„Mârlanul la putere” – dezbatere despre „neantul valah”

„Mârlanul la putere” – dezbatere despre „neantul valah”

Astăzi, cu începere de la ora 19.00, primitoarele spaţii ale Centrului pentru artă şi cultură contemporană Pavilion Unicredit, situate în Piaţa Victoriei (şos. Nicolae Titulescu 1), găzduiesc o dezbatere cu o temă cel puţin incitantă: „Mârlanul la putere”. Argumentele vor fi schimbate de istoricii Adrian Majuru şi Stelian Tănase, într-o discuţie moderată de activistul cultural Răzvan Ion.

Schimbul de idei, care se speră că va fi scăpărător, va avea loc pornind de la apariţia volumului de publicistică „Destin valah. În ilustraţii şi 101 texticuleţe” de Adrian Majuru, care va fi lansat cu această ocazie. Cartea, apărută la editura Paralela 45, adună articolele autorului pe inepuizabila temă a „neantului valah” sau a „blestemului românesc”, astăzi ca şi ieri, ieri ca şi astăzi.

Într-o manieră stilistică de mare percutanţă – expresie a acelei „sfinte mânii” de care este cuprins un intelectual de bună-credinţă la contactul cu „povara istorică” a locului în care s-a născut –, cartea lui Majuru nu numai că se alătură cu brio unei lungi serii de vituperaţii şi „strigăte în pustie” – consecinţe ale unui patriotism rănit, cum ar fi textele lui Cioran, I.D. Sârbu, D. Drăghicescu sau Petre Pandrea, din care citează, de altfel, copios –, dar beneficiază, în plus, de argumentul unor relatări istorice de secol XVIII şi XIX, care ne arată rădăcinile profunde şi imposibil de smuls ale Răului actual, documente de care autorul a avut cunoştinţă în calitatea sa de istoric.

Un „blestem” fără sfârşit

Iată câteva scurte extrase din „Destin valah”, nu neapărat cele mai semnificative:

„Nu se poate construi ceva durabil in civilizatia unei tari fara individualitati puternice, atipice, polemice. Exact contrariul obedientului. Doar inlocuirea urgenta a acestor functionari neghiobi, diminutivi culturali si agramati ontologic poate genera construirea unei Romanii moderne, competitiva european. Aceste marionete complexate au un singur vis: impietrirea societatii romane la nivelul smenului, spertului, gratarului la padure asortat cu femei usoare, ba chiar foarte usoare”.

„Darul neprimit creaza disconfort. De aceea, istoria valaha l-a evacuat pe incoruptibil dintre actorii sai preferati. Oriunde mergi sa rezolvi o problema, doresti sa respiri la final usurat, stropind printre dinti cateva cuvinte: „ce baiat de gasca! A primit, a rezolvat! Daca dadeam de unul, care nu primea si nici nu rezolva?”. Sau mai rau: sa primeasca si sa nu rezolve. Cazul Constantin Brâncoveanu este cel mai teribil din istoria noastra. Desi a oferit daruri de tot felul la Tarigrad, ele nu i-au salvat nici viata”.

„Cum poporul este permanent preocupat sa-si potoleasca foamea sau alte spaime, nu mai are tihna sa priceapa ca este de fapt jefuit. Apar false probleme precum lipsa banilor pentru scoala si sanatate. Ce inseamna asta? O scoala ineficienta, infometata si infrigurata iarna, prost platita si deloc intretinuta, inseamna cohorte de generatii tinere atomizate cultural, manipulabile doar cu pocnituri din degete; masa de manevra pentru noul tip de scalvagism postmodern, cultivat in buildingurile de beton si sticla, unde mii de omuleti respirand intr-o aparenta bunastare, petrec 12-15 ore de zi la un «office» mai mult sau mai putin impozant. In rest nimic. Neant social”.

Un spaţiu al gândirii critice

Adrian Majuru (n. 1969), scriitor, istoric, doctor in geografia umana, a scris cel puţin noua carti despre Bucuresti, precum şi numeroase articole de presă. În acelaşi timp, a coordonat editarea, în colecţia „Odiseu” de la Paralela 45, a multor lucrări inedite, aflate în manuscris, despre „măreţia şi decăderea” vechiului Bucureşti, precum şi a unor antologii tematice pe subiecte de antropologie urbană. În prezent, Adrian Majuru este director al Muzeului Minovici, pe care doreşte să-l transforme într-un Muzeu de Antropologie Urbană.

Răzvan Ion (n. 1970) este teoretician, activist politic, co-editor al revistei Pavilion si co-director Bucharest Biennale (Bienala Internationala de Arta Contemporana Bucuresti). A tinut cursuri si prelegeri la University of California-Berkeley , Headlands Center for the Arts-California, O3one- Belgrade, Facultatea de Stiinte Politice-Cluj, Facultatea de Arte-Timisoara, etc. A expus ca artist in spatii importante din Europa, SUA si Asia. A publicat in mai multe reviste si ziare, a realizat emisiuni de televiziune. A studiat management cultural in New York si San Francisco. Este membru al EAPC (European Association of Political Consultants).

Stelian Tănase (n. 1952) este scriitor, politolog, istoric si publicist. Preda stiinte politice la Universitatea din Bucuresti. Realizator al unor talk  show uri pe teme politice sau culturale la posturile de tele viziune TVR, Antena 1 si Realitatea TV. A publica mai multe carti, articole in revista 22 si este editor coordonator al revistei Sfera Politicii. A fost deputat in Parlamentul Romaniei. A sustinut conferinte la Roma, Paris, Oslo, Viena, Budapesta, Washington, precum si la prestigioase universitati americane: Berkeley University, UCLA, Stanford University, New York University, Columbia University, University of Maryland, The New School for Social Research. Este laureat a numeroase premii de televiziune si premii literare.

PAVILION UNICREDIT este un centru pentru arta si cultura contemporana, fondat şi coordonat de Răzvan Ion şi Eugen Rădescu, un spatiu independent work-in-progress, spatiu de productie si cercetare a vizualului, a discursivului si a performativului. Proiectul lui Ion şi Rădescu se doreşte a deveni un spatiu al gandirii critice care promoveaza o întelegere implicata socio-politic a artei si a institutiilor culturale.

Ne puteți urmări și pe Google News