La FotoCabinet, maestrul Eugen Ciocan şi scenografa Irina Solomon îţi fac portretul à la Belle Epoque. Operaţiunea te costă câteva zeci de lei.
În subsolul casei în care locuieşte Andrei Pleşu se fac portrete. Aici, pe strada Paris, în cămăruţele cu pereţi pictaţi, printre jobenuri şi umbrele, pe ritmuri de jazz, Eugen Ciocan, Maître Photographe de la Belle Epoque, încearcă să le amintească oamenilor frumuseţea. În colţul lui de Bucureşti frumos şi retro, la FotoCabinet, a reînviat ritualul vizitei la fotograf, chiar dacă toată lumea are astăzi un aparat digital. Face „fotografii după chipul şi asemănarea ta“, după tehnica tradiţională - pe peliculă, tratată sepia şi, la cerere, colorată manual.
Un portret - făcut la singurul cabinet din sud-estul Europei care mai oferă ca serviciu public colorarea manuală a fotografiei - costă între 40 şi 290 de lei, în funcţie de mărime, la care se adaugă tarifele pentru machiaj (25 de lei) şi costum (25 de lei). Paleologu, Djuvara, Băsescu „O fotografie străbate, într-un fel, eternitatea. Şi nu poţi s-o străbaţi casual. Se cuvine s-o străbaţi ceremonial“, spune zâmbind maestrul. FotoCabinetul, „colţul acesta de mic sărbătoresc“, l-a deschis în urmă cu vreo cinci ani, pe George Enescu, nr. 3, colţ cu Calea Victoriei. Doi ani a stat pe tuşă din lipsă de locaţie. Iar de anul trecut, deşi „ar fi fost bine să stea în Centrul Istoric“, s-a mutat lângă Guvern, în casa în care, la etaj, stă Andrei Pleşu, iar la parter se află concept store-ul British Gallery.
Portrete realizate de Eugen Ciocan, împreună cu partenera sa, scenografa Irina Solomon, şi-au pus în ramă şi personalităţi ca Alexandru Paleologu, Horia- Roman Patapievici sau Neagu Djuvara, dar şi oameni simpli care „îşi doresc ceva în amintirea unor lucruri pe care nu le mai pot atinge, nici cu gândul, nici cu altceva“. Şi preşedintele Traian Băsescu s-a lăsat fotografiat la Foto-Cabinet, în campania pentru alegerile din 2004, alături de familia Alianţa D.A. La final, 99% extaz „Există o categorie de oameni care nu prea se simte bine în prezent şi caută evadări, departe de relaţii sociale standard, de consumul de televiziune, de clubbing de doi bani. Eu m-am ascuns aici“, se justifică Eugen Ciocan. În plus, a creat atelierul şi în ajutorul portretului. „România este o ţară fără chipuri. Noi facem fotografii de situaţie: mergem la Turnul Eiffel - tronc nişte poze, mergem la Roma - un alt teanc, e ziua noastră - iar poze. Atitudini neasumate“, adaugă maestrul. Or portrertul, spune Ciocan, e în primul rând o atitudine asumată şi o sinceritate cu sine.
De aceea, când vine la FotoCabinet - cu programare - clientul se supune ritualului casei. La un ceai, între patru ochi, stai la vorbă cu portretistul: „E un tip care te cam chinuie, vrea să te cunoască, să ştie ce-i cu tine. E un moment de sesiune care presupune o escaladare, doar în doi, a unei anumite sincerităţi. Poate dura o oră sau mai mult“. Apoi, fotografia propriu-zisă: costumat - „facem apel la elemente de vestimentaţie ale unei eleganţe consacrate“ - şi machiat, clientul trece în faţa aparatului. După câteva zile, vine momentul final, în care oamenii se recunosc. Reacţia, „în proporţie de 99%, extaz“, spune fotograful. BRITISH GALLERY, MAGAZINUL-CASĂ La Sir John, cumperi ce-ţi place La parterul casei de pe strada Paris, bucureştenii se trezesc în apartamentul lui Sir John, un britanic oarecare, supus al Reginei. Din hol în living, unde-i masa aranjată ca pentru musafiri, de aici - în camera gazdei, de unde poţi să-ţi iei pantofi, în bibliotecă, la o carte, sau în smoking room, la o pipă - casa lui Sir John, concept store-ul British Gallery, este mobilată şi decorată în cel mai englezesc stil. În afară de vânzător - un tip care a trăit, câţiva ani, experienţa stilului de viaţă britanic la el acasă -, totul e de cumpărat: de la canapele Chesterfield şi vitrine, la lustre şi veioze, umbrele şi evantaie, pipe şi oglinzi, prosoape şi cămăşi de noapte, stofe, draperii şi perdele, săpunuri şi bijuterii, ceainice şi ceşti pentru tradiţionalul ceai de la ora cinci. „E mai mult decât un shop, e o casă ca un bazar, cu parfum special, dar şi cu hazul britanic. Vii, vezi, îţi place. Poţi cumpăra orice!“, spune Irina Solomon despre British Gallery. Toate lucrurile sunt aduse din Marea Britanie, iar preţurile sunt destul de ridicate. „Evident că sunt obiecte mai scumpe decât cele chinezeşti, dar avem o politică de preţuri bună“, precizează Solomon. Şi dacă un evantai din dantelă spartă costă 30 de lei, iar o umbrelă de soare - 91, să nu vă mire preţul piperat al unui ceainic englezesc - 410 lei, sau al unei veioze - 1.576 de lei. Fiecare este justificat de povestea lui, spune vânzătorul de la British Gallery (www.britishgallery.ro).