"Inocenta are o putere pe care Raul nu si-o poate imagina" - acesta a fost sloganul cu care a fost promovat filmul lui Guillermo del Toro, "Labirintul lui Pan".
Dar si viceversa este valabila. Nici Inocenta nu isi poate imagina ce putere are Raul. In Spania fascista a anului 1944, cand este tarata intr-o tabara militara pentru ca mama ei sa fie alaturi de noul tata vitreg, Ofelia (Ivana Baquero) fuge intr-o lume fantastica.
Acolo il intalneste pe faunul din titlu, care, pentru a fi sigur ca este printesa, o supune unor incercari. Faunul ii promite fetitei ca, dupa trecerea testelor, se va intalni cu tatal ei adevarat, Regele, alaturi de care va trai fericita pentru totdeauna.
Nu este pentru prima oara cand del Toro scrie povestile filmelor pe care le regizeaza. A mai facut-o la "Cronos", pelicula care l-a lansat, si a lucrat la scenariile de la "El espinazo del Diablo" ("Spectrul razbunarii") si "Hellboy".
Si nu este pentru prima oara cand tema mexicanului este confruntarea copilariei cu moartea si razboiul. "Spectrul razbunarii" este plasat cu cinci ani inaintea "Labirintului...", tot in Spania, la finalul Razboiului Civil, iar eroul este un pusti de 10 ani esuat intr-un orfelinat.
Oscarurile au rasplatit regia artistica, imaginea si machiajul. Dar unul dintre aspectele cele mai remarcabile ale filmului este maiestria cu care scenaristul si regizorul del Toro a orchestrat freneticul, uneori, du-te-vino dintre realitate si fantastic al micutei protagoniste.
In "Tideland" ("Tara minunilor"), Terry Gilliam trata acelasi subiect: disperarea copilariei in fata mortii si resursele ei imense de a se transporta in fantezie. Eroina lui Gilliam este insa o sadica incipienta, o psihopata latenta. Ofelia ramane inocenta pana la ultima suflare. De partea realului, un film violent, in care brutalitatea se manifesta fara logica, in care oamenii sunt impartiti in buni si rai, in functie de cauza pe care o servesc. De partea fantasticului, o lume in care misterele se sprijina unele pe celelalte, in care intuitia joaca un rol decisiv si in care desenele facute cu creta capata viata.
Intre cele doua lumi, Ofelia, care incearca sa scape de cosmarul realitatii. Filmul va avea premiera maine, la Hollywood Multiplex, Movieplex Cinema si Studio, iar in tara, la "Arta" din Cluj, peste doua saptamani, si la "Republica" din Iasi, peste o luna.
Nota noastra: 9 *****