Au existat patru referendumuri naţionale din 2000 până în prezent şi la toate au fost obligatorii formularele cu liste separate pentru voturile suplimentare. Acum această regulă a fost scoasă. Există primari USL în ţară care se laudă că au deja baze de date cu sute de CNP-uri reale. Trebuie doar să le copieze în listele de vot. Duminică vom avea Operaţiunea "Stai acasă şi votezi!"

CUM SE FURĂ:
I. Eliminarea listelor suplimentare, ca la un referendum local

Efect: nu mai sunt identificaţi cei care votează în alte circumscripţii decât cea de care aparţin.
Scop urmărit: Se pot trece pe listă CNP-uri şi semnături fictive în dreptul celor absenţi la vot. Cheia fraudei este mult mai uşor de obţinut: se adună voturi DA, voturi NU, voturi nule. Listele suplimentare complicau obţinerea cheiei finale şi au fost scoase.
Soluţia PDL: numărarea la fiecare 60 de minute a persoanelor prezente efectiv la votare şi care votează în lista electorală. Dacă numărul sare brusc, se face plângere la Biroul Electoral. Membrul PDL verifică la final cifrele din procesele verbale şi asistă la sigilarea sacilor cu voturi.
Exemplu de fraudă: Pe litoral se pot trece fictiv 150.000 de persoane, spunând că toţi cei de pe plajă au venit să voteze. Nici nu pot fi identificaţi cei din alte localităţi, urmând a fi trecuţi la grămadă cu constănţenii.
II.  Eliminarea birourilor electorale locale (comunale sau orăşeneşti)

Efect: În loc de 60-70 de filtre va fi unul singur pe judeţ. Consecinţa este devastatoare: înainte fiecare birou electoral calcula „cheia” (DA, NU, voturi nule) la numai câteva secţii (10-15 liste). Acum, toate calculele se fac într-un singur loc. La 3 noaptea, un singur birou electoral trebuie să verifice „cheile” de la 500 de secţii.
Scop urmărit:

  • 1. Măsluirea datelor la Biroul Electoral Judeţean este mult mai simplă de făcut prin eliminarea celor 60-70 de filtre intermediare. Se modifică o singură dată „cheia” voturilor pe tot judeţul. Tehnic, e foarte greu ca un singur BEJ să verifice corectitudinea a 500 de „chei” la nivel judeţean.
  • 2. Reclamaţiile se depun la un singur birou pe judeţ, iar fiecare verificare se decide prin votul membrilor. Practic, la minim 100 de reclamaţii pe fiecare judeţ, este imposibil ca acestea să mai poată fi verificate.

Soluţia PDL:

  • 1. Să ia copii la procesele verbale din toate secţiile de votare şi să facă număratoare paralelă. Dacă până în zori apar diferenţe semnificative, se solicită desigilarea sacilor şi reluarea procesului de numărare a voturilor.
  • 2. Să preseze BEJ cu sesizarea neregulilor şi să ceară vehement, prin canalele media, suspendarea procesului de votare în secţiile incriminate până la reglementarea situaţiei.

III. Eliminarea menţionării numărului de ştampile predate fiecărei secţii
Efect: Nu mai există controlul asupra ştampilelor dispărute în timpul zilei. La sfârşitul votării, absenţa unei ştampile nu mai atrage nicio responsabilitate legală.
Scop urmărit: Ştampilele pot fi sustrase din secţie şi folosite pentru ştampilarea unor buletine de vot în afara cabinelor. 111 buletine se ştampilează în maxim 10 minute, apoi sunt introduse în urnă când unicul reprezentant PDL din fiecare secţie de votare se duce până la baie.
Soluţia PDL: Observatorul nu poate decât să păzească toate ştampilele minut cu minut, ceea ce practic este imposibil. Ar putea cere numărarea lor la fiecare 30 de minute, dar nu mai există obligativitatea prin lege de a se menţiona într-un document oficial numărul exact al ştampilelor.
IV. Eliminarea menţionării stării sigiliului de la urna de vot.
Efect: Practic, păstrarea nealterată a sigiliului de plastilină nu mai este obligatorie prin lege. Dacă cineva deschide urna şi o reînchide, nu mai eşti obligat, ca şef de secţie de votare, să menţionezi acest lucru în procesul verbal.
Scop urmărit: Desigilarea urnelor devine mult mai accesibilă, în absenţa unei răspunderi legale. Membrii secţiei de votare trebuie doar să urmărească momentul optim.