Zvonul că BMW are în vedere Europa de Est pentru o fabrică, apărut în luna mai, a pus pe jar autorităţile din România. Ca să nu repete episodul Mercedes, din 2008, când Daimler a ales Ungaria în detrimentul Timişului, autorităţile lugojene întind de pe acum podul cu flori spre Munchen. Primarul Francisc Boldea e gata să le ofere aproape gratis terenul pentru fabrică şi conectarea la utilităţi. „În zona industrială a oraşului avem disponibile 36 de hectare de teren pe care suntem dispuşi să le concesionăm către BMW la preţul modic de 2 lei metrul pătrat, până la construirea fabricii. Ulterior, le vom vinde terenul la un preţ foarte bun”, a declarat edilul. Racordarea la utilităţi ar fi suportată tot de primărie.
În plus, edilii lugojeni promit că vor asigura şi transportul personalului. „Vom pune la dispoziţia lor autobuze pentru transportul gratuit al angajaţilor la serviciu, astfel încât să îi degrevăm de această cheltuială”, a mai spus Francisc Boldea. El spune că va propune Consiliului Local şi alte facilităţi pentru BMW, printre ele numărându- se şi diminuarea impozitului datorat de fabrică.
Din păcate, Boldea nu poate promite ceea ce ar avea cu adevărat nevoie un producător auto. Autostrada spre Ungaria e departe de finalizare, fiind încă de lucru între Lugoj şi Timişoara şi între Arad şi Nădlac. Calea ferată e bună mai mult pentru hoţii de fier vechi decât pentru trenurile de marfă. Legătura cu restul ţării, unde ar putea fi furnizori ai fabricii, e la fel de greoaie. În plus, România e cunoscută pentru instabilitatea fiscală, tocmai motivul pentru care BMW încă se gândeşte dacă să deschidă sau nu o fabrică în Brazilia.
Avem, totuşi, şi avantaje. Timişoara, aflată în apropiere, are multe fabrici de componente auto care produc pentru vestul Europei, inclusiv pentru BMW. În plus, oraşul e un centru universitar important, cu peste 40.000 de studenţi, din care circa 14.000 la Universitatea Politehnică. De asemenea, costurile sunt mai mici în România, mai ales cele cu salariile, în condiţiile în care personalul are un nivel apropiat de pregătire cu al vecinilor. Şi, de ce nu, apropierea de Dunăre, un mijloc de transport ieftin şi eficient spre Vest. Potrivit unor surse media, în „cursa” pentru fabrica BMW ar fi Kosice din Slovacia, Miskolc din Ungaria şi Lugoj. Singurele BMW-uri produse în afara Germaniei sunt seria 3 sedan la Rosslyn ( Africa de Sud) şi Shenyang (China) şi X3, X5 şi X6 la Spartanburg (SUA).
„Pentru Lugoj, această fabrică ar însemna o dezvoltare mult mai rapidă, pe lângă prestigiu.”
FRANCISC BOLDEA, primar Lugoj
Ce oferă Kosice
Oraşul slovac este un important centru economic, având 240.000 de locuitori şi generând 9% din PIB. Cea mai mare companie este combinatul siderurgic US Steel, al doilea angajator din Slovacia, care produce în principal pentru industria auto. Este conectat aproape integral prin autostrăzi la vestul Europei. Universitatea Tehnică din Kosice are 16.000 de studenţi, putând furniza forţă de muncă bine pregătită fabricii. În Slovacia mai produc autoturisme Volkswagen, PSA Peugeot Citroen şi Kia.
Ce oferă Miskolc
Ungurii sunt cei mai apropiaţi de sediul BMW de la Munchen, la doar 869 de kilometri, pe întreaga distanţă fiind autostrăzi. Oraşul de 170.000 de locuitori este unul cunoscut pentru industria grea, având forţă de muncă pretabilă industriei auto. Un alt avantaj este prezenţa în oraş a unei fabrici de componente auto Bosch. Alţi producători care au ales Ungaria sunt Audi, Opel, Suzuki şi Mercedes. Ungaria mizează şi pe ajutorul statului, esenţial în decizia Mercedes de a deschide fabrica de la Kecskemet.
Precedentul Mercedes
Fabrica Mercedes de la Kecskemet a fost inaugurată în aprilie şi va aduce 4.000 de locuri de muncă şi investiţii totale de circa 1,2 miliarde de euro. În acest an compania va plăti la bugetul oraşului peste 7 milioane de euro, iar în 2015, când producţia va ajunge la 100.000 de unităţi, va plăti 17,5 milioane euro. În oraş s-a deschis cel mai mare centru acvatic din Ungaria, se fac piste pentru biciclete care să lege satele din jur de fabrică şi şapte noi şosele către localităţile satelit. Institutul Politehnic va construi un centru de studiu şi teste de 5 milioane de euro ce va fi inclus în reţeaua de „centre de studiu” ale Mercedes, iar Facultatea de Inginerie a încheiat protocoale cu Mercedes şi ceilalţi furnizori de pe platforma industrială, pentru a asigura practica studenţilor.