Lovitură dură pentru WhatsApp în Irlanda. Amendă uriașă pentru încălcarea protecției datelor
- Ionel Sclavone
- 2 septembrie 2021, 19:16
Irlanda a sancționat WhatsApp cu o amendă uriașă în valoare de 225 de milioane de euro pentru încălcarea normelor Uniunii Europene cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Comisia pentru protecția datelor (DPC) din Irlanda a amendat WhatsApp pentru încălcarea normelor din Uniunea Europeană privind confidențialitatea utilizatorilor. Autoritatea a anunțat că WhatsApp Ireland nu a reușit să furnizeze utilizatorilor informațiile necesare privind protecția datelor, conform Euronews.
Aceasta este cea mai mare amendă aplicată de DPC și a doua cea mai mare amendă dată unei organizații în temeiul legislației UE privind protecția datelor.
Platforma de mesagerie deținută de Facebook a fost, de asemenea, citată pentru că nu și-a îndeplinit „obligațiile de transparență”. Problemele au fost legate de faptul că WhatsApp nu s-a conformat în 2018 cu normele UE privind transparența datelor.
„Aceasta include informațiile furnizate persoanelor vizate despre prelucrarea informațiilor între WhatsApp și alte companii Facebook”, a precizat autoritatea de reglementare irlandeză într-un comunicat, după cum relatează Euronews.
Ce spune hotărârea prin care s-a dispus sancționarea WhatsApp
În decizia DPC publicată joi se arată următoarele:
„O amendă administrativă, în conformitate cu articolul 58 alineatul (2) litera (i) și articolul 83, adresată WhatsApp, în valoare de 225 de milioane de euro. Pentru evitarea oricărui dubiu, această amendă reflectă încălcările constatate, după cum urmează:
i. În ceea ce privește încălcarea articolului 5 alineatul (1) litera (a) din RGPD, o amendă de 90 de milioane de euro;
ii. În ceea ce privește încălcarea articolului 12 din RGPD, o amendă de 30 de milioane de euro;
iii. În ceea ce privește încălcarea articolului 12 din RGPD, o amendă de 30 de milioane de euro. În ceea ce privește încălcarea articolului 13 din GDPR, o amendă de 30 de milioane de euro;
iv. În ceea ce privește încălcarea articolului 14 din GDPR, o amendă de 75 de milioane de euro.”
La ce se referă încălcarea reglementărilor
5.1 (a) - WhatsApp nu a reușit să prelucreze datele cu caracter personal ale utilizatorilor într-un mod legal, corect și transparent.
12 - WhatsApp nu a reușit să furnizeze informații cu privire la modul în care sunt colectate datele „într-o formă concisă, transparentă, inteligibilă și ușor accesibilă, utilizând un limbaj clar și simplu”. Acest lucru include realizarea de informații ușor de înțeles pentru copii, dacă informațiile le sunt adresate.
13 - WhatsApp nu a reușit să informeze utilizatorii cu privire la locul în care sunt stocate datele, la detaliile privind persoana pe care utilizatorii o pot contacta și la scopurile pentru care sunt colectate și cine primește datele.
14 - WhatsApp nu a reușit să informeze utilizatorii când datele lor personale au fost obținute și prelucrate de la terți și de unde provin aceste date.
Cum s-a ajuns la această situație
DPC a fost criticat în trecut de autoritățile europene de reglementare că a luat decizii cu întârziere în cazul unor giganți din domeniul tehnologiei și pentru că nu i-a amendat suficient de mult pentru eventualele încălcări ale reglementărilor.
În iulie, o reuniune a Consiliului european pentru protecția datelor a emis o „instrucțiune clară care a cerut DPC să reevalueze și să mărească amenda propusă pe baza mai multor factori conținuți”, a declarat autoritatea de reglementare irlandeză.
„În urma acestei reevaluări, DPC a impus o amendă de 225 de milioane de euro pentru WhatsApp”, a precizat aceasta.
Autoritatea de reglementare irlandeză a impus, de asemenea, un avertisment și un ordin prin care i se cere WhatsApp să remedieze problemele care i-au fost reproșate.
Replica dată de WhatsApp
Pe de altă parte, WhatsApp a declarat că amenda a fost „complet disproporționată” și că va face apel. Un purtător de cuvânt al WhatsApp a precizat că problemele în cauză se referă la politicile în vigoare în 2018.
„WhatsApp se angajează să ofere un serviciu sigur și privat. Am depus eforturi pentru a ne asigura că informațiile pe care le furnizăm sunt transparente și cuprinzătoare și vom continua să facem acest lucru”, a declarat purtătorul de cuvânt al companiei.