O barcă cu motorul turat la maximum ia un viraj strâns, la dreapta, intrând de pe Braţul Sulina într-un golfuleţ natural.
E gata-gata să se răstoarne de mişcarea bruscă, nefirească, iar cei trei ocupanţi ai ei vociferează indicând o direcţie precisă de pe mal, în partea opusă crescătoriei de sturioni.
Păpurişul des şi scaieţii bătrâni crescuţi pe mal te fac să te întrebi de ce nişte pescari amabili ar vrea să acosteze în acele locuri vitrege.
Şalupa se apropie în viteză de mal şi nimereşte o deschizătură îngustă în stufăriş, cu siguranţă făcută şi ştiută dinainte.
Botul bărcii nu apucă să atingă ţărmul noroios când unul dintre bărbaţi sare cu mişcare ageră din barcă, trăgând o saulă după el. Imediat, un alt bărbat bine făcut se apucă să arunce din barcă nişte cutii mari, învelite în folii de plastic, bandajate cu bandă adezivă maro, pentru colete, şi băgate în saci de plastic.
Baxurile de ţigări zboară cu viteză şi în nici zece secunde sunt lăsate pe mal. Imediat din barcă sare al doilea bărbat care se apucă să împingă baxurile în spatele unui tufiş. Ajutat de primul contrabandist reuşesc să adăpostească prada. Şalupa, rămasă acum doar cu un marinar, se îndepărtează de ţărm.
Cu mascaţii pe urme
La intrarea în golfuleţ se zăresc în depărtare şalupele poliţiei de frontieră cu sirene în funcţiune. Intră cu viteză şi se poziţionează de o parte şi de cealaltă a şalupei contrabandiştilor urmărind- o în viteză.
Doi mascaţi scot pistoalele şi le îndreaptă spre marinarul de la cârma bărcii suspecte. "Opreşte motoarele, poliţia de frontieră!", se aude din megafoanele uneia dintre şalupe.
Înconjurat şi cu armele îndreptate spre el, omul se predă şi este adus la mal. Complicii săi au avut o "gură de oxigen" ca să se facă nevăzuţi. Prea puţin însă. De peste dunele de nisip apare o maşină de teren, Iveco Mastif.
Ridică nori de praf în spate şi sirenele sună ameninţător. Din lateral îşi face apariţia un ATV, mare, tot cu sirenele pornite. Mascaţii sar din maşină şi de pe ATV, scot pistoalele şi aleargă după contrabandiştii care se ascundeau în stufăriş.
Sunt scoşi afară, cu mâinile la spate şi cu pistoalele la tâmplă. Urletele se domolesc, la fel ca şi praful Deltei care începe să se aşeze molcom pe drumurile de calcar.
Infractorii sunt băgaţi în maşina de teren şi duşi la sediul Poliţiei de Frontieră din Sulina. A fost doar un exerciţiu inspirat însă din experienţa poliţiştilor şi traficul de zi cu zi .
20 de milioane de pachete de ţigări în valoare de 110 milioane lei
au fost confiscate de poliţiştii de frontieră într-un an şi jumătate


Traficanţii sunt urmăriţi de poliţiştii de frontieră pe ATV-uri, indiferent de cât de accidentat este terenul
FOTO: MĂDĂLIN PRIBU

Urmăriţi cu infraroşu
Indiferent cât de bine pregătiţi fizic ar fi contrabandiştii şi ce rută şiar alege, în momentul în care sunt luaţi în colimator de poliţiştii de frontieră nu mai au nicio şansă de scăpare.
Aceasta, deoarece, toţi membrii operativi de pe teren sunt campioni sau practicanţi ai artelor marţiale. Pe lângă acest atu, Poliţia de Frontieră s-a înnoit de curând cu şalupe de mare viteză, maşini de teren, ATV-uri şi armament de precizie.
Dacă pe lângă toate acestea se adaugă şi instalarea pe majoritatea fâşiilor de frontieră a camerelor de mare rezoluţie, care pot filma şi în infraroşu, pe timp de noapte, completate de aparatele cu termoviziune, tabloul poate fi numit unul complet.
Cu toate acestea, micul trafic de frontieră nu poate fi stopat deoarece există portiţa legală ca traficanţii să facă mai multe drumuri pe zi, cu o cantitate legală de ţigări la ei. Acest "sport" este practicat în special la frontiera cu Moldova, acolo unde familii întregi se ocupă cu aşa ceva de dimineaţa până seara.
Citiţi şi:

  • Graniţa de vest a ţării, polul contrabandei