatorul BNR, va fi decisiv. Prevederi surprinzătoare În proiect se precizează că membrii Comitetului, precum şi persoanele care au lucrat sau lucrează pentru sau în legătură cu activitatea acestuia nu răspund civil sau penal pentru îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţilor de supraveghere macro prudenţială, cu excepţia cazului în care se dovedeşte că au acţionat cu rea-credinţă şi cu neglijenţă gravă. "Acest comitet este la marginea Constituţiei. Sunt prevederi surprinzătoare, prin care membrii acestui comitet scapă de o serie de răspunderi. Normal este să laşi legile penale să funcţioneze. E o dispoziţie pe care o consider neconstituţională", a precizat pentru EVZ profesorul Ioan Stanomir, specialist în drept constituţional. Cutia Pandorei De asemenea, fostul Avocat al Poporului, Gheorghe Iancu, profesor de drept constituţional, spune că răspunderea pentru rea-credinţă şi neglijenţă gravă în exercitarea sarcinilor a fost reglementată în Constituţie doar pentru cazurile în care Curtea Europeană de la Strasbourg obligă statul să plătească o sumă de bani în cazul în care un judecător a încălcat o lege. Drept urmare, în opinia sa, această prevedere din ordonanţă este neconstituţională. În aceeaşi situaţie se află şi prevederea conform căreia desfăşurarea activităţii în cadrul CNSM de către membrii acestuia şi persoanele care au lucrat sau lucrează pentru sau în legătură cu activitatea acestuia nu intră sub incidenţa regimului incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese. "Printr-o ordonanţă, se poate institutui o reglementare de acest tip, dar se încalcă principiul egalităţii şi se deschide cutia Pandorei pentru politicieni. Azi sunt nouă, mâine vor veni alţii care vor cere aceleaşi excepţii", ne-a explicat fostul Avocat al Poporului. "Consiliul va fi stat în stat, peste Constituţie, pentru că nu se supune responsabilităţii civice şi nu respectă principiul egalităţii." GHEORGHE IANCU, profesor de drept constituţional