Poliţiştii le cereau şoferilor permisul de conducere şi documentele de înmatriculare, informaţii pe care le-au transmis la Fisc. Autorităţile fiscale vor folosi aceste date pentru a verifica dacă proprietarii maşinilor şiau declarat un venit suficient de mare încât să justifice acele autoturisme, precum şi dacă au achitat impozitul pe acest venit care le-ar justifica stilul de viaţă.

De la finele lunii decembrie 2011, au avut loc cel puţin cinci asemenea controale pentru a-i depista pe italienii bogaţi, în staţiunea de schi Cortina d’Ampezzo, Roma, Portofino şi Florenţa.

Soluţia: vând maşina

"Am fost oprit de trei ori în ultimele săptămâni de către autorităţi deoarece conduc un SUV de lux", spune Andrea, un om de afaceri bogat din nord-estul Italiei, proprietarul unui un Range Rover.

Bărbatul, în vârstă de 43 de ani, care a refuzat să-şi dezvăluie numele de familie, de frica de a nu atrage atenţia Fiscului italian, intenţionează să vândă SUV-ul cumpărat în luna mai 2011. El se aşteaptă să obţină cel mult 40.000 de euro pentru această maşină, care l-a costat peste 100.000 de euro. "Dealerii sunt asaltaţi de maşini de lux. Nimeni nu vrea să le cumpere acum ", a spus omul de afaceri.

Autorităţile italiene le aplică proprietarilor automobilelor de lux aceeaşi strategie la care au fost supuşi, acum un an de zile, proprietarii iahturilor ancorate în porturile italiene. Fiscul a început urmărirea lor pentru a verifica dacă proprietarii şi-au plătit impozitele.

În cadrul controlului desfăşurat la Cortina D’Ampezzo, agenţii Fiscului au constatat că 42 de proprietari de maşini de lux au declarat venituri mai mici de 30.000 de euro pentru anii 2010 şi 2009. Alte 19 autorurisme de lux sunt deţinute companii care au înregistrat pierdere în anul precedent.

Şofer de Mercedes, fără venituri

Controlul din Florenţa a descoperit un constructor care nu a depus nicio declaraţie fiscală şi care conducea un Mercedes. Mai mult, soţia sa beneficiază de un ajutor social. Totodată, funcţionarii au descoperit şi un neamţ proprietar al unui BMW X5 fără vreun venit declarat.

Toate acestea reprezintă o mare provocare pentru actualul guvern, care estimează că Italia pierde, anual, din evaziune fiscală, venituri în sumă de aproximativ 120 de miliarde de euro.

"Deţinerea unui autoturism de lux indică un nivel al cheltuielilor şi un standard de viaţă care nu sunt de multe ori în acord cu veniturile declarate de proprietari", a declarat Carmelo Piancaldini, manager în cadrul Departamentului de Inspecţie Fiscală din Italia. "În cazul în care persoana este transparentă cu Fiscul şi cumpără o maşină de lux, nu are de ce să-şi facă griji", a precizat acesta.

Vânzările autoturismelor de lux s-au prăbuşit

Este un mare efort de a creşte colectările la buget ale premierului Mario Monti, care urmăresc reducerea costurilor la care se împrumută ţara pentru a-şi finanţa datoria de 1.900 de miliarde de euro şi pentru a evita situaţia Greciei, Portugaliei şi Irlandei, care au fost nevoite să ceară ajutor pentru a supravieţui.

Astfel, Monti a majorat impozitele pentru bunurile de lux, inclusiv pentru maşinile scumpe. De exemplu, proprietarul unui Lamborghini Aventador, în valoare de 316.000 de euro, va plăti acum un impozit de 8.400 de euro pe an, suportând o creştere de 6.600 euro.

De altfel, cererea de autoturisme de lux a căzut, în ultimele luni ale anului 2011, după anunţarea noii taxe. Marco Santucci, directorul general al brandului Jaguar al companiei Tata Motors în Italia, a declarat că acest gen de comenzi "au scăzut substanţial". Potrivit acestuia, clienţii s-au reorientat către vesiuni mai ieftine cu motoare mai mici.