Englezii propun un "caine de paza" al micilor producatori

Englezii propun un "caine de paza" al micilor producatori

Crearea unei organizatii cu acte in regula, care sa functioneze ca un "caine de paza" si menita sa stopeze exploatarea micilor fermieri de catre lanturile de supermarketuri, acesta este subiectul celor mai recente dezbateri demarate in Marea Britanie de membri ai parlamentului si ai unor organizatii nonguvernamentale, scrie "The Telegraph".

Revolta este condusa in principal impotriva „celor patru mari” de pe piata britanica a supermarketurilor - Tesco, Asda, Sainsbury si Wm Morrison.

Potrivit propunerii, consumatorii ar urma sa fie avertizati, prin intermediul tuturor canalelor media, asupra „asupririlor” la care sunt supusi micii producatori: taxe prea mari de intrare in magazin si la raft, politici dure de reducere a preturilor sau pentru ca produsele sa ajunga in galantare, totul pe fondul unei atitudini ostile a supermarketurilor fata de fermieri.

La inceputul acestei luni, Comisia pentru Competitie, organismul responsabil de domeniul concurentei in executivul britanic, a obligat lanturile de magazine Tesco si Asda sa faca publica intreaga corespondenta cu furnizorii, in urma unor suspiciuni legate de o serie de presiuni puternice exercitate de cele doua companii asupra producatorilor pentru a obtine preturi mai bune decat concurenta, la inceputul verii.

La miliarde de euro distanta

In Marea Britanie, sectorul de retail are afaceri cumulate de 95 de miliarde de lire sterline, adica aproape 140 de miliarde de euro. La noi, lanturile internationale de comert au avut anul trecut afaceri de circa 3,5 miliarde de euro, potrivit datelor comunicate de companii.

Cresterea consumului, dar si extinderea retelelor de magazine au dus la majorarea vanzarilor celor mai mari cinci jucatori - Metro, Rewe (Selgros, Billa si Penny), Carrefour, Kaufland si Louis Delhaize (Cora, Profi si Mega Image) - cu aproximativ un miliard de euro in anul trecut, fata de 2005.

Pe masura ce piata din Capitala se aglomereaza, retailerii ataca tot mai mult orasele din provincie, dar zona Moldovei este in continuare ocolita de majoritatea lanturilor.

Ne puteți urmări și pe Google News